Jump to content

Helmut

Members
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 Excellent

About Helmut

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja zeldzaam verhaal. radiomuseum.org schrijft toestel uit Duitsland. Ik heb hetzelfde toestel gezien met onderdelen uit Polen. Maar dit toestel moet afkomstig zijn uit Eindhoven.
  2. Beste Ruud, geweldig. Graag een foto van de schaal en het toestel. De meeste radio's hebben Veronica op 192 op de schaal staan.
  3. Philips had toen in veel landen fabrieken. Velen kwamen uit Eindhoven, dat klopt. Maar ik heb bvb een Philips Radio uit Italië uit 1978. Daar staat Hilversum 3 op schaal op 675 kHz. Dit is heel zeldzaam, wegens de nieuwe frequentieindeling in 1978 staan sindsdien meestal alléén nog nummer op de schaal. Wenig Radios daarnaa hebben nog zender of plaatsnamen op de schaal staan. Bij de club van radioverzamelaars, de NVHR hebben zij een lijst, waar je kunt zien waar één radio vandaan komt. De Radio's uit Eindhoven haden naast het typenummer op het typeboord de letter E staan.
  4. Oh had ik geweten dat Martin, mijn oude Amroh Radio wat ik hem een week geleden verkocht heb, zo groot in het nieuws brengt, had ik er meer voor gevraagd haha Alle toestellen van het merk Körting/Neckermann zijn in de DDR geproduceerd. Op een deel van alle DDR-Radios wordt ook Caroline genoemd. Een van de reden van het vermelden is zeker het succes van deze zenders, en het NIET vermelden van Zeezenders door westerse bedrijven. Dat leverde een verkoopargument op. Als luisteraar van Veronica koop ik een Radio met "mijn" zender op de schaal. Er zijn drie Philips Radio's bekent met Vero
  5. Hunsel klopt, ik was de plaatsnaam vergeten. Ik heb de zender op 1035 kHz in Duitsland zelfs beluisterd. Hè was was hoogstens 1 jaar in de lucht voor Hitradio Veronica, naast alleen nog 1224 en 828 kHz. Deze zender was gepland in Echt, maar daar was geen opstapplaats te vinden. Ik stond toen vaak in contact met de toenmalige persvoorlichter van de Nozema. Ruud jij kunt niet alles weten^^
  6. Was alleen in de lucht voor Hitradio Veronica, in de buurt van Weert.
  7. Deze vraag moet je stellen in Radiotechnik, daar zitten de experts...
  8. Hier zijn nog een paar dingen open of naar mijn mening niet goed beantwoord. De reden hoezo de ontvangst bij mensen op 538 slechter was lag aan hún radio. Vele middengolfontvangers zijn in het midden afgestemd ca. 1100 kHz of vele zelfs op hogere frequenties, in Duitsland bv. was de ontvangst van Luxemburg, Europawelle Saar enz. belangrijk. Daarom waren er ook ontvangers met 2 x middengolf, ook draagbare radio's, met extra het gebied van 1400 tot 1600 kHz op mg 2, deze ontvingen dan ook beter tussen 500 en 1400 kHz. Betekent bij een deel van de ontvangers zelfs was de ontvangst op 538 sl
  9. http://radio.nl/821604/museum-beeld-en-geluid-sluit-over-twee-maanden
  10. Geweldig en veelmals bedankt, dit heb ik zeker voor 45 jaar de laatste keer gehoord en ik heb het zélfs een keer probeert op internet te vinden, maar niet gelukt natuurlijk. Ik vond het toen verrassend omdat de Internationale hoorde je in Duitsland alleen uit het oosten, Stimme der DDR of bij Radio Moskou en dan ook nog plotseling uit het westen...
  11. Goedenavond, ja Theo dit klopt, de antenne voor de 1562 kHz had 11 Ohm maar hoe kom je op 3 Ohm bij de antenne voor de 557 kHz? En natuurlijk volgen lagere frequenties beter de ronding van de aarde. Ik stuur hier een link bij uit een boek van de Nozema met een kaart van de bodemgeleiding van Nederland, op pagina 151 in het boek of pagina 153 van de PDF is dit afgebeeld. Hieruit kun je ook goed zien hoe de ontvangst van Veronica was. In het gebied met een goede bodemgeleiding was de ontvangst ook op 192 al heel goed maar door het wisselen van de frequentie naar 538 kwam de zender ook in he
  12. Omdát jíj het bent Juul, hier het volgende plaatje maar weer... Ik ben in 73 en 74 in mijn zomervakantie vanuit Scheveningen naar de zendschepen gevaren. In beide jaren was het mogelijk om aan boord van de Mebo 2 te komen. Bezoeken op de Norderney waren niet mogelijk en met de Mi Amigo was het heel "special". Ik ging altijd naar de tender kijken, deze ging twee keer per week naar de Mi Amigo. Met de tender me varen mocht niet, maar aan de kade stonden twee jongens ook zo van 18 als ik en die twee hadden een week eerder met Andy Archer iets afgesproken. En nu een week later vertelde
  13. De gegevens, welke ik heb citeert staan op pagina 6 en 7 van het jaar 1972. Op een van de pagina's heb ik ergens ook gelezen dat de antennenimpedantie 11 Ohm was. Maar dit staat ook in het DKARS Magazine met jammer ook de verkeerde lengte van de antenne, waardoor naar mijn aanzicht de antenne is verkeerd berekend. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.daru.nu/downloads/category/6-2014%3Fdownload%3D12:dkars-magazine-nov-2014&ved=2ahUKEwjO8oLejcnrAhVBDOwKHdz6AsAQFjARegQIBBAB&usg=AOvVaw1p5XdZQOG8pqJ-9HztX_y_
  14. Beste Juul, sry maar ik kreeg er buikpijn van.... Kunnen jullie a.u.b. de fout corrigeren? Door één foute tekening is de foute lengte van 12 meter ook in de tekst terug te vinden. Eén keer staat daar ook de juiste lengte van de verticale draad met 22 meter juist in. Ik heb de zinnen hier onder gekopieerd. De 192 antenne was een T-antenne maar de 538 antenne was een L-antenne, ook wanneer ze op een T-antenne lijkt. In de laatste zin staat iets van een DVD, is deze verschenen? Wil hem graag bekijken. En wat de weerstand van de antenne aangaat, meen ik dat ergens staat dat deze 11 Ohm
  15. Wat was dat voor een programma van de VARA Hilversum 3 op dinsdag van 12 tot 2, ook begin járen 70. Het sluit altijd met één popversie van de Internationale?
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.