Spring naar bijdragen

Vinyl verzamelaars...


Harm ten Brink

Aanbevolen berichten

Wauw, dat is wel heel extreem. Aan de ene kant een waanzinnige, maniakale onderneming, aan de andere kant heeft die verzamelaar ook gelijk: als hij het niet doet, dan zal veel van die muziek (die grotendeels nooit is gedigitaliseerd, begrijp ik) verloren gaan.

 

Het roept ook allerlei vragen op over verzamelen in zijn algemeen, waar ik voor mezelf wel vaker bij stilsta: waarom doe ik dat eigenlijk? Als ik straks hele hd's vol radioprogramma's heb, keurig geordend, hoe vaak zal ik die dan nog beluisteren in mijn leven? Is het dat waard? Want voor daarna geldt: 'You can't take it with you'. En het is nog maar de vraag of iemand anders er later veel belang aan hecht.

 

Even voor mezelf gesproken denk ik wel dat er iets psychologisch meespeelt: in 1974 is mij plotseling iets dierbaars afgenomen. Met de enkele duizenden zeezenderuren waar ik nu over beschik, heb ik daar - tegen alle verwachtingen in - na tientallen jaren toch weer iets van teruggekregen. Alleen al dat idee heeft iets bevredigends.

 

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, verzamelen is iets heel vreemds. Het antwoord waarom mensen dat doen heeft denkelijk idd te maken met mooie tijden die je wil herbeleven. De tweedehands winkels staan vol met memorabelia van overleden mensen dat massaal gedumpt is/wordt door nabestaanden. Als je het heb over tastbare spullen dan kan dat ook in sommige gevallen grote invloed hebben op mensen hun leven doordat het een verslaving wordt.

Bij digitaal verzamelen is het voordeel dat het je geen ruimte kost. Zo verzamel ik digitaal zo'n beetje alles van 73 tot 83 op tv en radio gebied, er komt nooit een eind aan want iedere keer duikt er wel weer iemand op met iets waar ik me dan ook weer opstort.

Toch kan digitaal verzamelen ook uit de hand lopen; zo heeft een oud collega van mij zo'n 30 harde schijven van 3tb op een rijtje staan met alleen maar elpees.

Als ik bij hem ben zettie toch vaak weer dezelfde op :D .

Ach, zie het maar als een onschuldige, relatief goedkope hobby, een mens moet wat.........................

 

30000000 elpees, nee dank je, heb er nog 400 en die koester ik..............me zoon mag ze in de ton gooien als ik de pijp uit ben en me harde schijven kannie overschrijven.........................al mijn jaren werk WEGGGGGGGGGGGGGGG.

 

Lemmy, leadzanger van Motorhead is zo'n verzamelaar, die zei laatst.............people are strange creatures, we fill our lives with collecting all kind of memorabelia and if we die we just pass it on to the next poor bastard.

 

grt june

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ikzelf omring mezelf graag met dingen waarbij ik een goed gevoel krijg. Daarmee bedoel ik ook muziek. Digitaal niet zoveel maar vooral op vinyl en dat begint knap ruimte in te nemen. En om nou te zeggen dat ik alles altijd draai.....maar het is wel fijn om ze te hebben staan. Dit geldt ook voor spullen, meubels en gebruiksvoorwerpen uit de jaren 60/70. In mijn beleving stralen die dingen een bepaalde rust uit van een tijd waarin er geen mobieltjes , internet of 24/7 nieuws was. En dat is gewoon mooi om te hebben in huis, verzamelen is leuk zolang het niet uit de klauwen loopt :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik reis graag door de tijd en ben daarom heel blij dat er verzamelaars zijn die zeldzame lp's bewaren en mp3's met oude radioprogramma's laten circuleren. Heel veel zal ooit meer echt beluisterd worden, maar je weet tevoren nooit precies wat wél... Soms kan iets je ineens dierbaar worden waar je eerder niet naar hebt omgekeken (wat niet wegneemt dat je af en toe dingen moet weggooien of verkopen).

 

Laatst stuitte ik op deze goudmijn, opgezet door iemand die 78-toerenplaten verzamelt en digitaliseert: Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.