Spring naar bijdragen

Nieuwe reis naar Wertachtal.


Jano1954

Aanbevolen berichten

Beste vrienden,

Vanwege familie omstandigheden heb ik de afgelopen maanden geschitterd door afwezigheid.

Het Internet radiocafe is echter veel te leuk om er helemaal weg te blijven, dus mijn eigen verwachting is

dat ik de komende tijd wel weer wat meer bijdragen zal gaan leveren.

Komende donderdag en vrijdag heb ik een nieuw bezoek aan de Rundfunksendestelle Wertachtal op het programma

staan. Dit om een nieuwe foto/filmserie te maken in winterse sferen. Door omstandigheden heb ik sinds vanavond een extra plek over.

Als je geinteresseerd bent om mee te gaan kun je mij dat via een prive bericht laten weten. De reis zal plaats vinden per auto en gebeurt op basis van een hotelovernachting met gedeelde 2 persoonskamer met gescheiden bed. De reiskosten worden gedeeld. en bedraagt € 130,00 per persoon. Het vertrek is gepland op 6 december vanuit de regio Rotterdam. Maar je kunt overal op de route opstappen. De reissom omvat de hotelovernachting met ontbijt en de kosten voor het meereizen.

Voor de maaltijden onderweg dien je zelf te betalen. Het schema ziet er als volgt uit:

6 december

09:30-10:00 uur Vertrek

19:00 Aankomst hotel Wertachtal

20:00 Maaltijd in het hotel. Hier zal de manager van het zendstation de heer Walter Neumann aan deelnemen zodat we dan al kennismaken en je kunt dan reeds al je

vragen aan hem stellen.

7 december

07:30 Ontbijt

08:30-09:00 ontvangst op het zendstation.

09:30-12:30 rondleiding door de zenderzaal, controle ruimte, schakelruimtes etc. Bij goed weer eventueel een rondrit per Auto door het antennepark.

12:30-13:30 Rondrit per Auto rondom het Antennepark. Volop gelegenheid voor het maken van foto's en video's.

14:00 terugreis naar Nederland.

22:00 Aankomst.

Degenen die met de vorige reis meegeweest zijn, hebben het er nog over, dus het is zeer de moeite waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrienden,

Afgelopen vrijdag was ik wederom in Duitsland op het zendstation Wertachtal.

Zoals sommigen van jullie weten, ben ik op het moment betrokken bij Transportradio/KBC. Vanaf 14 mei 2012 zendt Transportradiio het Wereldomroep programma Onderweg uit. Het is momenteel het enige nederlandtalige radio programma op de Kortegolf. Voor dit programma wordt gebruik gemaakt van een 100 kW zender in Wertachtal op 6095 kHz dagelijks van 09:00- 11:00 UTC .

Het zou mijn meest enerverende trip worden die ik tot nu toe gemaakt heb.

En de reden :

Terwijl ik daar was werd er een 500 kW S4005 zender terug gemeld, die de dagen daarvoor instabiel was gebleken.

De monteur vroeg aan de leider van het zendstation Dhr Neumann,die mijn gastheer was, toestemming om de zender het komende uur te gaan testen op Dummy load (kunstantenne). Ik kreeg toen uitleg wat er ging gebeuren. Het bleek dat deze test evenveel energie zou verbruiken dan wanneer er in het echt werd getest.

Als grap stelde ik aan dhr Neumann voor om de 6095 kHz te gaan gebruiken en Transport radio hiermee uit te zenden .

Neumann ging hierin mee en gaf opdracht om buiten een andere echte antenne te koppelen en de zender op 6095 kHz te zetten en Transport radio te moduleren.

De normale configuratie bestaat uit een S4001 zender en antenne 314 van het type 930 (HQ2/0,3) welke een antennewinst van ca 9 dB op levert (125 kW effectief).

Nu ging er een S4005 500 kW zender ingesteld op 250 kW gebruikkt worden. De antenne werd 315 van het type 926 (HQ1/0,5).

Om 09:58 UTC liepen beide zenders parallel op 6095 waarna om 10:00 UTC de 100 kW werd afgeschakeld.

In de studio werd bekend gemaakt dat Transportradio Onderweg nu een test deed op 250 kW en werd de luisteraar gevraagd om een ontvangst rapport per SMS of e-mail te sturen. Binnen 10 minuten na deze mededeling kwamen de rapporten binnen en barstte de mailbox bijna uit zijn voegen. Ze kwamen werkelijk overal vandaan :

Zweden, Noorwegen, Finland, Ukraine, Rusland, Estland, Letland en Litouwen, Noord, Oost en West Afrika en het MiddenOosten. Op alle gebruikelijke plekken bleek de signaal sterkte ook meer dan verdubbeld !!

Erg leuk en intensief om dit mee te maken temeer daar een 250 kW test voor 2013 op ons wensenlijstje stond,dat konden we nu voor noppes realiseren.

En gezien de reacties zal er wellicht in de zomer van 2013 wat gedaan worden met deze test uitslagen.

Overigens zal er in mei 2013 ook een tripje plaats vinden naar het zendstation in Nauen.

Datum nog niet bekend en kosten ook nog niet maar die zullen zoals altijd zeer redelijk zijn.

Wil je ook een keer mee, dan kun je je aanmelden.

Please login or register to see this link.

2 minuut 45 sekonden bezig op 250 kW

Please login or register to see this link.

Antenne configuratie volgens de computer. Antenne 315 is in gebruik en groen.

Please login or register to see this link.

Zender 218 welke voor de test is gebruikt net na 11:00 UTC toen de test voorbij was..

Please login or register to see this link.

Zender 218 welke voor de test is gebruikt net na 11:00 UTC toen de test voorbij was..

Please login or register to see this link.

Op de tafel naast de zender de gemodificeerde Frequentie Synthesizer op z'n kop Frequentie is 6095 kHZ

Please login or register to see this link.

De gebruikte rondstraal antenne. Antenne 315

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.