Spring naar bijdragen

10-07-1990 - Radio Caroline


Vincent

Aanbevolen berichten

Twee keer een half uur vanaf de Ross Revenge. Kwaliteit van de ontvangst is goed, zeker als je weet dat dit in Meppen is opgenomen (volgens de cassette). Ook deze komt uit de collectie van Martin.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee keer een half uur vanaf de Ross Revenge. Kwaliteit van de ontvangst is goed, zeker als je weet dat dit in Meppen is opgenomen (volgens de cassette). Ook deze komt uit de collectie van Martin.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

In Meppen opgenomen, das kras. Het laatste bijzondere jaar van Caroline als ware zeezender vanuit internationale wateren, je hoort dat de bezieling er uit raakt en het doel om daar op de South Falls radio te maken op een zendschip dat na de glorie van aug 1983 in totaal verval is geraakt en de zeewaardigheid van het schip onder druk staat. De broek zelf ophouden was er bij Caroline niet meer bij nadat in aug 89 er een definitief einde kwam aan een constructie die bij Caroline sinds julie 73 gestalte kreeg teweten het verhuren van zendtijd aan Vlaamse en/of NL groepen waardoor er ook altijd een Caroline in de lucht kon zijn. Overigens was dit concept natuurlijk in maart 71 geintroduceerd door de NL uitzendingen vanaf de Mebo 2 waardoor er ook toen een Engelstalige service des avonds in de lucht kon zijn.

Nigel Harris horen we hier nog, een veteraan voorwat Caroline betreft, hij startte in het voorjaar van 76.

Een paar jaar geleden attendeerde ik Nigel op een nachtuitzending van Samantha in febr 76 waarin ze een brief van Nigel voorlas die kenbaar maakte dat hij graag bij Caroline wilde werken, met plezier stuurde ik Nigel deze unieke opname. In zijn voortreffelijke boek deed hij uit de doeken wat ik nooit had begrepen, hoe had Nigel in zijn onderhoud en huisversting kunnen voorzien daar hij al die jaren voor 25 Pond Sterling weken achterelkaar aanboord van de Mi amigo verbleef, Ronan hanteerde nog altijd die 25 Pond Sterling uit de 60's, alleen werd dat toen in de 60s per week betaaald en niet per boordperiode van weken of maanden. Nigel onthulde dat wijlen zijn moeder zijn grote sponsor was die dit mogelijk maakte. In die laatste zomer van Caroline in 90 werd ook duidelijk dat de "zwaargewichten onder de deejays" nimmer meer aanboord zouden komen, die laatste periode kwamen en gingen vele deejays die anders geen kans hadden gehad. Hoe het afliep weten we inmiddels voldoende. Daarom zijn deze opnames zeer waardevol, er circuleren wel meer uit die tijd maar zeker niet van deze kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi verhaal Paul. Heb er nog eentje van deze dag, vers uit de recorder:

Please login or register to see this link.

Prachtige serie opnames, het trieste was dat we door hadden dat het hele gebeuren op zijn laatste benen liep, immers er zou nimmer meer een NL/Vlaamse injectie te verwachten zijn, legale commerciele radio<10 en CableOne als baanbrekers> loerde om de hoek. Daarbij de dreiging die uitging van de herziene versie van de Britse anti zeezenderwet die het echt onmogelijk maakte. Volgens mij is in 1990 verzuimd 1 belangrijke bron van inkomsten voor de volle 100% in te zetten , die van de Amerikaanse religieuze uitzendingen.Om Caroline gaande te houden hadden ze de volledige daguitzendingen bijv religieus kunnen maken, de Amerikanen zochten in die tijd nog steeds naar radiostations die dit konden verzorgen. s Avonds had men Caroline in kunnen zetten. Bevoorrading werd een groot probleem, mischien dat er vanuit Ierland een mogelijkheid was geweest. Er was dan wel een antipiratenzenderwet in Ierland, maar die was vanaf 1989 van kracht tegen de landpiraten zoals Sunshine en Nova.

Ik weet niet of hier ook een offshore deel inzat. We moeten het Moore nog maar eens vragen.

Oja, de door Martin genoemde raamantenne is perfect, ik gebruik deze antenne nog steeds.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja' date=' de door Martin genoemde raamantenne is perfect, ik gebruik deze antenne nog steeds. [/quote']

Ik word nu toch wel erg nieuwsgierig naar de deze antenne. De ontvangst is in ieder geval perfect te noemen als je bedenkt dat Meppen in Duitsland ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie hier voor de loopantenne voor mediumwave.

http://www.iw5edi.com/ham-radio/?how-to-build-a-tuned-loop-antenna,118

Hoe goed werkt het ding? Perfect, een voorbeeld.

In het Groningse kun je zonder deze antenne de 603 khz commercielen in het graafschap Kent niet ontvangen. Hang je er een antenne aan< langedraad bijv> dan krijg je op 603 ook een BBC local uit Midden Engelnd mee, doorelkaar twee signalen dus.

Met de raam antenne draai je de BBC er uit en ik had Invicta Supergold, later Coast AM luisterrijk in Groningen. Later werd dat natuurlijk Capital Gold, Gold en nu dus Smooth.

Zo goed werkt de antenne.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrees dat dit niet meer gaat werken in de stad. Teveel computers, draadloze netwerken, spaarlampen en meer van die zooi. Ik heb nu als alternatief deze in de achtertuin staan. Is net al de raamantenne richtingsgevoelig. Heeft alleen minder last van al die stoorbronnen in de buurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6432
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    streampie
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.