Spring naar bijdragen

Brief van Bull Verweij


Walvlis

Aanbevolen berichten

Soms kom je op internetpagina's terecht waarvan je het bestaan niet weet. Zo kwam ik vanmiddag via een zoekterm in google op de website http://www.egoproject.nl/archief-debooijfamilie/dagboek%201970-1972.htm

Al scrollend viel mij een foto op van Bull Verweij waar hij uit de deur komt van de Officier van Justitie. Een bekende foto.

De tekst rond de foto bevat een brief van Bull, uit het Huis van Bewaring in Utrecht, aan Jan Ebeltjes. Ook volgt een beschrijving van de bomaanslag op de Mebo II. Voor mij is de brief van Bull nieuw.

De tekst van de brief:

17 september 1971 Brief van Bull Verwey (directeur van radio Veronica) uit het Huis van Bewaring Utrecht reg nr 2136-11/11 aan Jan Ebeltjes

Beste Jan, Abdoela, Ali. Je brief hen ik netjes ontvangen. Ik.wist niet wat ik zag, dat je al weer "zit". Je zei toen, dat zal me niet meer gebeuren. En nu is het , alweer zover. Hoe is het met je spijkerbed? Ligt het nog lekker? Weet je hoe je ook goed kunt oefenen? Allemaal punaises op je stoel leggen met de punten omhoog en je dan met een plof er op laten neervallen en dan kijken hoe het prikt. Je hebt het nu over het vechten met 7; of 8 man parketwachters en met bewaarders, maar als je het nu aan mij eerlijk vraagt en je zou een eerlijk antwoord willen hebben dan durf ik je te zeggen, dat het dan aan je zelf ligt. Dat klinkt misschien vervelend voor je, maar als ik iets uit mijn eigen ervaring ga vertellen, moet je van de eerlijke waarheid uitgaan vind ik; nu ik zit ook al 4.maanden: ik heb nog nooit één rot opmerking van de bewaarders gekregen, integendeel een uiterst correcte houding en als je wat vraagt, dan kan het altijd binnen de perken van hun voorschriften. Ik zal:je wat vertellen. Ik heb laatst een of twee dagen of mijn bed gelegen. Je weet, dat gebeurt mij niet zo gauw, want ik heb al tijd veel te doen. Ik barstte van de kiespijn. Nu, ongevraagd kwamen ze bij mij met aspirine en als ik sliep of lag te dommelen werd heel zachtjes de deur opengedaan om je niet te storen, en werd je brood enz. neergezet. Dat hoefden ze toch ook niet te doen. Nou, en dat deed mij toch wel wat. Het een zowel als het ander. Maar als ik dat nu niet zou willen vertellen of rottigheid over die mensen spuien vind ik dat geen stijl. Als je het niet eens bent met b.v. de lange voorarresten of een strafmaat, dan moet je in Den Haag zijn, maar dan kom je op heel ander terrein. Een stel knapen zijn van hier overgeplaatst ik geloof ergens naar Zeeland. Wat denk je dat er gebeurd is? Ze zijn hem daar gesmeerd en hebben zich hier met 2-dagen weer graag gemeld, want het was hier toch wel heel goed zeiden ze. Kijk, je moet altijd steek houdende dingen hebben, als je wat beweert en het komt in de pers. Maar je weet het ook wel, smeerlap, want je bent niet voor niets een fakir! En ik wil je toch graag behoeden voor dingen, die niet houdbaar zijn, en waardoor jij jezelf in moeilijkheden zou brengen die geen zin hebben en niet houdbaar zouden blijken. Want dat gun ik je toch niet. Ik heb veel te veel met je gelachen. Als je dit epistel krijg: is mijn vonnis al geveld. Ben erg benieuwd. Ik hoop dat je niet al te lang daar zult zitten, want er is toch geen barst aan en je spijkerbed en glasscherven wachten op je!! Jan het allerbeste en gedraag je als een echte fakir. Het gaat goed met Hilversum Drie !!Tot ziens, Bull Verwey

De tekst over de bomaanslag:

Radio Veronica en Bull Verwey

Het gebeurt op zaterdagavond 15 mei 1971 om 21:50 uur. Een explosie op het zendschip van Radio Noordzee. Het achterdek vat vlam. Dj Alan West rent het dek op en ziet nog net een rubberbootje wegvaren. In paniek snelt hij terug naar de studio en roept om hulp. Het liedje Melting Pot van Blue Mink wordt plots onderbroken door de boodschap: “May day, may day, the MEBO II is on fire, SOS, SOS, we had an explosion on board, may day, may day, we need help!†Blusboten zijn snel ter plaatse. Er vallen geen gewonden, maar het achterschip brandt totaal uit. De geëvacueerde bemanning keert om 2:20 uur terug aan boord, de zenders worden weer ingeschakeld. De luisteraars kunnen opgelucht ademhalen. Maar wat was er gebeurd en wie zat erachter?De verdenking van Radio Veronica ligt voor de hand. De radiopiraat verloor enkele dagen voor het voorval een kort geding tegen de nieuwe concurrent Radio Noordzee, die van de rechter óók Nederlandstalige uitzendingen mocht verzorgen. Dit was onverteerbaar voor Veronica, temeer daar zij de eigenaren van de MEBO II (de Zwitsers Erwin Meister en Edwin Bollier) een half jaar eerder uit de financiële problemen hielp door 1 miljoen gulden te lenen, op voorwaarde dat Noordzee niet in het Nederlands zou gaan uitzenden. Veronica directeur Bull Verweij besluit het schip, naar eigen zeggen zonder geweld, de haven van Scheveningen te laten binnenslepen. De MEBO II zou dan immers binnen de nationale wateren verkeren en zodoende onder de Nederlandse wetgeving vallen. Op advies van zijn reclameadviseur en aandeelhouder Norbert Jürgens huurt hij voor 25.000 gulden drie duikers in om het klusje te klaren. Het duikersteam, onder leiding van ‘Captain Tom’ (Tom van der Linden) die indertijd het Veronica zendschip bevoorraadde, brengt echter een wijziging aan in het plan. Zo komt het dat het schip niet geweldloos wordt binnengehaald, maar op een drastischer wijze onschadelijk wordt gemaakt. Als een geluk bij een ongeluk treffen de twee duikers die zich aan boord begeven met hun bom de waterleiding en niet de olieleiding, zoals hun bedoeling was. Dit heeft de schade aanzienlijk beperkt. Ver komt het drietal na de noodlottige daad niet. Diezelfde nacht nog worden zij opgepakt en verhoord. Twee dagen na de aanslag, op 17 mei, houdt de politie opdrachtgever Jürgens aan. Het verontwaardigde Veronica personeel eist een verklaring van de directie. "Die idioot beloofde dat hij het schip van zijn anker zou halen, zodat ik het naar de haven kon laten slepen. Ik wist niets van de explosieven", verklaart Veronica-directeur Bull Verweij. Toch wordt ook hij de volgende dag gearresteerd; volgens de rechter had de directeur deze risicovolle affaire niet aan een ander moeten overlaten. "Terecht", vindt Bull achteraf: "De bom, dat spijt me nog steeds. Er hadden doden kunnen vallen." De 61-jarige Verweij krijgt net als adviseur Jürgens en de drie duikers een jaar gevangenisstraf opgelegd. Uiteindelijk pakt de actie averechts uit. Het levert Radio Noordzee veel sympathie op en het station wint enorm aan populariteit. Voor de overheid vormt het incident, waar kranten over de hele wereld mee koppen, aanleiding om de zeezenders nu eens definitief met wetgeving aan te pakken. Op 31 augustus 1974 treedt de anti-piratenwet in werking. Het blijft de vraag, volgens vele voormalige medewerkers van Radio Veronica en Radio Noordzee, of de wet er zonder de bomaanslag ook in 1974 was gekomen...

Admin > link gecorrigeerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken dit soort brieven. Ik, en een aantal Veronica collega's, heb er zelf ook een aantal gehad. In de "erfenis" van Oom Bull zitten er nog meer en ook een paar Veronica boekjes waarin Bull opdrachten heeft geschreven tbv oud "mede gedetineerden". De boekjes zijn waarschijnlijk weer terug gekomen omdat de oud "mede gedetineerde" niet te achterhalen was.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.