Geplaatst 9 oktober 201411 jr. De opname van ons de "Geschiedenis van de popmuziek-Poster" was altijd een hele toer. In de periode vanaf 1992 maakte ik het programma altijd thuis elke dinsdag. Eerst lekker ontbijten, krant lezen en dan beginnen. Al het materiaal afluisteren en bedenken wat te gebruiken en soms achterover zitten en je afvragen "is het nog leuk voor de luisteraar? Aan het eind van die dag was het dan meestal wel af. Maar niet nadat ik alles getimed en zelf de stem van Daniel Dekker simulerend. Wat betreft de leessnelheid dan. De volgende ochtend, woensdag dus, begonnen we meestal om 09.00 uur tot zo ongeveer 13.00 uur. Ik werkte meestal met de technici Herman dales of Jack de Vries. Mensen die een brede belangstelling voor popmuziek. En dat schept een band. We hadden om elke week de stem van Daniel Dekker hetzelfde te laten klinken z'n "standjes" van het mengpaneel in de TROS studio genoteerd. En zo namen we de Posters allemaal op. Het was nog het echte handwerk . Een paar Telefunken M15 recorders, een tweetal pick-ups, een CD speler en dat was het. Een paar jaar later monteerde ik de interviews zelf thuis op een MD. En nam ik de MD mee naar de studio. Scheelde tijd. De tekst had Daniel van te voren opgelezen en stond ook op band. Was makkelijker omdat we dan met intro's konden spelen. En Daniel kon weer andere werkzaamheden doen. En ook in de tijd dat we Poster met Tom Mulder opnamen ging het niet anders. Ik weet nog goed dat we deel 1 van de "Geschiedenis van de Nederlandse popmuziek" - 1975 opnamen in de VARA studio. We deden over dat eerste uur Tom, technicus Jan Bolding en ik, ruim 13 uur !!!! Dat is tegenwoordig niet meer mogelijk. "Geld hé?". Enfin, hier het "standje" van Daniel Dekker dat ik net nog in m'n archief vond. Grappig meer niet. Het geeft een aardig beeld hoe we toen bezig waren. Herman is technicus af en "doet" de muziek voor radio 1. En Jack de Vries en ik zijn gepensioneerd en schudden ons hoofd wel eens als we naar de radio luisteren........
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.