Spring naar bijdragen

Brian Martin in 1978


Audioot

Aanbevolen berichten

Vandaag met al die regen maar eens een oude band gedigitaliseerd. Het is een kopie band, dus kan zo maar via andere kanalen al eens aangeboden zijn geweest, maar ik kon het op de geeigende plaatsen zo gauw niet vinden.

Radio Caroline - Brian Martin van 1900-2100 UK time. (na Ferry Eden-Mi Amigo)

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Marcel

Oh ja: de datum is 17 Oktober 1978

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedankt, leuk om dit weer eens te horen. Maar het roept meteen weer vragen op, in het begin van het uur 20.00-21.00 komen de "numbers" . Een soort code om berichten door te geven, iets te bestellen (denk ik). Bestaat er een overzicht van die "numbers" ? Ik bedoel de betekenis er van.

Groet, Joma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, leuk om dit weer eens te horen. Maar het roept meteen weer vragen op, in het begin van het uur 20.00-21.00 komen de "numbers" . Een soort code om berichten door te geven, iets te bestellen (denk ik). Bestaat er een overzicht van die "numbers" ? Ik bedoel de betekenis er van.

Groet, Joma.

Op de Radio Caroline mailinglist heeft een paar keer een lijstje gestaan. Als ik me goed herinner ongeveer begin juni. Het lijstje was niet compleet.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat een foto van de ‘Code List for the Mi Amigo’ in 1980 op

pagina 116 van Nigel Harris' boek, Ships in Troubled Waters:

10 TX PROBLEMS - ENGLISH

11 TX PROBLEMS- DUTCH

12 ELECTRIC MOTOR TO BE REPAIRED

13 TRANSFORMER TO BE REPAIRED

14 NEW STYLII FOR PLAYERS

15 SCOTCH LUBRICATED TAPE FOR CARTS

16 VHF NOT WORKING

17 SWNOT WORKING

18 VHF CONTACT URGENT

19 VHF AT 12

20 WATER CRITICAL

21 FUEL VERY LOW

22 LUB OIL FOR GEN

23 OXYGEN REQUIRED

24 ACETYLENE

25 NEW OX/ACT PIPES

26 NEW TORCH CUTTING

27 NEW CUTTING NOZZLES

28 BUTAINE COOKING GAS

29 FOOD SHORT

30 BULBS 60W BAYONET

31 QUARTZ 1KW FOR SPOTS

32 QUARTZ 500WFOR SPOTS

33 STEEL PLATES REQUIRED +/- 10mm THICK

34 STEEL PLATES REQUIRED +/- 5mm "

35 5cm BY 5cm TIMBER REQUIRED

36 SHEETS BLOCK BOARD +/- 2mm 600cm by 1m - 50cm

37 SELECTION BRASS WOOD SCREWS AND NAILS

38 IMPORTANT LIST AT 12

39 MIN OF 2 HEAVY DUTY BATTERIES FOR GENS

40 ONE MAN OUT OF ACTION

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nummers (of codes) wijzigden doorlopende in 1979 en 1980. Logisch, stel je voor dat de code voor brandstof is op steeds omgeroepen wordt als '25' is dat duidelijk voor de autoriteiten aan land. Daarom wisselden de nummers vaak. Zo ook bij de laatste wisseling zondagnacht 17 maart. Nieuwe codes aan boord en Peter de Vries nam de nieuwe lijst mee naar land. Op 20 maart werd vaak 59 en 60 omgeroepen. Aan land had men nog de oude lijst, want Peter had de lijst vergeten af te geven. In Den Haag dacht men dat de koffie o.i.d. op was. Wij weten nu wel beter. Ad Roberts vertelde mij een keer de opzet van de nummers samenstellling: vandaag is het de 13e (datum is belangrijk). Code 1: ‘crew change’ wordt op de 13e uitgezonden als 1+13+30= code 44, een

dag later zelfde code: 45. Het is maar een voorbeeld hoe een van de vele lijsten werd samengesteld.

Info met danbk aan Peter en Ad.

Fons Winteraeken - http://radiocaroline79.punt.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Fons, dat kan ik zelf ook wel bedenken. Maar het intrigeert me gewoon wat er nou precies op het lijstje stond. Misschien heeft iemand contact met Tom Anderson?

Martin

Dat zal niet veel nut hebben want de Engelsen hadden een andere lijst voor hun organisatie in de UK. Er zijn volgens mij maar twee personen die - misschien - nog weten wat de exacte omschrijving is. Dat is Peter de Vries en/of Danny Vuylsteke. Zal eens navragen ben hun. Je hoort van me Martin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nummers (of codes) wijzigden doorlopende in 1979 en 1980. Logisch, stel je voor dat de code voor brandstof is op steeds omgeroepen wordt als '25' is dat duidelijk voor de autoriteiten aan land. Daarom wisselden de nummers vaak. Zo ook bij de laatste wisseling zondagnacht 17 maart. Nieuwe codes aan boord en Peter de Vries nam de nieuwe lijst mee naar land. Op 20 maart werd vaak 59 en 60 omgeroepen. Aan land had men nog de oude lijst, want Peter had de lijst vergeten af te geven. In Den Haag dacht men dat de koffie o.i.d. op was. Wij weten nu wel beter. Ad Roberts vertelde mij een keer de opzet van de nummers samenstellling: vandaag is het de 13e (datum is belangrijk). Code 1: ‘crew change’ wordt op de 13e uitgezonden als 1+13+30= code 44, een

dag later zelfde code: 45. Het is maar een voorbeeld hoe een van de vele lijsten werd samengesteld.

Info met danbk aan Peter en Ad.

Fons Winteraeken - http://radiocaroline79.punt.nl/

Dan had Peter toch de organisatie kunnen bellen. Hij wist dus precies hoe het zat met de nieuwe lijst in zijn bezit.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk wist Peter zelfs het tel.nr. van de studio in Den Haag niet eens. Hij is begin jan. 1980 aan boord van de MV gekomen toen in Den Haag de studio's nog ingericht moesten worden waar de Nederlandse service vanaf half febr. vandaan zou komen met opgenomen tapeprogramma's. Dus zo gemakkelijk lag dat niet. Ik heb nog even in mijn archief gekeken of meer info m.b.t. de nummers 59 en 60. Maar niets gevonden. Misschien wel meer aanknopingspunten waarom 'niet gebeld werd'.

Dit vertelde Peter de Vries tijdens de zeezenderdag in sept. 2008 in Erkrath:

Peter de Vries ging op maandag 17 maart van boord richting Engeland. Er waaide een windkracht 5. “Die dag hadden we net een nieuwe codelijst gemaakt. Op woensdag 19 maart kwam ik aan in Den Haag, met de nieuwe lijst. Ze wisten tot dan niet wat er aan de hand was. De MV zonk die avond bij een windkracht 7".

Ben Bode zei over het voorval eens:

Ik weet nog dat mijn 'goede vriend' Danny Vuylsteke (toen hij hoorde van de ellende - dat was trouwens in de vroege middag al) nog rap wat Belgische adverteerders langs ging om geld op te halen. Het is ‘m nog gelukt ook. En wij in de Haagse studio maar verbaasd in de codeboeken kijken. Ik geloof dat de uitgezonden codes bij ons te boek stonden als 'de doperwten zijn bijna op etc. Bleek dat de Engelsen (vreemd volk ha ha) de codes hadden aangepast. Nu was het natuurlijk niet moeilijk om te begrijpen wat er gaande was.

Fons Winteraeken - http://radiocaroline79.punt.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.