Spring naar bijdragen

Zendschip locaties op de webcam


Gast

Aanbevolen berichten

Zendschip locaties op de webcam!

 

Eigenlijk dekt de vlag de lading niet geheel, maar vooruit, om het in deze rubriek te plaatsen is een beetje gesjoemel toegestaan.

Ik ben al jaren een gluurder, niet dat ik hier in Schildmeer aan Zee s avonds in het donker op de loer lig naar prompte 87jarige blondines maar ik ben een webcam gluurder. En niet zo maar webcams, ik ga voor twee belangrijke aspecten.

Allereerst moet het een kwalitatief zeer goede cam zijn of een beetje compromis omdat de locatie uniek is. Ten tweede moet het een locatie aan de Noordzee zijn die in de nabijheid van een ex zeezender tussen 1985 en 1990 ligt, dit om de sfeer te pakken.

We wippen kris kras door Engeland, Scotland,Duitsland, Belgie en Nederland. De eerste is Scheveningen   Please login or register to see this link. Wie goed tuurt denkt aan de horizon die drie te zien en iets dichterbij de Trip Tender en Ger Anna.

 

Bournmouth in the UK, geboorte plaats van Tony Blackburn, zoon van een huisarts en inmiddels seniorsenior radiodeejay.

  Please login or register to see this link.

 

Jawel, geen grap De Haan aan Zee in Belgie, ben nog net geen ereburger. Please login or register to see this link.

 

Beetje klein uitgevallen maar de tender naar the Comet van Radio Scotland vertrok er ooit. Dunbar in het noorden van Schotland. Please login or register to see this link.

 

De webcam van de loodsdient Westerschelde in Vlissingen, ooit adviseerde ik een iets betere camera aan te schaffen. In 1974 vertrok van hier vaak de Jacomina van van den Akker uit Vlissingen naar de Jeanine van Radio Atlantis zo’n slordige 12 mijlen uit de kust van Zeebrugge. Please login or register to see this link.

 

Webcams namens Manx radio op the Isle of Man met oa een cam in Ramsey, tenderplaats voor Caroline North tussen 64 en 68. Please login or register to see this link.

 

Norden Nordeich Duitsland ooit bakermat voor de legendarische maritieme zender Nordeich Radio, Duits zusje van Skeveningen Radio.  Please login or register to see this link.

 

Ramsgate haven sinds kort weer een cam, helaas een kleintje. Veel gebruikt als tenderhaven voor the Ross Revenge, ergens aan de haven moet een bankje staan opgedragen aan de legendarische Caroline tenderskipper wijlen Dave the Fish. Ik heb er de nodige voetstappen staan, bankje wordt naar gezocht  Please login or register to see this link.

 

Scarborough Yorkshire, bakermat van Radio 270 tussen 66 en aug 67  Please login or register to see this link.

 

Het bijna uiterste puntje van Scotland, the Shetland Islands. Ex Caroline en RNI deejay Ian Anderson woont en werkt er. Please login or register to see this link.

 

Arbroath aan de Oostkust van Scotland, Radio Scotland moet daar een mega goeie ontvangst hebben gehad, zouden er bewoners zijn die zich dat goed herinneren en wellicht in de kast nog een doos vol opnames hebben?  Please login or register to see this link.

 

Zeeland is sinds vele decennia onze vakantie bestemming, met als honk Zoutelande op Walcheren. Als het weer op een zondag goed lijkt stappen we om 0500 in de auto, hond mee, koffie drinken in Zoutelande omstreeks 0930. s Avonds gewoon weer terug, ik draai mij  hand daar niet voor om.<40 jaar bij de weg, 2.5 miljoen autokilometers>.

Please login or register to see this link.

 

Broadstairs, genoemd in het Peter Moore boek over zijn bemoeienissen met Caroline als tender en ontmoetingsplaats en in code door Ronan the town where the stairs are broad genoemd. Vanuit the Devonhursthotel een blik op zee iets ten zuiden van Ramsgate.

Please login or register to see this link.

 

De webcams in Harlingen met drie x inbeeld de JB van Seagull. Vanaf het strand zie je hier als je goed kijkt de zendmast Please login or register to see this link.

en twee x beter in beeld via deze cams  Please login or register to see this link. en Please login or register to see this link.

 

Wie herinnert zich het roemruchte binnenlopen vd Communicator in IJmuiden na een reis vanuit Portugal, de nieuwe rol in Nederland werd zendschip voor Holland FM.

Please login or register to see this link.

 

Het prachtige Campbeltown in West Scotland, ongetwijfeld gespot door de bemanning van de Comet Radio Scotland toen het schip in het najaar van 66 van de oostkust naar de westkust werd gesleept. Please login or register to see this link.

 

Toen, ja wanneer was het ook al weer, kwam via deze haveningang de Norderney Groningen binnen om omgebouwd te worden tot discoboot. De ombouw geschiedde iets verder op in het oude vissersplaatsje Zoutkamp.

Please login or register to see this link.

 

Zeebrugge Belgie , circa 12 mijlen buitengaats lag de Jeanine van Radio Atlantis in 1974.

Please login or register to see this link.

 

Een vertrouwd beeld in Vlissingen, de schepen varen hier op ongeveer 100 voor je neus langs als ze vanaf de Westerschelde komen.

Please login or register to see this link.

 

Op deze cam kun je Vlissingen selecteren, je ziet dan de binnenhaven, rechts in beeld langs de kade lagen de schepen van van den Akker die de bevoorrading verzorgde voor Atlantis maar ook werkzaamheden uitvoerden aan de Roos Revenge in de 80er jaren

Als je Breskens aanklikt zie je op een heldere dag Vlissingen vanuit de Breskens kant.

Please login or register to see this link.

 

Nieuwvliet Zeeuws Vlaanderen, dichterbij Retranchement kun je niet komen, daar op het strand eindigde de korte loopbaan van de eerste Vlaamse zeezender Radio Uilenspiegel in

1962     Please login or register to see this link.

 

Toen op 4 juli 1964 de Fredericia van Radio Caroline vanuit de wateren voor de kust van Essex opstoomde naar het eiland Man passeerden ze zonder twijfel het schitterende kustplaatsje Brixton in Devon. Als je rechtsboven in het beeld klikt heb je duidelijk groot beeld.  Please login or register to see this link.

Iets verder op Ilfracombe, beeld ook te vergroten  Please login or register to see this link.

 

 

Ten slotte Katwijk met een langzaam draaiende cam waarbij uiteindelijk de pier van Scheveningen ook in beeld komt. Vanaf dit strand hebben ze met een goeie kijker het REM eiland kunnen bewonderen en mogelijkerwijs ook de King David  van Capital  Radio, respectievelijk 64 en 70

Please login or register to see this link.

 

Tot zover deze tocht langs plaatsen die tot de verbeelding spreken, althans bij mij wel.

 

Paul de Haan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Paul de Haan:

Nog een kleine aanvulling, eigenlijk 3 kleine aanvullingen en de mooiste vd reeks

Please login or register to see this link.

 

Leuk, zelf kijk ik vaak naar www.ikziedezee.nl 

De beachcam van de reddingsbrigade van Bloemendaal. Gr.thijs

bewerkt door thijs5326
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het genoegen om op 15 juli vanuit Brouwershaven mee te varen naar Den Atlantis in gezelschap van circa 15 Belgische echtparen  in kostuum en mantelpak. Adriaan ging die dag ook mee, een schitterende tocht van circa 2 uur , 2 uur aanboord en 2 uur weer terug varen.

Aanboord toen Debbie en Steve, Andy en Linda Dave Rodgers  en een paar anderen waarvan ik de namen niet meer weet. Van Dave herinner ik me zijn zeer lange vette haar,  op de grond in wat ze noemden de "Kasba", de voormalige brug van het schip. Hij zat gehurkt bij een ouwe lampenradio op een cassetterecorder het nieuws te tapen.

Achter het "stuurhuis" die twee kleine studios, 1 voor live, de andere werd nieuws gelezen en wat productie werk gedaan.

In de live studio toeters en bellen en Steve die de Engelse service rond 1900 startte. 1 jinglemachine,  twee draaitafels eenvoudig mengpaneel en 1 of 2 revox recorders. 1 van die recorders lieten ze dacht ik meelopen voor de echo effecten waar ze in grossierden bij the international service. De Engelsen hadden hun kleine commune daar aanboord, lukte het je wel om daar als Nederlander tussen te komen Piet?

Een onvergetelijk station en ook de Vlaamse service vond ik zonder twijfel zeer sympathiek. In Oostburg ben ik een aantal keren zeer gastvrij ontvangen.

De Onrust en Jacomina zouden nog vele vele jaren bij vd Akker voor de deur liggen. Stoere werkschepen.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kon het prima vinden met die Engelsen, Paul. Ze waren maar wat blij met m'n komst naar het schip, want dan hoefden ze zelf niet de banden met de Nederlandstalige programma's af te draaien. Dat werd mijn taak. De Engelsen sliepen ook altijd overdag, zodat ik dan het enige 'bemanningslid' was dat wakker was op de Jeanine. Allereerst om m'n eigen programma's te maken, om de banden af te draaien, maar ook lekker rustig op de brug een boek lezen. De Engelsen waren voornamelijk actief tijdens de avond en nacht. In de eerste plaats natuurlijk met de Engelstalige programma's, maar daarnaast ook met werkzaamheden aan boord van het schip. Zo is die 'nieuwsstudio' ingericht toen ik net van boord was. Toen ik aan boord was, was dat nog een lege ruimte. In de live-studio waren twee draaitafels, twee Revox 77-taperecorders, een AKG-microfoon, een Rodec-mengpaneel en voor de effecten de nodige 'toeters en bellen' (letterlijk). Ook werd er 's nachts vaak gewerkt aan de zender en de antenne. Op een nacht besloten de Engelsen om de voormalige 10 kW-zender van Radio 270 en Capital Radio, die ook aan boord was, te testen. Die zender werd gebruikt als een soort 'nabrander' voor de oude REM-zender, die zelf zo'n 3 kW leverde. De generator kon dat echter niet aan, waardoor het hele schip in het donker kwam te zitten en de isolatoren van de antenne doorbrandden. Die werden toen maar vervangen door delen van een bezemsteel. Voor de verbinding met de vaste wal werd een eenvoudig 27 MC-bakkie gebruikt, dat vanwege de afstand en de nodige storingen door met name Italiaanse 27 MC-ers vaak onbruikbaar was. Alleen één minpuntje van die Engelsen: ze gooiden op alles wat ze aten een of andere rode saus. Die saus was werkelijk 'disgusting'...!

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zal dan de beruchte Engelse HP souce zijn geweest. Zijn ze bijzonder trots op.  Hierbij ook de twee enige foto's die ik die dag maakte, had een nogal ingewikkelde spiegelreflex camera van mijn schoonbroer mee,  deze twee lukten als enige. Daar komt bij dat ondanks de spiegelgladde zee ik onvoorstelbaar zeeziek werd.......geheel mijn eigen schuld. Door veel haast die dag was het eten er bij ingeschoten, aanboord vd tender ging 1 vd bemanningsleden rond met bier en.....zure mosselen. Lekker man...totdat.

Het was de eerste en laatste x dat ik zeeziek was.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HP-saus is bruin, Vind ik zelf best lekker, mits met mate gebruikt. Een scherpe smaak. Maar ja, ik hou ook van pickles en verwerk weleens worcestersaus in mijn kooksels. Nog nooit klachten over gekregen.

Maar een rode saus? Zegt me niks...

 

Wat een geweldig overzicht trouwens, Paul. Ik zou je bijdrage graag voordragen voor de verkiezing van 'Internetradiocafe Award 2016', maar die prijs moet dan wel eerst in het leven worden geroepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Mooie foto's, Paul. Tip tegen zeeziekte: doe net als Dave Rodgers, en ga op de grond liggen. Bij voorkeur in de breedterichting van het schip. Helpt gegarandeerd! :)

 

Okay Piet, mocht het weer gebeuren dat ik bier en zure mosselen combineer dan ga ik direct plat in de breedte richting van het schip. Hoewel ik met enige regelmaat op de Noordzee meevaar op de mijnenveger De Naarden  van het ZKK Delfzijl ben ik nooit meer ZZ geweest. Ik combineerde ook nooit meer bier met zure mosselen.

1 uur geleden zei Paul:

HP-saus is bruin, Vind ik zelf best lekker, mits met mate gebruikt. Een scherpe smaak. Maar ja, ik hou ook van pickles en verwerk weleens worcestersaus in mijn kooksels. Nog nooit klachten over gekregen.

Maar een rode saus? Zegt me niks...

 

Wat een geweldig overzicht trouwens, Paul. Ik zou je bijdrage graag voordragen voor de verkiezing van 'Internetradiocafe Award 2016', maar die prijs moet dan wel eerst in het leven worden geroepen.

Binnen de range HP sauzen heb je varianten, mogelijk ook een rode. Overigens lijkt de bruine HP wel enigszins rood.

Ik ben niet z'n liefhebber.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.