Spring naar bijdragen

Eindhoven - Radio Marina - Guus ten Anker (1979-1980)


martinja

Aanbevolen berichten

Martinja

 

ik vraag me af wanneer ik jou voor het eerst schreef en leerde kennen

En jou vroeg om jingles te ruilen!

We kennen elkaar ongeveer 35 jaar

Tjonge wat worden we oude kapers

 

Radio Marina Westkust uit Oostduinkerke Belgie was in 1981 in de lucht in het voorjaar officieel

Met o.a jingles van Peter Petersen, Hans Knot en Jan Roman en ook Marina Eindhoven

Vanuit een café in de dorpstraat

 

Eerst vanaf de zeedijk uit een flat van de latere ex WMR Koksijde dj Jonathan (Norbert]

Norbert was van rond de jaren 1970 tot 1979 in de lucht met Marina Radio, af en toe met vriend-en

Ik besefte en wist niet eens dat hij dezelfde naam gebruikte

Testuitzendingen dacht ik eind 1980 en Januari 1981

ook onder de naam Atlantis

de zender kocht ik bij het Free Radio Magazine

Ik had toen mijn eerste oude auto gekocht een Sunbeam om de zender af te halen in Dordrecht bij een vriend

Het was de tijd van veel tapes en brieven verzenden

 

Jonathan was de chauffeur want ik reed nog maar pas auto

rond Antwerpen was hij even in paniek toen de knapdemper het begaf en wide terugkeren

Ik wilde doorzetten, ijzerdraad erraan gehecht en nog wat knallend de grens over

Bij het terugrijden de zender uit elkaar gehaald en gewoon bloot op de achterbank,

het waren gewoon ahum radio onderdelen

Gelukkig geen douane controle

 

Deze zender van het FRM zou het gevecht om vrije radio aan de vlaamse westkust inhouden

Gebruikt bij Radio Marina en ook Radio Westpoint, wel van wit naar zwart geschilderd na politie bezoek

Hij werd in beslag genomen te Koksijde in een flat bij Westpoint

Dit na een klacht van een politieker

Een vrije radio waar een andere politieker meewerkte dat wekte jaloezie op

De Internationale tennis kampioenschappen op de radio, deze stunt had gevolgen

De politie kwam langs en de vertrouwde zender verdween voor eeuwig

 

De volgende stunt was dat Radio Westpoint met oa de ex Marina djs de Franse grens overstaken

Snachts in een gesmokkelde oorlogs truck gekregen van een commandant van de vliegbasis te koksijde

In november 1981 overdag keek de Franse bevolking als gek

Een vrije radio uit Vlaanderen in een oorlogstruck

De Franse gendarmen en douane bezochten de truck dagelijks in november 1981

In Frankrijk had men dit nog nooit meegemaakt

Toch kwam er geen beslagname, een diepe zucht was dagelijks te horen in november

De ploeg lachte op de grensstrook want er werd nu veilig uitgezonden

De 1e vlaamse vrije radio op Franse bodem vanuit Bray-dunes te Frankrijk was een feit

Wegens vandalen streken snachts verhuisde de radio naar de camping de Perroquet op de grens

In 1982 kwam Westpoint terug naar Belgie nadat de Marina djs weggingen

Daarna gebeurde er nog meer toen eerst de Marina djs reeds weg waren

Na onenigheid met de baas van de camping begon die met een eigen radio , Radio Neptune

Dit met 2 Belgische Nederlanders ex Westpoint dj Ton Bakker en ook Will de Jong, de rest Fransen

In november werd Weekend Muziek Radio opgericht dat in november 1981 al door de BOB werd opgerold

Uit die as zou dan WMR 2 verrijzen en in 1982 starten met dagelijkse uitzendingen vanuit een bos via een oorlogsbunker

Dan verhuisde men eind 1982 naar Koksijde bad in een flatgebouw

In 1985 werd het station Mi-Amigo-WMR Radio en stopte eind 1985

Toen werden veel cassettes gedraaid van de keten radio Mi-Amigo

Met veel ex Maeva djs o.a

De djs van Mi-Amigo noemden ons de Mi-Amigo aan zee

Het waren ongeloofelijke tijden geweest

Ook de naam Mi-Amigo gebruiken was een droompje

Dit wilden we uiteindelijk niet gebruiken in 1981, het was toen te gevaarlijk met het strenge parket-gerecht te Veurne

 

Ook om te overleven in dat hoekje met als buren Frankrijk en de Noordzee en zuidwaarts landbouwgebied

Reclame verkopen was moeilijk en het gerecht bleef tegen met het motto, draai reclame en we nemen alles direct in beslag'

Hoe dan ook, we kunnen een boek schrijven over de belevenissen

Een feit is dat Martinja veel op WMR draaide onder de naam Ton Van Dauven

 

Zo bleven de beide eigenaars van Radio Marina Eindhoven en Oostduinkerke Belgie bij elkaar als WMR Radio

Om later in 2000 elkaar terug te vinden en de downloadclub op te richten onder MP3Gold

De voorloper van de Golden Radio club

 

Veel jingles van WMR kwamen van Weekend Muziek Radio de latere Radio Delmare na contact

 

Wat een tijden !

Het piratenbloed en ook het radio virus blijft stromen

Om af te ronden

 

Er zijn ook een aantal uren van studio tapes van WMR Radio Koksijde uitgezonden geweest vanuit een camping in Spanje

Ook vanuit Nederlands Limburg, dit door Ron van der Paardt die een USA special als programma had

 

Diverse keren ook vanaf een de vissersboot Pallieter N.723 uit Nieuwpoort uit Belgie

Ook door middel van reeds gedraaide studio tapes van diverse djs

De Noordzee vissen waren helaas de trouwste luisteraars

Tijden om nooit te vergeten

Ik heb vrije radio's gehad en ook soms 2, 3, 4 uur vanaf zee uitgezonden

Met Marina Djs van bij Radio Westpoint uit Frankrijk uitgezonden als vrije radio piraat

Ik had het idee geleverd, maar als visser-schipper moest ik op zee verblijven

Het geeft me vele uren slaap gekost

Mijn dromen zijn werkelijkheid geweest

Dit komt nooit meer terug!

Ik ben een tevreden man

Het is eigenlijk zot om dit toen te doen terwijl je dag en nacht op zee viste

1 8 10 dagen terwijl de vrije radio 24 op 24 uitzond , te gek

 

Het leuke is dat ik deze week mijn kaart terugvond als Belgisch correspondent

 

Nu dank zij de Golden Radio club, het Internet cafe .o.a  blijft de hobby volop leven

 

ja we zijn tevreden, zeker weten

 

Jean-Pierre de ouwe zeerover huh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg Jean-Pierre, luister nou toch.  We kennen elkaar nu zo'n 35 jaar. Maar uhhhhh je gaat hier toch niet onze geheimen ontfutselen he :)

 

Mwoah, daar zit wel een leuk verhaal achter. Het was ..... augustus - september 1980, dus nu 35 jaar

 

In die dagen had Hans Knot een jingle pakket voor jou en mij gemaakt. Jij zou en moest perse dat jinglepakket van Radio Marina in Eindhoven hebben, want jij was een grote verzamelaar. Ik wil de letterlijke tekst, die ik nog weet, hier niet neerzetten.

 

Jij kreeg mijn jingles en ik kreeg de jouwe en we hebben daar later nog best wel om gelachen........ hoe dat allemaal onderling gegaan is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6432
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    streampie
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.