Geplaatst 19 maart 201213 jr. Van een programmamaker krijg ik misschien de beschikking over een (heel) grote hoeveelheid cassettetapes. Heeft iemand tips over digitalisering? Van wat ik lees is belangrijk: 1. Azimuth cassettedeck per tape instellen 2. lossless ruwe data bewaren 3. Dolby uit 4. Bias normal 5. filteren en comprimeren vanuit lossless file Wie heeft er nog een cassettedeck in de aanbieding?
Geplaatst 19 maart 201213 jr. Ik heb een Tascam 112R MKII in gebruik. Dit was de standaard tapedeck wat we bij de downloadclub gebruikte. Bereik is 20-17000 khz en je kan heel simpel de koppen afstellen. Zeker als je Wavelab gebruikt om op te nemen is het heel makkelijk om de kop af te stellen op de juiste stand voor de tape. Op marktplaats kom je ze nog regelmatig tegen voor een bedrag tussen de € 50 en € 75.
Geplaatst 20 maart 201213 jr. Ik heb een Tascam 112R MKII in gebruik. Dit was de standaard tapedeck wat we bij de downloadclub gebruikte. Bereik is 20-17000 khz en je kan heel simpel de koppen afstellen. Zeker als je Wavelab gebruikt om op te nemen is het heel makkelijk om de kop af te stellen op de juiste stand voor de tape. Op marktplaats kom je ze nog regelmatig tegen voor een bedrag tussen de € 50 en € 75. Ik stel de kop altijd af op gehoor, ik neem aan dat je de phase scope gebruikt in wavelab en net zolang afstelt tot deze in het midden staat?
Geplaatst 20 maart 201213 jr. Ja, ik gebruik hem om te kijken of een opname mono of stereo is maar hier had ik nog nooit aan gedacht. Bedankt voor de tip
Geplaatst 20 maart 201213 jr. Bij een AM-opname zie je een mooie streep als hij goed staat afgesteld. Bij een FM- of studio opname zie je de streep niet bij de muziek, maar wel bij de gesproken tekst. Ik stel het zo in. Maar... ik luister altijd mee met de koptelefoon op ter controle.
Geplaatst 20 maart 201213 jr. Alle hulpmiddelen ten spijt. Ik gebruik al tijd m'n oren. Want je oren zijn ook degene die "zeggen' dat iets niet goed klinkt. Juul
Geplaatst 20 maart 201213 jr. Ik ga voornamelijk af op mijn oren of het goed klinkt, maar als ik ook een phase scope erbij heb dan weet ik ook dat mijn oren me niet bedriegen.
Geplaatst 20 maart 201213 jr. Hoever vertrouw je op de techniek of op de menselijke waarneming. Kleurbeoordeling. Ik heb ooit in een drukkerij gewerkt waar de drukker de kleurbeoordeling niet met het oog maar met een spectrometer deed. Reden? De meter is betrouwbaarder dan het menselijk oog. Ik vond het wel prettig, ik ben namelijk kleurenblind (rood/groed, zoals de meeste).
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.