Spring naar bijdragen

DIL Electronica Rotterdam heeft de deuren gesloten


Vincent

Aanbevolen berichten

DIL Elktronica heeft na ruim 35 Jaar haar deuren.gesloten. Ik kan dus niet meer de straat uitlopen, schuin oversteken en in de Jan Ligthartstraat mijn spullen halen (of even bijpraten met de oude buren). 15 november 2015 is de winkel voor het laatst open: 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DIL Elktronica heeft na ruim 35 Jaar haar deuren.gesloten. Ik kan dus niet meer de straat uitlopen, schuin oversteken en in de Jan Ligthartstraat mijn spullen halen (of even bijpraten met de oude buren). 15 november 2015 is de winkel voor het laatst open: 

Please login or register to see this link.

Hier ging het net zo. Uiteindelijk bleven Mediamarkt en BCC over. Maar op radiogebied is daar weinig te halen.

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg jammer. Ik kwam er al in mijn verkeringstijd toen ze nog met een winkel aan de Mijnsherenlaan in Rotterdam-Zuid vlakbij het Zuidplein zaten. In die tijd hadden ze ook nog een winkeltje in Dordrecht. Kocht in het weekeinde mijn componenten vaan aan de Mijnshren

Hier ging het net zo. Uiteindelijk bleven Mediamarkt en BCC over. Maar op radiogebied is daar weinig te halen.

gr.thijs

Heel erg jammer. Ik kwam er al in mijn verkeringstijd toen ze nog met een winkel aan de Mijnsherenlaan in Rotterdam-Zuid vlakbij het Zuidplein zaten. In die tijd hadden ze ook nog een winkeltje in Dordrecht. Kocht in het weekeinde mijn componenten vaak aan de Mijnsherenlaan. Er zat er in die tijd nog een grote op Zuid : Boogerd Electronica aan de Beijerlandselaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas dit soort winkels verdwijnen, niet alleen door de handel die tegenwoordig voornamelijk op Internet plaats vindt, maar ook doordat het echte hobbyisme met elektronica ook steeds meer verdwijnt. Zelfde doet zich voor met modelbouw winkels, steeds minder. Waarschijnlijk is er ook geen droog brood meer in te verdienen?

Groet Hans.    

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, ik ben gisteren even wezen kijken in een bouwmarkt voor een workmate en een kabelgootsysteem. Ik heb daar gevonden wat ik zocht en vervolgens na controle op de slimmefoon ter plekke besloten om het op internet te bestellen omdat het 20% in prijs scheelde. Niet zo gek dat winkels het moeilijk hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt. Grote internetwinkels (en ook een warenhuis als Ikea) halen hun winst uit schaalvergroting en efficientie. Kleinere bedrijven kunnen daar niet tegenop, al is het maar vanwege personeelskosten, huur van winkelpanden, etc.

Het is logisch als consument dat je bij zo'n prijsverschil voor het internet kiest, maar de gevolgen voor de economische verhoudingen zijn op de langere termijn enorm. Steeds meer geld dat vroeger de ronde deed in de plaatselijke economie komt nu bij grote bedrijven terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ook op het internet zie je deze 'verarming' ontstaan Paul. Websites die een kleine doelgroep bedienen kunnen dit doen door vrijwilligers die de content onderhouden en met de reclame inkomsten kan de rekening betaald worden. Maar deze advertenties worden gezien als vervelend en gaan we massaal over op het gebruik van adblockers. Zonder dat we erbij stilstaan halen we het verdienmodel onderuit en zullen dit soort websites op termijn ook verdwijnen. Ook hier zullen de grote spelers overblijven.

Het Internet Radiocafé, Radiotrefpunt en Hitnoteringen samen brengen de kosten op voor de server waarop deze sites draaien. Tot nu toe is het allemaal kostendekkend en met het kleine plusje dat we hebben is het zelfs mogelijk om een aantal mensen die op de achtergrond vrijwillig meewerken aan het einde van het jaar een lekker flesje te sturen voor hun inzet. belangrijk, want zij maken het wel mogelijk dat alles functioneert: 24/7 beschikbaar en de content actueel. 

In de afgelopen maanden zie je hier het aantal views van de ads teruglopen wat zich vertaald in minder inkomsten. Als je dan kijkt naar de bezoekersaantallen zie je dat die iets groeien. Dit jaar komen we er wel uit en is 'het flesje' nog gegarandeerd. Maar als deze tendens zich doorzet zal deze komend jaar als eerste sneuvelen.

Somber scenario? Ik vrees voor de meeste sites wel. Zij zullen gaan roepen dat je allemaal een uitzondering moet maken voor jou site (geen gek idee btw) en niet in staat zijn een ander verdien/kosten model te ontwikkelen. De creativiteit ontbreekt mogelijk daarvoor. Hetzelfde wat je nu ook ziet bij winkels.

Om het even terug te brengen naar de topic: zoals ik al heb aangegeven ken ik de mensen van DIL heel goed. Oude buren, kwam er nog regelmatig, praatje pot  en dan hoor je weleens wat. Ook zijn hadden last van de verschuiving naar het internet. Maar waren zo creatief om er iets anders bij te gaan doen waardoor de winkel open kon blijven (met aangepaste openingstijden). Het sluiten van de winkel heeft helaas een heel andere oorzaak.

En gaat het café sluiten? Reken er maar niet op, daarvoor zijn nog genoeg creatieve ideeën om het heel lang uit te houden. Maar een beetje hulp is natuurlijk altijd welkom.

bewerkt door Vincent
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, ik ben gisteren even wezen kijken in een bouwmarkt voor een workmate en een kabelgootsysteem. Ik heb daar gevonden wat ik zocht en vervolgens na controle op de slimmefoon ter plekke besloten om het op internet te bestellen omdat het 20% in prijs scheelde. Niet zo gek dat winkels het moeilijk hebben.

 

Maar ook de bouwmarkten zijn in een prijzenoorlog gewikkeld. Ieder week zitten er wel kortingsbonnen van 15 tot 40% in de folders. Ik woon tussen de Praxis, Gamma (2x), Hubo, Karwei en Formido. Ik heb toevallig wat nodig en bij Formido is er deze week 20% korting op één artikel.... Het nadeel van het kopen bij een webwinkel vind ik de vaak hoge verzendkosten, die de lagere prijs grotendeels teniet doet.

gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

In de afgelopen maanden zie je hier het aantal views van de ads teruglopen wat zich vertaald in minder inkomsten. Als je dan kijkt naar de bezoekersaantallen zie je dat die iets groeien. Dit jaar komen we er wel uit en is 'het flesje' nog gegarandeerd. Maar als deze tendens zich doorzet zal deze komend jaar als eerste sneuvelen.

Goed dat je dit zegt, Vincent. Ik heb deze website nu op de 'whitelist' van mijn AdBlocker gezet. Dat bleek verrassend eenvoudig. Ik ken nog wel een paar websites die ik deze reclame-inkomsten graag gun, en daar zal ik hetzelfde doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Het nadeel van het kopen bij een webwinkel vind ik de vaak hoge verzendkosten, die de lagere prijs grotendeels teniet doet.

gr.thijs

Ipv 99,95 was hij 79,95 incl. verzendkosten. Enige nadeel: ik heb hem gisteren niet meegenomen, komt morgen pas binnen. Maar ach, heb hem pas volgende maand nodig.

Goed dat je dit zegt, Vincent. Ik heb deze website nu op de 'whitelist' van mijn AdBlocker gezet. Dat bleek verrassend eenvoudig. Ik ken nog wel een paar websites die ik deze reclame-inkomsten graag gun, en daar zal ik hetzelfde doen.

Dank je Paul. Ik gebruik de whitelist ook voor de sites die ik zelf regelmatig bezoek. En verrassend genoeg klik ik ook nog wel eens op een interessante aanbieding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.