Spring naar bijdragen

Wie weet meer over de Appél Jinglemachines / Cart players


rudolfst

Aanbevolen berichten

In 2010 was ik in Rock Art in Hoek van Holland. Waar ook de oude Appél Jingle machines staan (wist tot die tijd niet dat ze van het merk Appél waren).

Vooral de 3 draaiknoppen waarmee je na afloop van de ene jingle automatisch de volgende kon starten vond ik indertijd al prachtig. Maar ik meen dat een van de Veronica technici me indertijd vertelde dat die knoppen nooit gebruikt werden omdat de jingles/reclames dan niet mooi in elkaar overvloeiden.

Heb zitten googelen op de firmanaam Appél maar het enige wat ik tegenkwam was een Italiaans bedrijf waarvan ik begreep (via translate.google) dat het een paar jaar terug failliet gegaan is.

Ook op Please login or register to see this link. staat ie er niet bij.

Nu m'n vragen (misschien kan Juul er iets over zeggen?): Is er iets meer te vertellen over de historie van deze apparaten en het bedrijf dat ze maakte? Wat maakte dit bedrijf nog meer voor apparaten? Waarom werd dit merk aangeschaft? Wat kostten ze? Waar zijn ze gekocht? Bevielen ze een beetje?

Ik zag in Rockart ook nog dat aan boord blijkbaar een net iets ander type stond (land: zwarte draaiknop om de koppen+aandrukrol in de cart te draaien / boord: handle).

Groeten, Rudolf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Apparacchiature APPEL elettroniche, Torino, Italy.

Er is voor Appél jinglemachines gekozen omdat deze goedkoper waren dan Spotmaster. Telefunken was destijds de leverancier van deze apparaten. En omdat Veronica regelmatig bij Telefunken apparatuur kocht is het logisch dat hoofdtechnicus Karel van der Woerd op deze apparaten attent werd gemaakt. Radio Luxemburg gebruikte ze ook in die tijd.

De boordmachines zijn volledig anders dan die van de landstudio's (model 311-SS). Overigens druk je de band direct tegen de koppen aan als je een cart in de machine doet. De draaiknop of hefboom zet alleen de aandrukrol "op scherp". Er is nog een derde machine bewaard gebleven die niet in de tentoonstelling staat. Een 19 inch recorder. Deze stond in de kamer van Karel en daarmee werden de carts opgenomen. Verder waren er heel veel reserve decks, ze vielen nogal eens uit. Vooral de capstanmotor, een Papst imitatie, ging vaak stuk. Er zit een heel kleine afspeelkop in die slecht af te regelen is. Uit één speler komt nog geluid zoals je in het filmpje hieronder kan zien. (beeld is nogal donker)

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... Er is nog een derde machine bewaard gebleven die niet in de tentoonstelling staat. Een 19 inch recorder. Deze stond in de kamer van Karel en daarmee werden de carts opgenomen.

...

Niels

Ik geloof dat ik de recorder ook een keer gezien heb. Was dat de kamer (1e verd. midden voor) waar ook een recorder stond die met lage snelheid alle programma's opnam, om zonodig te kunnen bewijzen dat reclames werkelijk uitgezonden waren?

Groeten, Rudolf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6421
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Steelfixer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.