Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 29-06-21 in Blogartikelen tonen

  1. Afgelopen week was Wikipedia regelmatig in het nieuws in verband met het 20-jarig bestaan. Inmiddels is het ook alweer bijna 10 jaar geleden dat Radiopedia van start ging, een radio encyclopedie-project dat functioneert volgens hetzelfde wiki principe. Harmen Huizinga kwam met het idee om deze vrije radio encyclopedie te starten naar het voorbeeld van Wikipedia. Omdat ik zelf ook al een tijdje met dit idee rondliep was mijn antwoord direct ja. Nog dezelfde dag werd de domeinnaam geregistreerd en de volgende dag was radiopedia.nl online. Het grote ‘vulwerk’ kon beginnen. Waarom liep ik zelf al een tijdje met het idee om een wiki te starten speciaal voor radio? Voornamelijk omdat ik een middel zocht om structuur te krijgen in de door mij verzamelde lijstjes met informatie over medewerkers en programma’s. Maar ook uitgezonden hitlijsten van bijvoorbeeld Radio Noordzee, Mi Amigo en Monique. Daarnaast de ruim 2.500 toepassingen van muzieknummers die zijn gebruikt als tune, jingle, promo of filler. Op de Nederlandse Wikipedia is hier geen plaats voor. Nu bijna 10 jaar verder zijn er meer dan 5.600 pagina’s met informatie beschikbaar. Zo maar een paar voorbeelden van projecten van de afgelopen jaren die terug zijn te vinden op Radiopedia: Poster - De hele Poster collectie, uitgezonden door de TROS op Hilversum 3 en Radio 2, is er op terug te vinden. Juul Geleick heeft zijn archief hiervoor beschikbaar gesteld om deze informatie zo compleet mogelijk te krijgen. Mega Top 30 - De hele geschiedenis is vanaf de Hilversum 3 Top 30 tot heden uitgezocht en beschreven. Informatie die mede gebruikt is voor het boek 50 jaar Hitparade van Bart Arens, Edgar Kruize en Ed Adams. RNI hitlijsten - Alle hitlijsten van deze zeezender zijn er terug te vinden, zowel de Top 50 van de Nederlandse service als de vele hitlijsten van de Engelstalige service. Geschiedenis tijdlijnen van bijvoorbeeld Radio Mi Amigo en Radio Noordzee zijn er terug te vinden en zijn mede gebruikt voor de boeken van Ferry Eden over deze twee zeezenders. En als er iets niet klopte werd het gelijk gecorrigeerd. Dankzij het wiki principe kan iedereen een bijdrage leveren, gegevens aanvullen en/of corrigeren. Er zijn inmiddels een aantal mensen daarmee actief en één van deze vrijwilligers heeft bijvoorbeeld alles wat Ben Liebrand op de radio heeft gedaan uitgezocht en op Radiopedia geplaatst. Maar dan ook echt alles! En daar is ook de ruimte voor op deze wiki. Wil je meehelpen met het vullen van Radiopedia? Heb je veel informatie verzameld over een radiostation, radioprogramma of radiomaker en wil je het delen met een groot publiek: doe dan mee! Je kan rechtstreeks de pagina’s aanmaken en als je hulp nodig hebt is er nu ook de mogelijkheid om lid te worden van de Radiopedia club op Radiotrefpunt. Hier kan je terecht met al je vragen over deze vrije radio wiki. Vincent Schriel, 26 juni 2021
  2. Onder leiding van zendermanager Rob Stenders transformeert Radio Veronica vandaag tot een vrijplaats voor muziekliefhebbers. De zender introduceert een vernieuwde programmering en een stevig uitgebreide muziekdatabase. Een nieuwe merkcampagne ondersteunt de bijhorende pay-off ‘WE. LOVE. MUSIC’ en staat met de uitrol van een online videoserie, tv-commercial en Out of Home-campagne in het teken van liefde voor muziek. Rob Stenders, zendermanager Veronica: “We gaan de luisteraars bij Veronica weer volbloed laten genieten van alle fraaie muziek die de popgeschiedenis heeft voortgebracht. De platen met eeuwigheidswaarde, maar ook de vergeten krentjes. Natuurlijk zullen we daarbij ook nieuwe boeiende muziek niet vergeten. Tegen diegene voor wie muziek meer betekent dan een achtergrondbehangetje wil ik zeggen: je gaat je stek vinden bij Veronica. Dat zijn we aan onze stand verplicht.” Caroline Will, Brand Director, vult aan: “Vanaf vandaag staat de liefde voor muziek centraal bij Radio Veronica. De invloed van muziek op je gevoel hebben we in een online videoserie en tv-commercial op een hele bijzondere manier vastgelegd door de dj’s carte blanche te geven in een platenzaak en ons mee te nemen in hun muzikale avontuur." In een exclusieve online videoserie vertellen de gezichten van Radio Veronica welke muziek voor hen belangrijk is. Zo vertelt Tim Klijn dat hij een zwak heeft voor muziek afkomstig uit de West Coast, zoals van The Eagles en Steely Dan: "Als ik mijn leven opnieuw zou kunnen doen en ik mocht een moment en plaats bepalen waar ik geboren zou mogen worden, dan zou ik zeggen: zet mij maar in Californië halverwege de jaren '70." Martijn Muijs spreekt in de serie over zijn grootste muziekheld: "Mijn number 1 hero: Bob Dylan. Er zijn mensen die zeggen dat hij niet kan zingen. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar toch vind ik het zó goed. Blood On The Tracks vind ik het mooiste album." De video’s zijn de komende periode te zien op radioveronica.nl. De tv-commercial is een afgeleide van deze serie. In de nieuwe commercial struinen Rob Stenders en Caroline Brouwer door een platenzaak en vertellen zij aan de hand van muziek die ze tegenkomen wat deze platen voor hen betekenen. Niet alleen Rob en Caroline zijn in deze nieuwe tv-commercial te zien, ook is er een kleine glansrol voor zanger en vriend van de zender Danny Vera. Later wordt een zelfde commercial uitgerold met het team van de Veronica Inside Ochtendshow. Van de commercial met Rob Stenders en Caroline Brouwer zijn twee varianten, waarvan één is ingesproken door Lex Harding. Het radio-icoon is zijn carrière begonnen op het zendschip van Veronica en later jarenlang radiobaas en boegbeeld geweest van het publieke Radio Veronica. De zender geeft met Harding als voice-over een knipoog naar de historie en ziet zijn medewerking als zegen op de nieuwe koers van het station. Zie hier de Veronica commercial, ingesproken door Lex Harding Zie hier de De Bonanza commercial
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.