Spring naar bijdragen

Doldwaze avonturen met Italiaans koekblik


rien1959

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers,

zoals jullie weten ga ik gebukt onder het bezit van een Italiaans raspaardje waar nogal eens wat aan mankeert. Zo ook weer afgelopen week .....

Die zaterdag was ik even bij een vriend langs geweest en toen ik naar huis reed begon dat koekblikje ineens weer raar te doen. Het leek verdacht veel op de storing van een half jaar geleden. Het blokje stotterde in de lage toeren en zoop als een tempelier ! Kortom, het was weer eens tijd voor een bestraffende toespraak met de daarbij behorende krachttermen .... In de avond heb ik nog eens bedacht wat er nu weer aan de hand kon zijn en al redenerend kwam ik maar op één mogelijkheid : dit moest de brandstofdrukregelaar zijn ! Nu levert Fiat dit onderdeel natuurlijk niet los (stel je voor) dus goede raad was duur en gezien mijn ervaring met gebruikte onderdelen was vervangen door tweedehands spul ook niet aantrekkelijk. Uiteindelijk maar weer het internet opgestart en na wat zoeken kwam ik in de buurt van Londen een aantrekkelijk geprijsde instelbare drukregelaar tegen met een manometer ! Handig om tussentijds de druk te controleren. Aangezien ik afgelopen week ziek was van de griep kwam er niets van om het ding te plaatsen. Vanochtend heb ik de stoute schoenen aangetrokken en met frisse tegenzin ben ik begonnen. Zoals verwacht bij Fiat waren de boutjes weer van kermisblik en al spoedig braken er diverse van deze superzware (?) M4 schroefjes af of het luciferhoutjes waren. GGGGRRRRRRR ! Wanneer gaan die sukkelaars nou eens fatsoenlijke bouten gebruiken ? Nou ja, na een mislukte uitboor operatie waarbij de patient jammerlijk overleed en de dokter lelijke woorden gebruikte kwam het met behulp van wat reserve onderdelen toch allemaal nog op zijn pootjes terecht. Toen alles weer op zijn plek was gezet en de oude drukregelaar onklaar was gemaakt moest er nog een nieuwe plek worden gevonden voor de losse drukregelaar. Ik dacht slim te zijn en vond vlakbij een schroef van de koelslang en had het beugeltje al vastgeschroefd toen ik tot de ontdekking kwam dat het luchtfilter dan niet meer paste. Hmmm, dan maar op een andere manier ! Na wat passen en meten kon ik de regelaar op de zijkant van het luchtfilter schroeven en was alles toch netjes weg gewerkt. Alleen zat de manometer aan de verkeerde kant. Kleinigheidje ! Met hulp van mijn vrouw heb ik de druk van de regelaar afgesteld. Zij draaide aan de sleutel totdat de pomp inschakelde waarna ik aan de inbusbout draaide. Na wat prutsen stond de druk keurig op de 1.2 Bar ingesteld die hij moest hebben. Nu kwam het er op aan : zou hij starten ? Mijn vrouw draaide de sleutel om en met veel gepruttel sloeg hij dan toch aan. De druk was prima in orde en alles leek in orde ...... Na een minuut klonk er een knal en uit de manometer spoot de glycerine omhoog ! FFFF****CCCKKKK !!!! Mij vrouw draaide van schrik gelukkig gelijk het contact uit. Uit de meter kwam nu niet alleen glycerine maar ook benzine ! Daar gaan we weer ....... Dus alles maar weer gedemonteerd en terug naar de werkplaats voor demontage. Nadat ik de manometer had gedemonteerd heb ik hem op mijn compressor aangesloten parallel aan de manometer van de compressor zelf. Bij 2 bar borrelde de lucht aan alle kanten uit de manometer ! Kortom, af door de zijdeur en terug naar af. Gelukkig was de manometer van de compressor van hetzelfde formaat als de kapotte meter dus na wat geschroef ging de meter van de compressor op de drukregelaar van de Fiat en verplaatste ik de aansluiting zodat de meter aan de voorkant terecht kwam. Toen alles weer gemonteerd en weer met hulp van mijn vrouw de druk ingeregeld. Daarna de sleutel omgedraaid en ..... hij liep perfect ! Nergens een lek te vinden en na een proefrit was alles nog steeds goed. Tjonge, wat een gedoe weer. Je moet er niet aan denken dat die manometer was geploft tijdens het rijden.Dat was een mooie brandbom geweest !

Rien

Hieronder nog wat foto's :

Het gasklephuis met de drukregelaar (waar Weber op staat) :

fbeb90029b49863b70f85220893871b0.jpg

De drukregelaar verwijderd. Wat ziet dat freeswerk er slecht uit .... :

5834eaa890d064a95d29b1961c8cceda.jpg

De oude drukregelaar samen met injecteur :

92b703bee52caf628ed9933e457491c6.jpg

De nieuwe drukregelaar met bijhorende slangen :

8043b3906c98be797660433a715707fc.jpg

De regelaar tegen het luchtfilterhuis. Met een sliert glycerine bovenop het deksel ....

bfc4256efb1c9746d167169eb5bf935b.jpg

En alles weer gemonteerd :

ac4c2c1cdf2fa8c597b641408575ee81.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.