Spring naar bijdragen

AVRO'S RADIO PANDORA


Moby

Aanbevolen berichten

Avro's Radio Pandora was een programma wat in de jaren 70 live in de vroege nacht werd uitgezonden op Hilversum 3.

Volgens mij werd het uitgezonden zo ongeveer tussen 1975-1978.Ik was toen 16.

Onder andere Tom Blom werkte aan het programma mee in die tijd.

Dit gezelschap rumoerige heren reed in de nacht door het land met een Peugeot Stationwagen vol met apparatuur om de nodige verbindingen te maken met Hilversum,en maakten hier en daar  leuke momenten mee, wat toen spannende radio opleverde.

Een van de afleveringen speelde zich af rond Lochem,in het Oosten van het land,waar de 'witte wieven' zich zouden ophouden in het bos.

Vrouwelijke spookgedaantes gehuld in witte sluiers.

De witte wieven konden op verschillende manieren toeslaan en onschuldige mensen het leven zuur maken. Het meest voor de hand liggend was een directe achtervolging.

De heren van Radio Pandora vonden het interessant om er een uitzending aan te wagen.

In de verte, in een toen regenachtige mistige nacht liep een eenzame dronken schilder die wat te lang in de plaatselijke kroeg was blijven hangen,en die zijn witte overall nog droeg,en met veel te veel drank achter zijn kiezen zwalkend over het bospad naar huis probeerde te komen.

Toen de radioploeg  speurend naar de witte wieven in het druilerige mistige bos opeens het idee hadden dat er echt een 'wit wievke' op hun af kwam, kozen ze eieren voor hun geld,en vertrokken meteen met gierende banden het bos uit.

Vreselijk spannende radio.Maar ook grappig

Ik woonde zelf in die omgeving,en hoorde later van de dronken schilder.

 

Vraag me nog steeds af hoe die verbinding tot stand kwam met Hilversum.Hadden ze een straalzender op het dak?

Het was wel in de nacht,dus Nederland sliep.

Maar ik luisterde trouw elk weekend in bed,met de ITT  RX75 portable radio, Mijn eerste radio.

Ik vond het programma echt spannend toen.

Waar ik benieuwd naar ben,of er mede forumleden zijn die hier ook iets van afweten,of het zich kunnen herinneren.

Denk eigenlijk dat de kans klein is.

Maar je weet nooit.

Zijn er nog opnamen van ergens op een oude tape?

Dat zou geweldig zijn.

 

 

Groet,Moby.

 

 

 

bewerkt door Moby
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas heb ik geen opnamen, Moby, maar misschien heb je iets aan deze artikelen? Het eerste komt uit het Nieuwsblad van het Noorden van 27 december 1976. Artikel twee stond in de Provinciale Zeeuwsche Courant van 22 maart 1978.

 

Je zegt het treffend. Ook ik vond het vreselijk spannende radio. In mijn herinnering heeft muzieksamensteller Piet Wielinga ook nog kort met het programma te maken gehad, maar dat kan ik zo maar mis hebben. Wielinga stapte in 1976 over van de VARA naar de AVRO, dus qua jaren kan het kloppen.

 

Het was relatief gezien best dure nachtradio, denk ik, maar dat kon toen nog in die tijd.

 

 

Radio Pandora - NvhN - 19761227.jpg

Radio Pandora - PZC - 19780322.png

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Jadio voor deze artikelen.

Dat frist het geheugen weer wat op.

Leuk om te lezen.

Ik vond nog  een bandopname van 40 minuten  bij Beeld&geluid.

Als het goed is krijg ik daar nog bericht van.

Eens kijken wat dat is.

ik was een fan van het programma, net als jou,en bleef er  toen gewoon voor wakker.

Het aantal luisteraars zal wel flink beperkt zijn gebleven toen in de nacht.

Een wereld van verschil, als je weet dat nu wel veel Nederlanders en ook in het buitenland in de nacht luisteren naar bijvoorbeeld Nachtzuster op radio 1.

Dat is nu ook een leuk en informatief programma,met Astrid De Jong.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had graag meer met je willen delen, Moby, maar dit is alles wat ik heb, plus natuurlijk de mooiste  herinneringen.


Je kunt radio hebben in allerlei vormen, denk ik, dus het is wat moeilijk om vast te stellen wat nou ècht de leukste soort radio is. Ik heb genoten van Willem van Kooten, maar ook van Rob Out en Daffy Don Allen en Dave Lee Travis, en niet te vergeten Radio Bergeijk en Het Gebouw en RonFlonFlon en nog zo'n duizend andere programma's. Er is zo veel prachtige radio gemaakt. Het bijzondere van Radio Pandora was volgens mij dat het zo anders was en dat er een verhaal in zat. Ik had zelf heel sterk het idee dat ik erbij was en je was iedere seconde benieuwd naar wat er na de volgende plaat ging gebeuren. (Soms was dat helemaal niets.) Als we Radio Pandora per se zouden willen vergelijken, dan moeten we misschien denken aan De Hoogwerkers, met Peter Flik en Cor Galis.  
 

Nachtzuster is ook wel apart en ik zal er geen kwaad woord over zeggen, maar voor mijn gevoel mist het die kwajongensspanning van Radio Pandora. In mijn herinnering was het vooral Tom Blom die de motor was van het programma.
 

Ik ben heel erg benieuwd naar die opname van Beeld & Geluid. Kun je mij vertellen hoe we zoiets het beste kunnen doen? Is het een idee als ik hem koop en dan hier ter beschikking stel voor mensen die het programma nooit hebben gehoord? Het zou wel leuk zijn om ook eens wat terug te doen, want eigen opnamen heb ik helaas nauwelijks.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geschreven Jadio.

Het was zeker kwajongens radio.

 

Als oudgediende op het forum leer je in de loop van de tijd dat er soms rechten rusten op bepaalde media van toen.

Bij de aanvraag bij Beeld&Geluid kwam dat ook weer naar voren. ( Ik weet het niet helemaal zeker,maar het zou te maken kunnen hebben met de rechthebbenden/nabestaanden van wijlen Tom Blom) Het blijft koffiedik kijken.

Misschien kan ik dat recht afkopen.Want je betaald iets van 20 euro voor dit stukje radio.Maar of ik deze opname publiek beschikbaar mag maken? Dat is nog afwachten of er iemand toestemming voor geeft.Ik heb nog niets gehoord van B&G. Maar als ik dat mag aanbieden, dan doen we dat.

 

Die programma's van de VPRO waren meestal leuk.Naast het luisteren naar de zeezenders en de bekende dagelijkse dj's was dat prachtige radio inderdaad. Maar ook op tv kon je lachen met de VPRO.

Programma's zoals de Lachende Scheerkwast,De Fred Haché show,met Van Oekel. Of 'Waldo van Dungen' in Waldolala. (Dolf Brouwers)

Gé Braadslee, Boy Bensdorp,Vetkolk.

Het keurige en behoudende deel van Nederland sprak er maar schande van.Dat kon toch echt niet door de beugel😁

Maar ondertussen werd er wel 'stiekum' gekeken naar Waldolala.

 

Groet,Moby.

 

bewerkt door Moby
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Moby, en ook fijn dat je het even uitlegt.


Ik vind die rechtenkwestie heel ingewikkeld. Als we (om het niet nòg moeilijker te maken) van de muziekrechten even doen alsof ze niet bestaan, dan zou je kunnen stellen dat het programma ooit is uitgezonden en dat het je dus vrij staat om zo'n opname voor privégebruik te delen met iemand anders. Het wordt anders, denk ik, als iemand er geld voor zou gaan vragen, want dat wordt het handel. Maar als ik een zelfgemaakte opname uit de ether kosteloos deel met een kennis of vriend of familielid, wat zou ik dan fout doen?


Volgens mij kan Beeld & Geluid die rechten ook niet verkopen, want dat zou betekenen dat iedere opname waar rechten op zitten voor 20 euro vogelvrij kan worden. Dat kan niet kloppen. Ik denk dat je zelfs na toestemming van de rechthebbenden (wat in dit geval denk ik de omroep is) met die 20 euro alleen maar betaalt voor de moeite die Beeld & Geluid heeft moeten doen om het te digitaliseren, te verkopen en op te sturen, en dan nog wat administratieve kosten daar bovenop. Wie de rechten heeft, omroep of familie, maakt dan eigenlijk niet eens zo veel uit, lijkt me.


Zou dit niet gewoon een heel grijs gebied kunnen zijn? Zo lang er maar niet aan wordt verdiend en er een historische context is, waarbij het dus niet in eerste instantie gaat om het verspreiden van muziek, en het ook nog gebeurt in een soort van besloten kring, denk ik dat het allemaal wel moet kunnen, zeker als het op relatief kleine schaal is. Ik hoop dat je het me wilt laten weten als ik ergens kan bijdragen als het gaat om het kopen van bijzondere opnamen uit het archief van Beeld & Geluid. Ik geloof niet dat we moreel iets fout doen door zo'n opname na aanschaf te gaan delen. (Maar misschien zeg ik nu iets vreselijks.)


Helemaal eens met wat je schrijft over die VPRO programma's, zowel op radio als televisie. Alles van Wim T. Schippers heeft me altijd geboeid, maar de VPRO beviel me sowieso meestal wel. Maar Tom Collins vond ik op zijn eigen manier ook prettig om naar te luisteren, maar ook Tom Mulder en ook Tom Blom, om maar weer even naar het hoofdonderwerp terug te keren. :)


Groet!

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Moby, heel erg leuk!

 

Ik weet niet of het als vervelend wordt ervaren als we een klein beetje off-topic gaan (van Pandora Radio naar Wim T.), maar dan merk ik het wel.

 

Wist je dat Schippers' creatie Henk Pal ("Leuke lamp overigens") oorspronkelijk marktkoopman was, met een handel in schemerlampen? En deze prachtige uitspraak van hem zal ik vermoedelijk ook nooit vergeten en af en toe roep ik 'm weleens tegen mensen: "G*dverd*mme, wat heb ik last van een goed humeur!" Ik had dat ook hoor, van dat onder tafel liggen van het lachen. Pal is niet meer onder ons, maar Boy Bensdorp is dat nog wel: Please login or register to see this link.

 

Wat Pandora Radio betreft: we wachten geduldig.

 

Groet,

 

Jadio

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk Jadio.

 

Vooral hier in het Oosten werd er flink gelachen als deze humor werd uitgezonden.

Hier namen ze alles niet zo nauw.

Ik denk dat het meer een programma was voor de progressieve mensen van toen,die van gekke humor hielden.

Boy Bensdorp met zijn vette hap van toen....

Soep van de dag, wat zal dat zijn, wat kan dat wezen, beter maar het ergste vrezen😁

 

De radio uurtjes van Avro's Radio Pandora is en blijft een van de leukste programma's uit de jaren 70 voor wie er wakker voor bleef.

De rest van de Nederlandse publieke radio omroepen waren toen na 00u00 uit de lucht.Dus er was weinig keuze over.

Maar er was toen gelukkig ook het super populaire radio station Luxembourg. Mooi,warm en goed te ontvangen.

Mooie tijden!.

 

 

Groet, Moby.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Hi Moby, Ik kan mij die uitzendingen goed herinneren! Ik had zelfs een aantal op cassette tape opgenomen. Helaas zijn die tapes niet meer af te spelen, helemaal verpoederd/ De uitzendingen die ik had volgde de Maas van Hoog-Keppel, Siebengewald tot het Venlose veer en  als ik mij goed herinner. Het programma was op Vrijdagnacht van 12.00 tot 1.00. Maar was het niet de VPRO? De reporters waren: Paul van Schaik Tom Blom (Chauffeur) en WuWei (Technicus) Het openingsnummer was Eric Clapton - Key To The Highway en ging naadloos over in het geluid van de motor en de versnellingsbak :)  Veel goeie blues in dat programma. Bedankt gast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-2-2024 om 21:46 zei DJ Vanderstadt:

Hi Moby, Ik kan mij die uitzendingen goed herinneren! Ik had zelfs een aantal op cassette tape opgenomen. Helaas zijn die tapes niet meer af te spelen, helemaal verpoederd.

Hé  DJ.

Welkom op het Radiotrefpunt

 

Die live uitzendingen van Avro's Radio Pandora (geen VPRO) waren inderdaad in de nacht van Vrijdag op Zaterdag,in 1976.

De uitzendtijd was van 01.00 tot 02.00 in de nacht.

Een voor die tijd zeer interessant live programma.Alleen lag Nederland rond die tijd dus te slapen.En dan opnames maken gebeurde ook al bijna niet van dit programma. Leuk dat je er toen wat van opgenomen hebt,maar heel jammer dat de cassettes verloren zijn gegaan................

 

 

 

 

8f81fbcb6eab60bffcaa70b53a056218.jpg

bewerkt door Moby
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.