Spring naar bijdragen

Antenne- en zendertechniek artikelen van BBC website


jan227

Aanbevolen berichten

Ik heb een zestal files vervangen wegens niet of moeilijk leesbare pdf's:

signal issue 11 vfo4-hgm1 drives.pdf

Signal Issue 18 Part 2 MWT BD228A medium wave transmitter.pdf

Signal Issue 21 High power short wave transmitter design.pdf

Signal Issue 36  Outphasing technology, including reference to BBC trials.pdf

Signal Issue 62  Π (pi) matching networks.pdf

Signal Issue 64 Low profile Tee antennas for MF.pdf

En ik heb nummer 66 toegevoegd

Signal Issue 66 Intermodulation Products causing interference from MF and HF transmitters.pdf

Sorry aan de downloaders, er staan nu wel leesbare pdf's

 

Ik zal ze zo lang mogelijk op Mediafire laten staan, het zijn erg goed onderbouwde en informatieve artikelen.

 

Groet, Jan

 

 

 

bewerkt door jan227
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met name de verhalen over combiners, en de ferrieten die daar in een aantal gevallen gebruikt zijn, vond ik interessant.

Deed mij weer terugdenken aan de jaren '70 toen we zelf de problemen met PI3MEP met terugwerking tussen de zender op de ontvanger probeerden op te lossen. We hebben toen ook iets met een combiner geprobeerd, uiteindelijk was de oplossing  drie duplexfilters  tussen de ontvanger en de antenne, en drie idem  tussen de zender en de antenne. Alle info kwam toen uit Amerikaanse ARRL boeken.

Het mooie aan de BBC artikelen vind ik de informatie uit de praktijk, die vind je nooit in de boeken...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, prachtig gemaakt, maar voor ons was het 45 jaar geleden onbegaan terrein, en we waren afhankelijk wat er "over" was bij Philips mobilofoon ontwikkeling...

De eerste werkende repeater was schroot van Bosch KFT's, opgebouwd tot een weer werkend geheel, de tweede was gebouwd met een prototype ontvanger van Philips en een PA0MUS zender plus experimentele powemodule uit de Philips ontwikkel afdeling...

De zelf gebouwde filters werden gemaakt van Koper pijp "afval" uit een melkfabriek, enz. enz.

De ferrietmodule kwam van Philips, maar was niet bedoeld voor 145 MHz  kwamen we later achter, en werkte dus niet...

Ja, daar is heel wat tijd in gaan zitten, maar veel geleerd!

Groet, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vooral dat leren is een mooie bezigheid, en als je ziet wat er nu aan spullen beschikbaar is.

Maar ook aan betaalbare prima meet apparatuur, dat was toendietijd alleen weg gelegd aan de happy few.

Wat wel gebleven is, de informatie zelf is nog steeds moeilijk verkrijgbaar.

Op het internet is veel te vinden zeggen velen, ja heel veel onzin verhalen en kijk mij eens goed bezig zijn.

Maar een verhaal over hoe maak ik nu iets echt idiot proef, zonder dat de torren of de buizen er af knallen?

Nog steeds heb ik veel aan mijn Veron lesboek en voor middengolf kijk ik veel in UHF unterlage.

De ideeën zijn wetmatig ook van toepassing op frequenties beneden de 2 MHz 😊

En gelukkig zijn de formules ook hetzelfde .

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles kan. De reden om ze individueel aan te bieden is, dat je dan een keuze kan maken welke files je over wil halen.

hier zijn ze als RAR, zip geeft aan niet alle files zonder verminking te kunnen bewerken...

Please login or register to see this link.

Overigens, een account met 50 Gb opslagmogelijkheid krijg je gratis bij Mediafire.

Groet, Jan

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.