Spring naar bijdragen

Frans Nienhuis (video)


Pd4sam

Aanbevolen berichten

Hallo Rob,

 

Leuk dat je deze beelden van Frans Nienhuys online hebt gezet. Misschien ken je mijn website www.fransnienhuys.nl al wel. Ik heb de website in juli 2004, dus al meer dan tien jaar geleden, online gezet. Niet zozeer omdat Oom Frans mijn grote favoriet was (maar ik vond hem ook niet slecht hoor), maar wel omdat er niets over Frans Nienhuys op internet te vinden was, terwijl ik zijn hele levensverhaal in huis had.

 

Mocht je de website bezoeken, geniet ook van de rubriek 'Herinneringen van Veronica-medewerkers'. En van de herinneringen van zijn dochter, die in Amerika woont.

 

Groet,

Bert Alting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand enig idee wie dit gefilmd heeft en waarvoor? Oom Frans die in zijn pyjama in bed ligt en naar zijn eigen programma luistert.... Hoe verzin je het.

 

Ook ik vroeg me dat af.Is het een omroep geweest die dat gedaan heeft? Of steekt het heel anders in elkaar?

Maar wel unieke beelden.  :shy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand enig idee wie dit gefilmd heeft en waarvoor? Oom Frans die in zijn pyjama in bed ligt en naar zijn eigen programma luistert.... Hoe verzin je het.

En......naast hem "tante Lilly" zoals wij haar noemden. En ze kwam wel eens mee en deed dan heel "flirterig"  op haar leeftijd. Allemaal uit de revue tijd hé?

Ik kreeg recent een audio-interview met Oom Frans uit juli 1974 waarin hij z'n gal spuwt omdat ie er bij Story uit moest en hoe ze hem toen behandeld hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de database van Beeld & Geluid gekeken en kon het direct vinden. Het is een gedeelte van een reportage uit het Gat van Nederland van de VPRO, uitgezonden op 12 april 1973.

 

<< 3. Zondagmorgen in Nederland.
Frans Nienhuis luistert in bed met echtgenote naar zijn
programma "Men vraagt en wij draaien" voor radio Veronica +
conversatie echtelieden, shots Frans Nienhuis in studio voor
presentatie van zijn programma, met vrouw in huis en aan
strand bij gestrand Veronica-schip 12'34". >>

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bert, ik kon de site nog niet en ga zeker eens goed doornemen. Het is waar dat rond Frans weinig is te vinden

De videobeelden heb ik gevonden bij iemand op Facebook en ik heb ze geript en op YouTube gezet.

Hoewel hij mogelijk bekend is als Frans Nienhuis, maar zijn achternaam spel je als Nienhuys. Op de site van Bert Alting kun je die aardige en uitgebreide biografie vinden en meer. Hier voor het gemak ook de link:

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de database van Beeld & Geluid gekeken en kon het direct vinden. Het is een gedeelte van een reportage uit het Gat van Nederland van de VPRO, uitgezonden op 12 april 1973.

 

<< 3. Zondagmorgen in Nederland.

Frans Nienhuis luistert in bed met echtgenote naar zijn

programma "Men vraagt en wij draaien" voor radio Veronica +

conversatie echtelieden, shots Frans Nienhuis in studio voor

presentatie van zijn programma, met vrouw in huis en aan

strand bij gestrand Veronica-schip 12'34". >>

 

Please login or register to see this link.

 

 

Dank je! Ik vermoedde al dat het uit die hoek kwam. Typisch zo'n mild ironische reportage waar ze bij de vpro toen zo gek op waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afleveringen van Het gat van Nederland duurden anderhalf uur en zijn geheel opgenomen op 16-mm film. Daardoor kan het lastig zijn of zo'n aflevering met diverse onderwerpen nog compleet aanwezig is. Het kan voor Bert Alitng toch interessant zijn om te proberen om de aflevering met Frans Nienhuys te bestellen bij Beeld & Geluid. Dat kost dan in principe 'maar' 29,95 euro. Probleem is wel dat voor dit programma de VPRO nog wel toestemming moet geven. Ik weet niet wat hun policy is, aangezien ze ook zelf oude programma's op dvd uitgeven. Maar je kan het altijd proberen. Het programma is niet eerder door iemand besteld. Klik hiervoor op de link die ik al gaf en dan rechtsboven het icoontje van het winkelwagentje aanklikken.

bewerkt door Juul
Bert Nienhuys verbeterd in Frans
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi DirkJan,

 

Bedankt voor je tip, alleen, ik pieker er niet over om 29,95 euro, of welk ander bedrag dan ook, te betalen aan Beeld & Geluid. Het is een aan publieke omroepen gelieerde instantie. Het is dan ook volkomen terecht dat de Stichting Norderney haar eigen beeld & geluid heeft, en vooral niets aan die instantie beschikbaar stelt. Alles verdwijnt dan achter de schermen en kun je voor veel geld terugkopen. Doeiiii..., ik niet!   :)

 

Groet,

Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Bert,

 

Met respect voor je mening, prima verder, maar dat bedrag is met name bedoeld voor het maken van één dvd voor de aanvrager, de handlingkosten en verzending. En in dit geval zal de aflevering waarschijnlijk ook nog eerst gedigitaliseerd moeten worden, want die is kennelijk nog niet eerder aangevraagd. Ik vind dat een prima service en over een aantal jaren zal je de programma's ook via internet kunnen bekijken of toegestuurd krijgen. Zal ook goedkoper worden en in gevallen ook gratis online. Voor filmmakers die research doen is die service er al, moet je wel voor betalen. En er kleven natuurlijk allerlei rechtenkwesties aan de soms beperkte service van Beeld & Geluid.

 

En jammer dat Fonos is opgeheven, waarbij je in het verleden lp's en andere muziekdragers op cd kon bestellen. Kan niet meer.

 

Over de Stichting de Norderney weet ik het niet precies, maar die vragen ook een klein bedrag om donateur te worden en krijg je toegang tot hun mp3-archief. En ook hier op het forum wordt van alles via uploads en downloads aangeboden, maar eigenlijk zit daar ook een auteursrechtelijke kant aan. Beeld & Geluid kan dat allemaal niet zo maar doen.

 

Tot slot ben ik van mening dat het archief van de Stichting de Norderney op termijn het beste  af is als hun hele archief bij Beeld & Geluid zou worden ondergebracht. Voor de continuïteit, de toegang tot al het materiaal, maar ook voor bijvoorbeeld de opslag in een geklimatiseerde ruimte. Maar goed, allemaal een kwestie van geld denk ik zo. Ik geloof dat dit allemaal al eens eerder ter discussie is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er nog nooit geweest !

Al mjin bewaarde radioprogramma's liggen daar.  Maar wij als oud-omroepmedewerkers moeten gewoon het volle pond aan entree betalen!

En zijn wij ook niet voor een deel verantwoordelijk dat zij nu met dat spul kunnen "showen?".

 

Ja dan sta ik ook niet te trappelen om daar naar toe te gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er een database of een belangenorganisatie van alle oud-omroepmedewerkers? Anders lijkt me dat nog lastig te organiseren: want wie geef je korting en op grond van welke gegevens? Wie sluit je in en wie sluit je uit?

 

Met mijn museumjaarkaart (die ik toch al heb) kan ik zo naar binnen lopen. Heb je die niet, dan betaal je 15 euro voor een kaartje, maar je bent er wel uren zoet. Ik ken attracties die heel wat duurder zijn.

 

Wel ligt de nadruk bij de tentoonstellingen veel meer op tv dan op radio. Dus misschien dat het voor veel forumleden 'hun ding' niet is. Maar persoonlijk vind ik die tv ook best interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.