Geplaatst 6 november 201411 jr. hallo forumleden, ik lees hier in dit subforum vaak iets over tipparade 1965. Bij mijn weten begon die in 1967. Kan iemand uitleggen hoe dit precies zit? gr niels
Geplaatst 7 november 201411 jr. Het is een tipparade die is samengesteld zoals die had KUNNEN zijn destijds, de echte begon inderdaad later.
Geplaatst 8 november 201411 jr. Blijf het een leuk idee vinden met die pre-historische tipparade. Je weet natuurlijk van tevoren wat wel of niet een hit wordt. Op 15 juli 1967 werd het eerste tiplijstje van twintig plaatjes gemaakt. Heb de lijstjes ergens in stencilvorm liggen en alleen met een vergrootglas kun je het lezen. In mei 1969 had de tipparade voor het eerst 30 posities, maar ik heb zelfs in dat jaar lijstjes gezien met minder dan 20 posities, zodat het appels en peren vergelijken is. Eind september 1969 kreeg de lijst zijn vaste 30 posities, maar zakken en herintreden bleef de eerste jaren regelmatig voorkomen. Op 1 november 1969 werd de tipparade officieel en de nummer 1 als alarmschijf (dit bleef vast tot en met 3 juli 1999, daarna kon de alarmschijf vaak overal staan, tegenwoordig vast op 1 wanneer hij niet in de top 40 staat).
Geplaatst 10 november 201411 jr. Hendrik, Kijk eens op de top40 site (www.top40.nl). Daar staan alle tipparades vanaf 15 juli 1967 in leesbaar formaat. groet, janf
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.