Geplaatst 30 september 20178 jr. Toen in augustus 1967 een einde werd gemaakt aan de uitzendingen van Britse zeezenders die vanuit hun unieke positie in Internationale wateren niets te maken hadden met UK wetgeving werd bekend gemaakt dat BBC Radio One op zaterdag 30 september 1967 de beoogde opvolger van de zeezenders zou worden. Na de start van BBC Radio One bleek dat de zeezender Radio London als voorbeeld had gediend, zelfs de PAMS jingles waren grotendeels identiek aan die van Big L. Eén zeer groot verschil was het feit dat in tegenstelling tot de zeezenders de BBC niet, vanwege afspraken met de Britse bond van Musici, ongehinderd 24 uur per dag platen kon draaien. Dat was beperkt tot 8 uur per dag. De muziek buiten die uren moesten opnames zijn die opgenomen waren bij the BBC die daarvoor vele orkesten en dus musici onder contract had. Zo kon het dat in bijvoorbeeld Hey Joe van Hendrix de gitaarsolo door een harp werd uitgevoerd. Als luisteraar verbaasde ik mij daar over. Voor de musici betekende het werk en inkomen en zij verdedigden dit met hand en tand. Zelfs het in de VS laten maken van de Radio One jingles door PAMS werd als een diepe belediging en aantasting van het inkomen gezien. Pas jaren later zou aan dit fenomeen een einde komen. Lees hier een uitgebreid artiekel over het fenomeen "Needle Time". http://www.muhistory.com/hang-the-dj-the-musicians-union-and-the-early-days-of-radio-1/ 30 september 20178 jr. bewerkt door Gast
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.