Spring naar bijdragen

Siebel RR1 - Ultralight ontvanger


Vincent

Aanbevolen berichten

De Siebel RR1 is een kleine radio (ultralight) met een gewicht van 120 gram, inclusief de accu. Eigenlijk is het meer dan een radio want het is ook een mp3-speler, een voice recorder en je kan direct van de radio opnemen. Het gegeugen is 4 gig groot.

De radio

De kortegolf loopt van 2300 tot 22000 khz in stappen van 5 khz. Het is niet mogelijk om direct een frequentie in te voeren, je moet met een klein draaiwieltje aan de zijkant afstemmen. Wel kan je, door iedere keer op de SW knop te drukken, kiezen uit de volgende banden:

60 m - 5000-5600 khz

49 m - 5800-6400 khz

41 m - 6900-7500 khz

31 m - 9300-9900 khz

25 m - 11500-12100 khz

22 m - 13300-13900 khz

19 m - 15100-15700 khz

16 m - 17400-18000 khz

13 m - 21400-22000 khz

De 120, 90 en 75 meterband ontbreken dus in dit rijtje. Dat is jammer. De 60 meterband heeft een beetje rare radio frequentie indeling, Waarom niet 4750 tot 5050 khz? Je kan ook alleen maar afstemmen met 5 khz verschil. Jammer, want de chip in het apparaat ondersteund ook 1 khz. Dit is jammer, zeker als je net als ik, regelmatig naar de 48 meterbang luistert waar de piraten zitten (niet in raster). De ontvangst valt niet tegen. Er zit een spriet antenne in die uitgeschoven ongeveer 40 cm groot is. Als ik hem op de buitenantenne aansluit doet hij niet onder voor de grotere ontvangers die hier staan. Dit moet dan wel met een klem op de sprietantenne, want een aansluiting voor een externe antenne is er niet.

De middengolf loopt van 520 tot 1700 khz en is in te stellen in stappen van 9 of 10 khz. Ontvangst is goed, alleen ook hier jammer dat er geen 1 khz afstemming mogelijk is.

De FM is een verrassing. Wat is die opvallend goed. Ik kan hier in Rottedam de lokale zenders in Albrandswaard en Nieuwerkerk a/d IJssel goed ontvangen.

Mp3-speler

De mp3 speler speelt mp3 (16-320) en wma (8-384) files. Met usb kabel aansluiten op de computer en de muziek van de computer naar de mp3-speler kopieren en spelen maar. Geen extra spotware voor nodig.

Opnemen kan in mp3 (40 kpcs) of WAV (197 kpcs). Dit lijkt tegen te vallen, maar moet zeggen dat het best meevalt, tenminste, als je van AM opneemt. FM opnemen valt het eigenlijk een beetje tegen.

Wat kan hij allemaal?

- Ontvangst voor FM, MW en SW

- MP3 speler

- Digitiale recorder (zowel radio als via ingebouwde microfoon)

- Eenvoudig te bedienen, handleiding (in Duits) is niet nodig.

- Formaat/gewicht.

- Goed geluid voor zo'n klein apparaat.

- Goed ontvangst.

- Firmware update mogelijk (inmiddels gedaan).

- Mogelijkheid om direct op te nemen van de radio.

- Oplaadbare accu die simpel vervangen kan worden (is een standaard Nokia accu, nabesteld op het net voor 7,95)

Wat mis ik nog?

- Afstemmen met diverse filters, 1 khz bijvoorbeeld (chip ondersteunt dit wel, mogelijkheid ontbreekt).

- Langegolf (de chip ondersteund deze wel).

- Waarom 5000-5600 khz voor de 60 m ipv 4750-5060 khz.

- De mogelijkheid om bijvoorbeeld op te nemen in 128 of 320 kbps MP3.

- Aansluiting externe antenne.

- Het interne geheugen is 4 gig. Deze is niet te vervangen (geen micro sd).

De laatste 2 punten zijn niet op te lossen, de andere wel. Want het is mogelijk om dit in de firmware toe te voegen.

Ik heb diverse communicatie ontvangers staan. Ook voor op reis heb ik een mooie Sangean 909. Maar deze is lekker compact, je kan er wat mee opnemen en als er niks op de radio is zet je gewoon de mp3-speler op. Ik ben er heel blij mee!

Nog 2 foto's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier staat alles: https://www.vth.de/shop/warenkorb/artikel-einzelansicht/6277/a250eb82c8c778dc314ab6b527263e2a.html

Als je gaat googlen zal je zien dat dezelfde radio onder een andere naam goedkoper in Hong Kong besteld kan worden. Maar hoe zit het dan met de garantie? Ik heb deze voor de kerst gekregen en na een paar dagen stopte hij. Dan ben je blij dat je het op een vertrouwd adres hebt gekocht (al is het in Duitsland. Hij is probleemloos omgeruild voor een andere.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.