Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

10-07-1990 - Radio Caroline

Featured Replies

Geplaatst

Twee keer een half uur vanaf de Ross Revenge. Kwaliteit van de ontvangst is goed, zeker als je weet dat dit in Meppen is opgenomen (volgens de cassette). Ook deze komt uit de collectie van Martin.

Caroline-19901007-0955-1025-NigelHarris

Caroline-19901007-1300-1330-CarolineMartin

In Meppen opgenomen, das kras. Het laatste bijzondere jaar van Caroline als ware zeezender vanuit internationale wateren, je hoort dat de bezieling er uit raakt en het doel om daar op de South Falls radio te maken op een zendschip dat na de glorie van aug 1983 in totaal verval is geraakt en de zeewaardigheid van het schip onder druk staat. De broek zelf ophouden was er bij Caroline niet meer bij nadat in aug 89 er een definitief einde kwam aan een constructie die bij Caroline sinds julie 73 gestalte kreeg teweten het verhuren van zendtijd aan Vlaamse en/of NL groepen waardoor er ook altijd een Caroline in de lucht kon zijn. Overigens was dit concept natuurlijk in maart 71 geintroduceerd door de NL uitzendingen vanaf de Mebo 2 waardoor er ook toen een Engelstalige service des avonds in de lucht kon zijn.

Nigel Harris horen we hier nog, een veteraan voorwat Caroline betreft, hij startte in het voorjaar van 76.

Een paar jaar geleden attendeerde ik Nigel op een nachtuitzending van Samantha in febr 76 waarin ze een brief van Nigel voorlas die kenbaar maakte dat hij graag bij Caroline wilde werken, met plezier stuurde ik Nigel deze unieke opname. In zijn voortreffelijke boek deed hij uit de doeken wat ik nooit had begrepen, hoe had Nigel in zijn onderhoud en huisversting kunnen voorzien daar hij al die jaren voor 25 Pond Sterling weken achterelkaar aanboord van de Mi amigo verbleef, Ronan hanteerde nog altijd die 25 Pond Sterling uit de 60's, alleen werd dat toen in de 60s per week betaaald en niet per boordperiode van weken of maanden. Nigel onthulde dat wijlen zijn moeder zijn grote sponsor was die dit mogelijk maakte. In die laatste zomer van Caroline in 90 werd ook duidelijk dat de "zwaargewichten onder de deejays" nimmer meer aanboord zouden komen, die laatste periode kwamen en gingen vele deejays die anders geen kans hadden gehad. Hoe het afliep weten we inmiddels voldoende. Daarom zijn deze opnames zeer waardevol, er circuleren wel meer uit die tijd maar zeker niet van deze kwaliteit.

Geplaatst

Mooi verhaal Paul. Heb er nog eentje van deze dag, vers uit de recorder:

Caroline-19901007-0755-0930-Rico-NigelHarris

Prachtige serie opnames, het trieste was dat we door hadden dat het hele gebeuren op zijn laatste benen liep, immers er zou nimmer meer een NL/Vlaamse injectie te verwachten zijn, legale commerciele radio<10 en CableOne als baanbrekers> loerde om de hoek. Daarbij de dreiging die uitging van de herziene versie van de Britse anti zeezenderwet die het echt onmogelijk maakte. Volgens mij is in 1990 verzuimd 1 belangrijke bron van inkomsten voor de volle 100% in te zetten , die van de Amerikaanse religieuze uitzendingen.Om Caroline gaande te houden hadden ze de volledige daguitzendingen bijv religieus kunnen maken, de Amerikanen zochten in die tijd nog steeds naar radiostations die dit konden verzorgen. s Avonds had men Caroline in kunnen zetten. Bevoorrading werd een groot probleem, mischien dat er vanuit Ierland een mogelijkheid was geweest. Er was dan wel een antipiratenzenderwet in Ierland, maar die was vanaf 1989 van kracht tegen de landpiraten zoals Sunshine en Nova.

Ik weet niet of hier ook een offshore deel inzat. We moeten het Moore nog maar eens vragen.

Oja, de door Martin genoemde raamantenne is perfect, ik gebruik deze antenne nog steeds.

Paul de Haan.

Geplaatst

Zie hier voor de loopantenne voor mediumwave.

http://www.iw5edi.com/ham-radio/?how-to-build-a-tuned-loop-antenna,118

Hoe goed werkt het ding? Perfect, een voorbeeld.

In het Groningse kun je zonder deze antenne de 603 khz commercielen in het graafschap Kent niet ontvangen. Hang je er een antenne aan< langedraad bijv> dan krijg je op 603 ook een BBC local uit Midden Engelnd mee, doorelkaar twee signalen dus.

Met de raam antenne draai je de BBC er uit en ik had Invicta Supergold, later Coast AM luisterrijk in Groningen. Later werd dat natuurlijk Capital Gold, Gold en nu dus Smooth.

Zo goed werkt de antenne.

Paul de Haan.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.