Geplaatst 26 juli26 jul Gedurende de jaren 1968-1992 heb ik o.a. veel opnames gemaakt van radio uitzendingen. Ik luisterde veel naar radio RSA de nederlandse dienst vanuit Johannesburg. Op de langegolf frequentie van 263 Khz zond de Sovjet Unie uit. Deze was in Nederland , zei het met wat kunst en vliegwerk ,keihard te ontvangen. (15 meter koperdraad en een goede aardleiding aan de dakgoot).De Sovjetunie had een ontelbaar aantal radiozenders ter beschikking.Het programma hier gepresenteerd werd over alle steunzenders van de Sovjet Unie verder uitgezonden. Ook via de Horizont TV sat. De eerste tvsat ter wereld,De in Oost Duitsland (DDR) gelegerde Sovjet militairen konden afstemmen op deze zender gelegen in Burg bij Berlijn. Deze zender zond met een vermogen van 200 kw uit.In Groningen waar ik deze opnames heb gemaakt goed te ontvangen.Iets over de inhoud van het programma. Het begint met de gymnastiek voor de lunch. Elke dag om 11 uur Moskou tijd. Gevolgd door het programma "als de soldaten zingen". Daarna wat impressies o.a. het pauzeteken van Radio Mayak (Vuurtoren) en tot besluit het nieuws met de bekende orgeltune.Een voor die tijd zeer zware uitzending, het was immers al 1988 en Gorbatsjov had de macht. Maar de uitzending klonk behoorlijk Stalinistisch. Stond in schril tegenwicht met de uitzendingen in West Europa.Dat maakte voor mij deze radio zo interessant.Bij geringe belangstelling zal ik de opnames verwijderen. Raymond 27 juli27 jul bewerkt door Vossenjager
Geplaatst 28 juli28 jul Zeker is dit wel interressant, Vos.De Link is wel heel snel weer weg. 28 juli28 jul bewerkt door Moby
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.