Spring naar bijdragen

Bouw je eigen mengpaneel met Philips Modules


Jano1954

Aanbevolen berichten

Degenen die de video over de revisie van de boordmengtafel van de Norderney in Rockart hebben gezien, hebben deze modules al voorbij zien komen.

 

Deze Philips mengpaneel modules zijn (volgens mij) gebruikt voor deze revisie.

 

Was mijn zolder aan het opruimen en kwam een grote doos met 27 van deze modules tegen.

 

9d091bc589b9789653aaddbfb2c0840a.jpg

 

     NL7316

 

     

6d42d91cd8f52aa30ded26127cd6e28c.jpg

 

          NL3711

 

 

38370e9c6dab0fc9653d75d3663c971d.jpg

 

        NL7305,NL7306,NL7307

 

 

08c439a1e929cb9a1500358c6748f7c2.jpg

 

        NL7311

 

 

a11adc881c6a084bd3810f09007d6a92.jpg

 

        NL 7314

 

 

331cee95e2b41f7a170fa253f89203fb.jpg

 

NL7611

 

957842bfc9b35d508c87df8173dee46b.jpg

 

        NL3703

 

 

e44013d9c3d89df08457b5410ef2150a.jpg

 

       NL7412

 

 

e947600743455be8ccfea66301a6473b.jpg

 

      NL7309

 

 

9ae824a0fc2edeec9a713f0233804e15.jpg

 

        Boek "Mengversterkers voor zelfbouw"

 

 

Ik bied alle modules te koop aan.

Het zijn er in totaal 27.

Ik wil ze in 1 koop verkopen en ze kosten € 10,00 per stuk

Voor alle modules samen is de vraagprijs € 230,00 incl. verzendkosten.

 

De volgende modules zijn aanwezig :

 

1X NL 3703 Stereo Monitorversterker

1 X NL 3706 Stereo selector eenheid

2X NL 3711 Dubbele toonregeling inclusief presence/absence regeling

4X NL 7305 Dubbele microfoonversterker

2X NL 7306 Dubbele toonopnemer voorversterker

4X NL 7307 Dubbele voorversterker voor recorder of tuner

2X NL 7309 Stereo mengeenheid 

6X NL 7311 Stereo Toonregeleenheid

1X NL 7314 Twee kanaal VU metereenheid

2X NL 7412 Stereo volgversterker

2X NL 7611 Dubbele toonregeleenheid

Bij iedere module zit een handleiding met schema's en technische bijzonderheden.

Ook stekkers en schroeven zitten erbij.

 

Ook krijg je het boek "Mengversterkers voor zelfbouw" bij zowel het boek als het E-book.

 

Belangstelling?? stuur me maar een PB. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk dat je dat al die tijd bewaard hebt, een feest der herkenning.

Ik heb er in de jaren '70 mijn eigen DJ-tafel mee gebouwd.

Ben benieuwd of de condensatoren nog werken...

 

Deze modules heb ik iets meer dat 12 jaar in mijn bezit.

Ze zijn begin jaren 90 gebouwd voor een geluids installatie in een kerk

Hoe men toen nog aan die hoeveelheid modules kon komen weet ik niet.

Ik heb de modules getest en ingemeten en recappen was niet nodig.

Ik bouwde ook mijn eigen mengtafels er mee in de jaren 70.

Had toen mijn eigen ontwerp met zelf ontworpen aluminium modules en frontplaten,waardoor ik geen gebruik hoefde te maken van de kleine en niet professionele schuifregelaars. In mijn modulen zaten altijd de professionele Preh en/of Alps faders voorzien van faderstart. De a-symmetrische microfoon ingangen maakte ik symmetrisch met een microfoontrafo. 

En als ik een bepaald printje niet meer had, dan maakte ik dat. Heb zodoende ook de print tekeningen uitgewerkt voor het zelf belichten en etsen van de printen.

 

Nu ik er over praat krijg ik zelfs zin om het ontwerp met deze schema's opnieuw te doen en dan de printen zo te ontwerpen dat een print nu aan de draaipotmeters aan de module bevestigd kan worden. Want de elektronica is ook vandaag de dag nog uitstekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of wij deze modules gebruikten. Volgens mij niet. Of begrijp ik je posting niet Jan ?

Er is al eens een hele discussie op het forum over geweest en ik heb wel foto's, maar ben de eerst komende dagen effe druk.

 

Niels weet het ongetwijfled.

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of wij deze modules gebruikten. Volgens mij niet. Of begrijp ik je posting niet Jan ?

Er is al eens een hele discussie op het forum over geweest en ik heb wel foto's, maar ben de eerst komende dagen effe druk.

 

Niels weet het ongetwijfled.

 

Juul

Je begrijpt mijn posting wel Juul.

In de door Alex van den Hoek gemaakte video over de revisie zit Niels te knutselen met die modules.

in een later shot in Rockart komt hij ook binnen met een originele kast waarin deze modules zitten.

Ook wordt er op een zeker moment een Akai recorder getest met deze modules op de vloer.

Het hoeft uiteraard niet te betekenen dat in het eind resultaat nog steeds deze modules gebruikt worden.

Dat is eerlijk gezegd mijn eigen aanname.

Maar wie weet werpt onze Niels licht op de zaak.

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb m'n gedachten nog eens laten gaan.

 

Enige tijd geleden hadden we de mengpaneel discussie al eens. Volgens mij kwamen we toen uit op het merk RIM ?

Ook staat mij iets bij dat technicus Jaap Borst mij al eens geschreven heeft hoe het zat.

 

Mail van Jaap:

 

De meesten weten het waarschijnlijk niet meer maar de "modules"zoals de huidige "kenners" ze noemen zijn aan boord gemaakt en bedraad en  ontworpen door Jose vaan Groningen. Maar het zegt wel iets over de kwaliteit als men denkt dat het Philips is.  Ook de aluminium plaat is eigen ontwerp maar aan de wal gemaakt / gegraveerd. Het geheel is aan boord verder samengesteld.
Ook de bedrading / bekabeling is aan boord uitgevoerd. Hierbij moest speciaal gelet worden op hoogfrequent straling welke niet inde bedrading mocht binnendringen. Oftewel het geheel moest uitermate nauwkeurig worden afgeschermd.

 

 

Juul

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben inderdaad gekozen voor Philips-modules bij het restaureren van de boordstudio.

Oorspronkelijk zaten deze er niet in maar we hadden niet veel keuze omdat er geen originele printen meer zijn.

 

Niels

Bedankt Niels!

Vraagje : Heb jij nog materialen van deze modulen in de aanbieding??

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb m'n gedachten nog eens laten gaan.

 

Enige tijd geleden hadden we de mengpaneel discussie al eens. Volgens mij kwamen we toen uit op het merk RIM ?

Ook staat mij iets bij dat technicus Jaap Borst mij al eens geschreven heeft hoe het zat.

 

Mail van Jaap:

 

De meesten weten het waarschijnlijk niet meer maar de "modules"zoals de huidige "kenners" ze noemen zijn aan boord gemaakt en bedraad en  ontworpen door Jose vaan Groningen. Maar het zegt wel iets over de kwaliteit als men denkt dat het Philips is.  Ook de aluminium plaat is eigen ontwerp maar aan de wal gemaakt / gegraveerd. Het geheel is aan boord verder samengesteld.

Ook de bedrading / bekabeling is aan boord uitgevoerd. Hierbij moest speciaal gelet worden op hoogfrequent straling welke niet inde bedrading mocht binnendringen. Oftewel het geheel moest uitermate nauwkeurig worden afgeschermd.

 

 

Juul

Daarmee is die vraag dus weer afdoende beantwoordt Juul. Bedankt!

 

Als ik dat allemaal zo lees was het al met al toch een knap staaltje werk, Ik heb nooit iets gemerkt van hoogfrequent instraling op de Norderney. Dat was op de MEBO II wel anders als je sommige programma's hoort. (B.v. bij de start van RNI-2 op 30 september 1972) 

En de discussie over de mengpanelen van RIM is hier inderdaad al gevoerd.

Maar toen ging het niet over de boordstudio.

We kwamen op die discussie omdat ik een foto zag ergens op een website of in een boek (dat staat me niet precies meer bij) waar ik in de studio's aan de Utrechtseweg zo'n RIM mixer type M6 gebruikt zag worden bij de opnames van de kerstprogramma's die door Jan van Veen afgekeurd werden en waarvan Jan de banden beslag nam.

Zal nog eens kijken of ik die foto nog ergens vind.

 

Trouwens als er nog mede forummers zijn die graag het E-book "Mengverstekers voor zelfbouw" of de schema's van de RIM M6(S) of andere bouwschema's willen downloaden, laat maar even weten via een PM dan krijg je een link waar je dat materiaal kunt downloaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

 

Ben benieuwd naar die foto.

Want die Kerstprogramma's deden Ad en ik. Later werden ze door Jan "verboden", maar door mij gered voordat ze moesten worden gewist van Jan.

 

Ik geloof dat wij een kleine (hulp ) RIM mixer hadden maar zeker weten doe ik het niet meer.....is al weer zo lang geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

 

Ben benieuwd naar die foto.

Want die Kerstprogramma's deden Ad en ik. Later werden ze door Jan "verboden", maar door mij gered voordat ze moesten worden gewist van Jan.

 

Ik geloof dat wij een kleine (hulp ) RIM mixer hadden maar zeker weten doe ik het niet meer.....is al weer zo lang geleden.

Ik ga op zoek naar die foto Juul.

Dat jullie die hulpmixer van RIM hadden is niet zo gek.

RIM dealer in die tijd in Nederland was Iemke Roos.

RIM bestaat al jaren niet meer. Een aantal medewerkers zijn na het bankroet gaan nog eenzelfde firma begonnen onder de naam MIR. Ze hebben het nog 2 jaar uit gehouden en toen was het finito .

RIM is volgens mij toentertijd opgekocht door Conrad.

Ik koop regelmatig componenten bij Conrad en die onderdelen komen vanuit hun magazijn in jawel Muenchen.

 

Wat het mooie van RIM was is dat ze ieder jaar een dikke catalogus uitgaven onder de naam RIM-Jahrbuch. In die bijbel stonden schema's en vreselijk veel andere mooie bouw sets. De laatste werd geloof ik in 1980 uitgegeven en ik moet eens op zoek gaan maar ik moet er nog een paar hebben liggen. De mooiste bouwset in mijn ogen was die van het mengpaneel systeem U5000. Dat was een mixer zo goed dat die zelfs bij de ARD en de ADAC (Duitse ANWB voor de verkeersmeldingen in de regionale ADAC studios) in gebruik waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jan,

 

Ben benieuwd naar die foto.

Want die Kerstprogramma's deden Ad en ik. Later werden ze door Jan "verboden", maar door mij gered voordat ze moesten worden gewist van Jan.

 

Ik geloof dat wij een kleine (hulp ) RIM mixer hadden maar zeker weten doe ik het niet meer.....is al weer zo lang geleden.

Juul ik heb de bedoelde foto nog niet gevonden.

Op mijn zoektocht ernaar kwam ik wel een andere foto tegen waar die RIM M6 mixer ook opstaat.

 

b4ee396fea11a548d6f6bd2cbfd6cb39.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6417
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Albertb
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.