Spring naar bijdragen

Weer een autoklus


rien1959

Aanbevolen berichten

Als gediplomeerd prutser krijg je wel eens dingen op je pad waar je eigenlijk niet op zit te wachten ....

Een goede vriend van mij belde mij op over een probleem met zijn auto.

Na een reparatie in een lokale garage werkte de verwarming in de auto niet meer en of ik kon zeggen wat dat was.

Na wat vragen kwam ik er achter dat er waarschijnlijk een klepje bleef hangen.

Zoiets is heel eenvoudig te testen door de laptop aan te sluiten op de auto en dan het testprogramma te draaien.

Affijn, hij zou afgelopen zaterdag langs komen zodat ik even kon kijken. Zaterdagochtend belde hij echter dat de auto weer in de lokale garage stond want er waren grote problemen.

Het bleek dat de ketting die de nokkenassen verbindt was opgerekt in combinatie met een defecte spanner en ja ..... toen begon alles te rammelen en de motor liep niet goed meer.

De monteur wilde alleen de ketting vervangen en die vriend van me vond het toch wat bedenkelijk. Vandaar zijn telefoontje.

Na zijn verhaal ben ik in de documentatie van zijn auto gedoken en had ik al snel uitgevonden wat het probleem was. Na een flinke zoektocht op Ebay, naar vervangende onderdelen, kon ik melden dat de helft goedkoper kon dan hem was voor gerekend, om over de arbeidskosten maar te zwijgen. Ik heb ook nog verteld dat ik na dinsdag vrij ben en alle tijd heb om te sleutelen, dus de beslissing was snel gemaakt. Gisterenmiddag heeft hij de auto gebracht en vanavond heb ik in het donker staan sleutelen om de compressie te meten. Na een kwartiertje had ik de diagnose gesteld. De ketting was zover versprongen dat er wat kleppen waren geraakt en dat de cilinderkop er af moet voor een reparatie. In Engeland heb ik vanavond een gebruikte cilinderkop gekocht tezamen met een compleet set pakkingen met bouten. Woensdag gaat de boel uit elkaar en daarna is het wachten op de spullen. Hopelijk is het allemaal voor de kerst nog hier .....

Rien (die het eigenlijk toch wel leuk vind)

P.S. Nog geen foto's vanwege een zon die achter de horizon is verdwenen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een monteur die alleen de ketting wou vervangen??

dan slijt de nieuwe 10x zo hard op de versleten tandwielen.

ik hoop dat naast de kans op kromme kleppen de stoterstangen nog recht zijn.

wat betreft onderdelen uit engeland, soms niet de beste kwaliteit, maar werkt prima voor wat je er aan uitgeeft en 90% goedkoper als hier.een kop laten vlakken en reviseren kost ook genoeg.

sterkte met het sleutel werk, ik weet het, het houd nooit op.


IMG_0602_zps5aa80fae.jpg

een hobby project welke een zwaar leven had, de 2,25 diesel er uit en een nissan diesel er in, grotere radiator er in met olie koeler , erg veel laswerk en dan het moeilijkste... nieuwe kabel boom.

als het lukt van de zomer weer dit soort acties.

muddy.jpg

daarna dit beest.... ook lassen, electra aanpassing , V8 tot leven wekken en nieuwe banden op de velgen.

laden--jedeedhetfout.jpg

tijd voor een auto hobby hoek?

zodra ik het lef heb, kan ik kijken wat er mis is met mijn type NX493 of NX491 6 volt philips auto radio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een monteur die alleen de ketting wou vervangen??

dan slijt de nieuwe 10x zo hard op de versleten tandwielen.

ik hoop dat naast de kans op kromme kleppen de stoterstangen nog recht zijn.

Arjan, de kettingwielen zijn gehard en niet te wisselen. In dit geval moet je de ketting en de hydraulische spanner vervangen.

Stoterstangen worden al jaren niet meer gebruikt. Het is even de vraag wat de staat is van de vervangende kop.

Maar dat is allemaal geen probleem. Cilinderkoppen reviseer ik altijd zelf.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is het nadeel van oude techniek, ik loop zo'n 30 jaar achter.

met cilinderkoppen reviseren is het lastige deel de nieuwe klep geleiders er in persen.

altijd een hoop werk, maar het geeft voldoening.

ik zal kijken voor een blog over onze sleutel perikelen, dan kunnen er een hoop lachen met low tech oplossingen en soms gekke situaties en storingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend heb ik eerst alle handleidingen bij elkaar gezocht voordat ik ging sleutelen.

Het gaat in dit geval om een Audi 1.8 motorblok met 20 kleppen.

Als eerste kwam ik een met kit gerepareerd kleppendeksel tegen. Dus dat begon al goed ....

Vervolgens zie ik een riemspanner die scheef op de nieuwe multi-V-riem zit gemonteerd. Dat was dus twee ....

Er was wel een nieuwe riem gemonteerd, maar dat de spanner defect was scheen niet belangrijk te zijn.

Bij het los maken van het inlaatspruitstuk zie ik een carterventilatieslang zitten die in twee stukken ligt. Dat is drie ... en een ernstige !

Zo´n slang zit tussen de luchtmassameter en de gasklep om de eventuele dampen uit het motorblok verantwoord af te voeren.

Wanneer hij scheurt, zoals hier, dan denkt de injectie dat er veel meer gas wordt gegeven dan in werkelijkheid met een groot verbruik en slecht lopen als gevolg.

Kortom het ging best goed ;)

Tenslotte wilde ik de cilinderkop los gaan draaien en toen ik de speciale 12-kant sleutel in de eerste bout wilde steken raakte hij de kop niet. Huh ?

Bij deze blokken blijken de bouten dieper in de kop te zitten dan normaal dus had ik een sleutel nodig die zo'n 20 mm langer was.

Ik heb nog geprobeerd in de draaibank de dop wat aan te passen zodat hij verder in het gat zakte, maar helaas.

Dus alles opgeruimd en in de Cinquecento gestapt om in Oud Beijerland een langere sleutel te kopen.

Als eerste bij een automaterialenzaak binnen gestapt. Je verwacht dat ze die sleutel toch wel zullen hebben. Niet dus !

Op naar een gereedschapshandel verderop waar ik voor de zaak nog wel eens kom. Had hem ook niet !

Maar daar verwees men mij naar een automaterialenzaak bij hen om de hoek.

Daar gekomen werden er allerlei kasten en laatjes opengetrokken maar helaas, weer niets.

Wel werden er gelijk boeken tevoorschijn gehaald en kon het juiste type worden aangewezen. En hoera, ze konden hem morgenochtend binnen hebben voor slechts 17 euro incl. btw.

Intussen was het al weer ruim vier uur in de middag geweest en het begon al te schemeren. Toen ik thuis kwam heb ik niets meer kunnen doen.

Vanavond heb ik nog wat kleinigheden besteld op Ebay. Met de leverancier in Engeland heb ik nog even contact gehad over het leveren van de cilinderkop. Morgen zal hij wel op de post gaan.

Morgenochtend ga ik de sleutel ophalen en daarna op de zaak even het scheurtje in het kleppendeksel dicht lassen (aluminium).

Leuk in het verhaal waren de ongelovige gezichten bij de automaterialenzaken toen ik zei dat ik die sleutel ook gewoon zelf kan maken.

Of dat ik er ook een stuk tussen kan lassen. Reactie : "ja maar, dat is hard spul hoor" Hahhaaaaa !

En toen ik liet zien dat ik de dop had afgedraaid. Reactie : "ja, als je maar eerst door de harde laag bent" Hahhaaaaaaaa !

Ach ja, je kunt het die jongens niet kwalijk nemen.

Rien

P.S. Oh ja, het uitleeskabeltje voor de Cinquecento viel eindelijk in de brievenbus. Na ruim vijf weken ......

even een voorbeeld van de gezochte sleutel die veel langer moet zijn dan op de foto

RimEnpl9fa.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na twee dagen even een grote update :

Na het ophalen van wat gereedschappen kon de cilinderkop worden verwijderd. Daarna gelijk de cilinders geïnspecteerd en die zagen er gelukkig nog goed uit.

Allen was er van een hoonpatroon niet veel meer te zien. Op het eerste gezicht was er aan de cilinderkop ook weinig te zien. Alleen de kettingspanner zat verdacht hoog.

Na demontage van de nokkenassen tezamen met de spanner kwam er aan het licht wat er aan de hand was met deze kop.

De kettingspanner heeft boven en onder een gekromd vlak waarover de ketting glijdt. Die vlakken zijn bekleed met kunststof en daar zat hem de kneep !

De onderste geleider was afgebroken waardoor de bovenste geleider alles moest opvangen en hij uiteindelijk in het kleppendeksel ging vreten.

Onder in de cilinderkop vond ik een klont kunststof die duidelijk klem had gezeten. Verder heb ik de kop omgedraaid en water in de verbrandingsruimtes gegoten om te kijken of er lekkage was.

Cilinder 3 en 4 waren zoals verwacht niet optimaal meer maar zijn nog wel te repareren. Aangezien een nieuwe spanner net zo duur is als een complete gebruikte kop heb ik gekozen voor het laatste. Gisteren is hij opgestuurd net als de nieuwe ketting en een multi-V-riem spanner. Het complete koppakkingset is gisteren al binnen gekomen inclusief nieuw kopbouten. Het is nu wachten tot alles binnen is en dan de motor weer in elkaar.

Rien

De gedemonteerde motor :

lhzCEgQRN4.jpg

De al eerder beschreven kapotte slang :

EtF0mIJa1KX3.jpg

Een totaalplaatje :

Re5IzEinNyQ.jpg

De cilinderkop op de werkbank :

Rle4YaU.jpg

De bewuste kettingspanner :

25eNwSiE.jpg

De onderkant met de brokstukken van het kunststof :

1qt4dBl.jpg

de kop voor de lektest :

I9Sokmxp.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterochtend kwam het laatste onderdeel binnen en ben ik begonnen met het opbouwen van de cilinderkop.

Vanochtend was alles gereed om het motorblok weer in elkaar te gaan zetten. Dus aan de slag !

Het was gelukkig droog en zo rond half één zat alles er weer op. Na een pauze heb ik de accu vervangen voor een betere en daarna werd het spannend.

Na wat problemen met het alarm kon dan eindelijk de sleutel worden omgedraaid.

Het blok sloeg gelijk aan en liep heerlijk rustig rond, zonder enige trilling.

Na hem te hebben warm gedraaid, heb ik de koelvloeistof bijgevuld en heb ik nog een proefrit gemaakt.

Alles was in orde en omdat het intussen regende ben ik gestopt om nog naar een storing in de interieurverwarming te zoeken.

Morgen hang ik de laptop er aan om te kijken of er een klepje kapot is.

Voor de rest is het project afgerond.

Rien

De cilinderkop weer in elkaar en gevlakt :

czL7HvD02Mu.jpg

Het motorblok met twee zelf gemaakte geleiders en de nieuwe koppakking :

PI4Zay.jpg

De kop zit er weer op :

Zei9Nb71P.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.