Spring naar bijdragen

Ik ben van de hik af ..... denk ik


rien1959

Aanbevolen berichten

In November konden jullie mijn verhaal lezen over mijn sleutel-avonturen met mijn Fiat Cinquecento Sporting (wat een naam voor zo'n hok)

Alles leek in orde, alleen bleef er een zeer irritante hik over wanneer het motorblok de 50 graden Celsius passeerde. De afgelopen twee maanden ben ik daar meerdere keren uren achtereen mee bezig geweest. Niets leek te helpen en het was daarom zeer frustrerend. Op een gegeven moment had ik een proefrit gemaakt met de laptop aangesloten zodat er data werd verzameld tijdens de rit. Opeens was daar een raar probleem te zien. Je kunt met deze software een soort XY diagram maken waarbij de Y-as (dus verticaal) de te meten waarde voorstelt en de X-as (horizontaal) de tijd. Ik had een stuk of vijf waardes gekozen zoals motortemperatuur en ook de gaskleppositie. Nadat ik enkele kilometers had gereden zag ik allerlei rare sprongen bij de gaskleppositie en dan vooral tijdens het opwarmen. Ahaaa ! Dat was dus een boosdoener al leek het niet direct de veroorzaker van de hik. Op Ebay vond ik voor 18 euro een nieuwe gaskleppotmeter, dus snel besteld en toen was het wachten op het pakketje. Na drie dagen werd het reeds bezorgd en ik kon niet wachten om het te monteren. Op een zaterdagochtend de oude potmeter geprobeerd te verwijderen maar ja, Fiat kwaliteit, het zou eens makkelijk gaan ...... Deze potmeter zat netjes vast geschroefd met twee Torx boutjes, dus je zou geen problemen verwachten. Dus wel ! Fiat had in al zijn wijsheid besloten om de boutjes in het gasklephuis te tappen. Op zich een prima idee, maar wanneer het aluminium van niet al te beste kwaliteit is en de boutjes al van net zo'n bedenkelijk niveau zijn, dan kun je op je klompen aanvoelen dat er stront aan de knikker is. En ja hoor, ik zet kracht om het M4 Torx boutje los te draaien en ..... ploep ....... de sleutel draaide gewoon door het boutje heen. Natuurlijk weer kermisblik dan wel pisbakkenstaal ! Nou ja, boormachine gepakt en met een goede boor het kopje van de bout weg geboord. De tweede bout had het tafereel waarschijnlijk met angst en beven gadegeslagen want die werkte wel mee ;) In mijn voorraad vond ik nog twee RVS M4 boutjes en met vet aan het draadgedeelte heb ik de nieuwe potmeter gemonteerd. Daarna alles weer op zijn plek en gereedschap opgeruimd. In de auto en karren met dat ding ! Het was duidelijk dat de auto nu veel beter liep dus er was hoop ..... tot dat ik na vier kilometer weer bijna met mijn snufferd op het stuur sloeg !

Dit was het dus ook niet. Snip !

De dagen daarna alle mogelijke literatuur en fora doorzocht op mogelijke gelijksoortige storingen. Er was niet een verhaal dat er op leek, dus ik moest het zelf uitzoeken. Zo langzamerhand kwam er bij mij het idee naar boven dat ik het in de mechanica moest zoeken. Het gasklephuis van een Cinquecento wordt doorspoeld met koelwater (waarom weet niemand) en daarom warmt dit ding gelijktijdig op met de motor. Nu wordt de benzinedruk van dit injectiesysteem geregeld door een klepje die zich in het gasklephuis bevindt. Mmmmm ...... het zal toch niet .... of toch ?

Aangezien zo klepje niet los is te krijgen ben ik op Ebay gaan zoeken naar een compleet gasklephuis. Al snel vond ik er een in Duitsland voor een hele schappelijke prijs dus snel besteld en toen maar hopen dat dit de oplossing was.

Gisteren was ik de gehele dag bezig met de verhuizing van een vriend van me. Toen ik thuis kwam lag daar een keurig ingepakt pakketje uit het Germanenland. Het was toen al half vijf en ik was te moe om er nog aan te beginnen. Vanochtend regende het dat het goot, dus dat werd ook niets, tot dat het om twee uur helemaal droog werd. Van te voren had ik bij het nieuwe gasklephuis alle boutjes los gemaakt en ook hier weer met de boortol aan de slag geweest. Toen binnen een half uur het oude gasklephuis verwijderd en het nieuwe gemonteerd. Nu werd het spannend ! Nadat ik alles weer had opgeruimd ben ik ingestapt en ben ik een stuk gaan rijden. Na vier kilometer kwam ik op het punt waar hij de 50 graden bereikte. Ik hield angstvallig de meter in de gaten en keek in de spiegel of er niet iemand kort op mijn achterbumper reed. De meter passeerde de 50 .... en de 60 .....70 ....80 .....?? Niets ? Ik ben door gereden met het gevoel dat het elk moment fout kon gaan ...... maar niets !? Bij het recreatieoord Binnenmaas ben ik omgekeerd en langs het huis van Gerard Cox weer terug gereden. Wat er ook kwam, geen hik ! Het was heel duidelijk te voelen dat de auto veel beter liep (of reed) en er was in de lagere toeren veel meer trekkracht ( nou ja, relatief dan ...) Al met al durf ik het nog niet helemaal te geloven, maar het lijkt er op dat het probleem weg is. De volgende dagen zullen bewijzen of dat ook inderdaad zo is.

U hoort nog van mij .....

uw prutser,

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste leesvrienden,

ik weet echt niet wat me overkomt. Vanochtend ging ik met de nodige twijfels naar mijn werk omdat ik toch stiekem verwachte dat de auto zou hikken. Maar wat er ook gebeurde, geen hik !

Sterker nog, de auto loopt als nooit tevoren (zeker Caltex Boron getankt, de acceleratie is ongekend ;) ) Kortom, ik was een gelukkig mens toen ik op de zaak aankwam. Vanmiddag stapte ik om vier uur weer in mijn koekblikje om naar huis te scheuren. Dit keer al met wat meer vertrouwen en inderdaad, het vertrouwen werd niet beschaamd. Zonder enige hik of hapering pruttelde het Italiaanse raspaardje (of het paard van de melkboer ...) vrolijk naar huis of er nooit iets was voorgevallen.

Conclusie : het probleem is opgelost dan wel als sneeuw voor de zon verdwenen (huh ?) en eindelijk kan ik weer genieten van alle 54 trappelende paardjes onder de motorkap (of waren het loshangende onderdelen die rammelden ....)

Ik ben een gelukkig en tevreden mens. Als ik Juul was stak ik nu een sigaar op, maar ja ik rook niet, en met mijn drankprobleem wil het ook al niet vorderen (ik lust nog steeds geen alcohol)

Dit project is afgesloten en ik kan me nu weer op andere dingen gaan richten. Ik zie hier onder de studiotafel nog een krat met onderdelen staan .....

uw toegewijde prutser (die het maar weer druk heeft met reizen. Donderdag naar Zwitserland en volgende week twee dagen Duitsland)

P.S. Als afsluiting en omdat het een toepasselijk plaatje is : de Caltex reclame van het Cocktail Trio : http://www.mijnbestand.nl/Bestand-IQD8IOOMWG8B.mp3

In het verre verleden ooit door mij op het "andere forum" geplaatst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gepruts :)

Ik had met de 'nieuwe limo' ook een raar probleem. Wanneer de automaat van de eerste naar de tweede versnelling overschakelde viel hij even stil. Lullig als je optrekt bij een stoplicht. Jij stop met snelheid maken, de auto achter je niet. Niet leuk dus! En nog het meest vervelende: hij deed dit niet altijd. Dus ook niet op het moment dat de monteur van de garage een proefrit maakte.

Maar die deden niet moeilijk. De koppeling van de automaat is vervangen. Een kostbare klus voor de garage, want er zit 6 maanden garantie op. Enige minpunt was dat ik hem een aantal dagen moest missen. Maar hij schakelt inmiddels weer zoals het hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.