Spring naar bijdragen

Pasen 1989, 15 jaar na dato.Radio 819!


Gast

Aanbevolen berichten

Tijdens pasen 1989 konden we voor de laatste keer na zo’n paasuitzending van een Nl talige offshore zender vanuit internationale wateren luisteren.

Waar Veronica en Noordzee 14 jaar eerder al het bijltje er bij neer gooiden waren daar nog Mi Amigo-Monique en de door velen verguisde en ondergewaardeerde Radio 819. 15 jaar na dato dus, langer dan de Radio Veronica Cyclus om maar iets te noemen.

 

Hier drie uren Radio 819 live vanaf de Ross Revenge in Internationale wateren, 15 zeemijlen uit de kust van Margate Kent nabij de Falls Head zandbank tijdens Pasen 1989.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb deze 3 Radio 819 uren bewust geplaatst wetende dat ze eerder zijn gepost. Opmerkelijk maar wel verwacht is de zeer geringe belangstelling voor deze uren, 3 leden geven aan het te waarderen. Als je Caroline uren aanbiedt zie je circa 15 liefhebbers het "leuk vinden" te gebruiken, ondanks het feit dat we dan in 90% vd gevallen aan het rondpompen zijn.Vandaag las ik in een ander onderwerp dat nu eindelijk een fabrikant van smartphones deze dingen voorziet van DAB+. We zijn dus nu inmiddels zeemijlen ver verwijderd van de tijd dat we trots een transistor radio meenamen naar het strand, of in Groningen naar de dijk omdat we hier geen strand hebben. Okay   ik weet het...bij Delfzijl heb je dertig vierkante meter strand. Overigens zijn het vrijwel altijd dezelfde leden die het "leuk vinden".

Op het Engelse offshore radio forum lopen inmiddels onderwerpen die op hetzelfde duiden, de zwanenzang voor de belangstelling van de zeezenderij. Het is zelfs op fora die hun oorsprong in onze vreemde hobby zeezenderij hebben een niche aan het worden.

Onlangs las ik dat er 1 mei aanstaande in Rock Art een evenement is met als onderwerp Radio Mi Amigo 74/75.

Das geen niche maar zelfs een mega nisch. Sterkte.

 

Oja, daar hebben ze vast wel strand, dus meenemen die smartphones met DAB+ en een verrekijker. Wie weet wat er aan de horizon  te zien is.  Niet gaan navelstaren lui.

 

Paul de Haan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paul,

 

Ook ik liep vanaf +/- begin '70 met een transistorradio rond, meestal zat er één in de een bovenzakje van de jas of blouse. Naar Radio 819 luisterde ik wel, maar het was niet 'mijn' station, ik wil eerlijk zijn Paul. Maar ja, zoveel keuze had je niet... Wel was ik happy met Radio Laser, naar dat station luisterde ik meestal mét een transistorradio.

Ná Radio 819 stond die transistorradio dikwijls afgestemd op Atlantic 252 (LG!), waar zelfs onze kinderen (toen pubers) graag naar luisterden.... Nu staat dezelfde! transistorradio in het weekend vaak op R 0511 op 1503 khz.

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ergens eind jaren zeventig stopte mijn belangstelling voor de zeezenders. Vandaar dat ik ook geen opnames verzamel van daarna.

 

'Zoveel keus had je niet' was volgens mij trouwens een belangrijke factor in het succes van de zeezenders. Het format van Radio London was toen nieuw, en wat Caroline bijvoorbeeld deed in de jaren zeventig (de hele dag albummuziek draaien), dat deed toen niemand anders in Europa.

 

Tegenwoordig is het andersom: er is zoveel keus (op het internet dan) dat een enkele radiozender vrijwel nooit meer zoveel enthousiasme en loyaliteit kan oproepen als vroeger. Er zijn immers altijd wel vergelijkbare zenders te vinden, of zenders die net weer iets anders interessants bieden.

 

Hetzelfde heb ik persoonlijk een beetje met muziek. Vroeger draaide ik mijn platen grijs en sommige elpees waren me ongelooflijk dierbaar. Elke noot staat in mijn geheugen gegrift. Tegenwoordig heb ik zo ongelofelijk veel muziek tot mijn beschikking (in mijn geval via Spotify) dat ik mezelf nauwelijks de rust gun om vertrouwd te raken met iets wat ik mooi vind klinken. Voordat ik het doorheb, wordt mijn aandacht alweer door iets anders getrokken.

 

Kortom, te midden van al die weelde gaat er ook wel iets verloren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paul de Haan:

Ik heb deze 3 Radio 819 uren bewust geplaatst wetende dat ze eerder zijn gepost. Opmerkelijk maar wel verwacht is de zeer geringe belangstelling voor deze uren, 3 leden geven aan het te waarderen. Als je Caroline uren aanbiedt zie je circa 15 liefhebbers het "leuk vinden" te gebruiken, ondanks het feit dat we dan in 90% vd gevallen aan het rondpompen zijn.

 

 

Het groepje liefhebbers is wel (iets) groter dan je denkt Paul, want de meeste downloaders bedanken namelijk niet, heeft denk ik te maken, met de zware psychologische barrière, om de vind ik leuk knop aan te klikken. ;-)

 

Met de zeezender downloadclub in full swing, een paar jaar geleden, werd een populair bestand trouwens iets meer dan 100 x gedownload.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik plaatste het bericht over de LG smartphone met dab+:) maar bedankte ook voor jouw downloadlinks .. bij het downloaden merkte ik dat ik ze al eerder had gedownload trouwens. Kan het dat de opname iets te langzaam loopt?

Ik luisterde ook naar Radio 819 nog met plezier en zeker Erwin v.d.Bliek. Ik vergeet nooit meer die zwarte zaterdag in augustus 1989 toen de raid op de Ross Revenge plaatsvond. De huidige middengolf stelt helaas bijna niets meer voor voor mij. Alleen Radio Paradijs luister ik naar, maar dat doe ik tegenwoordig met mijn Dab+ radio. Als er een goed te ontvangen goed station op de middengolf gaat uitzenden dan neem ik mijn walkman weer mee!

 

Hans Marijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Hotel Amigo:

Paul,

 

Ook ik liep vanaf +/- begin '70 met een transistorradio rond, meestal zat er één in de een bovenzakje van de jas of blouse. Naar Radio 819 luisterde ik wel, maar het was niet 'mijn' station, ik wil eerlijk zijn Paul. Maar ja, zoveel keuze had je niet... Wel was ik happy met Radio Laser, naar dat station luisterde ik meestal mét een transistorradio.

Ná Radio 819 stond die transistorradio dikwijls afgestemd op Atlantic 252 (LG!), waar zelfs onze kinderen (toen pubers) graag naar luisterden.... Nu staat dezelfde! transistorradio in het weekend vaak op R 0511 op 1503 khz.

 

Groet,

 

HA

Hier een aantal antwoorden en aanvullingen mbt meerdere reacties;

 

Radio 0511 op 1503 kHz in het weekend? Ik meende te weten dat na inbeslagname er niet meer op 1503 werd uitgezonden, ik hoor hier op mijn locatie Schildmeer ook niets meer op 1503?

3 uur geleden zei Paul:

Ergens eind jaren zeventig stopte mijn belangstelling voor de zeezenders. Vandaar dat ik ook geen opnames verzamel van daarna.

 

'Zoveel keus had je niet' was volgens mij trouwens een belangrijke factor in het succes van de zeezenders. Het format van Radio London was toen nieuw, en wat Caroline bijvoorbeeld deed in de jaren zeventig (de hele dag albummuziek draaien), dat deed toen niemand anders in Europa.

 

Tegenwoordig is het andersom: er is zoveel keus (op het internet dan) dat een enkele radiozender vrijwel nooit meer zoveel enthousiasme en loyaliteit kan oproepen als vroeger. Er zijn immers altijd wel vergelijkbare zenders te vinden, of zenders die net weer iets anders interessants bieden.

 

Hetzelfde heb ik persoonlijk een beetje met muziek. Vroeger draaide ik mijn platen grijs en sommige elpees waren me ongelooflijk dierbaar. Elke noot staat in mijn geheugen gegrift. Tegenwoordig heb ik zo ongelofelijk veel muziek tot mijn beschikking (in mijn geval via Spotify) dat ik mezelf nauwelijks de rust gun om vertrouwd te raken met iets wat ik mooi vind klinken. Voordat ik het doorheb, wordt mijn aandacht alweer door iets anders getrokken.

 

Kortom, te midden van al die weelde gaat er ook wel iets verloren.

Ik heb het tot de laatste snik in nov 90 volgehouden. Er is inderdaad veel keus op internet, ik " scout" hoofdzakelijk kleine onafhankelijke stations worldwide via de WIFI radio. In de auto ben ik inmiddels een vaste Radio M luisteraar via DAB+.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Het groepje liefhebbers is wel (iets) groter dan je denkt Paul, want de meeste downloaders bedanken namelijk niet, heeft denk ik te maken, met de zware psychologische barrière, om de vind ik leuk knop aan te klikken. ;-)

 

Met de zeezender downloadclub in full swing, een paar jaar geleden, werd een populair bestand trouwens iets meer dan 100 x gedownload.

 

 

Robin

Natuurlijk, dat begrijp ik, niet iedere downloader werkt met de "leuk "knop. Maar je kunt aannemen dat het een zeer klein groepje is geworden die de aangeboden zeezender zaken weer binnenhalen. Veel is nu toch in de herhaling in de aanbieding.

 

Feit is dat we inmiddels achterhaald zijn door de razendsnelle ontwikkelingen met andere media dan radio. Waar een paar jaar geleden je nog iets op de middengolf zag gebeuren vanaf bijv de JB en RR met tijdelijke activiteiten zie je dat anno nu beide schepen feitelijk niet meer op een realistische wijze zijn in te zetten. De JB mag dan nu wel met 500 watt vanuit Harlingen de programma's van KBC uitzenden, het schip is inmiddels mbt haar rol van zendschip veranderd in zendErschip, een beetje in de stijl van de Communicator die in haar nadagen in NL feitelijk voor Pampus lag op niet al te grote afstand van Pampus. Het schip huisde een zender maar had geen rol meer als radiostation vanaf een zendschip. Dat zelfde zie je nu gebeuren met de JB in Harlingen, de zender aanboord zend KBC 1602 uit maar dat heeft verder geen connectie met het schip. De JB heeft een aantal websites , op 1 ervan wordt het schip in de markt gezet als "plugin radiostation", ook dat is achterhaald. Geen enkele groep zal meer gebruik maken van dit schip om het als basis voor een radiostation te gebruiken vanwege de achterhaalde middengolf techniek. Wat blijft is dan een blok aan het been dat iedere 5 jaar in droogdok moet waarvoor geen fondsen bijeen zijn gescharreld in de crowdfunding actie die men voerde. Wat ik zie is dat men veel werk verzet aanboord om het terug te veranderen in de oorspronkelijke lichtschip situatie, maar met welk doel? Openstellen voor het publiek als nostatlgisch lichtschip? Dan zit er miv 1 januari 2019 een verandering aan te komen voor schepen langer dan 20 meter die als pleziervaartuig geregistreerd zijn, de eisen zijn zeer zwaar vanaf die datum waar bijvoorbeeld ook onze mijnenveger de Naarden mee te maken heeft.

Hetzelfde probleem zie je met de RR. Ondanks de middengolfuitzendingen 1 x per maand via de Manx Radio middengolfzender op the Isle of Man <dus niet de zenders aanboord van de RR> en het feit dat deze uitzendingen live verzorgd worden vanaf de RR betekent niet dat nu een nieuwe rol voor de RR is gevonden. Er wordt nog steeds heftig gespeculeerd over de eventuele kansen voor Caroline op een middengolf licentie voor bijv de regio rondom het zendschip, persoonlijk geloof ik hier niet in. Maar stel dat dat toch lukt dan denk ik niet dat Moore hier gelukkig mee zal zijn gezien de logistieke en financiele gevolgen voor wat dan een hele dure hobby is geworden. Het trekt geen luisteraars meer buiten de kringen van anoraks. En Moore heeft een diepe minachting voor anoraks , zo kunnen we tussen de regels door lezen in 1 van zijn geschriften via de Engelse zeezendergroep. Das toch vreemd als het je klanten en inmiddels enige klanten zijn. Ik heb de stellige indruk dat Moore het schip liever kwijt dan rijk is.

Mbt de vrijwilligers die veel tijd en moeite in de RR en JB steken het volgende: Ik neem mijn pet voor ze af!

 

Paul de Haan

 

 

1 uur geleden zei hans558:

Ik plaatste het bericht over de LG smartphone met dab+:) maar bedankte ook voor jouw downloadlinks .. bij het downloaden merkte ik dat ik ze al eerder had gedownload trouwens. Kan het dat de opname iets te langzaam loopt?

Ik luisterde ook naar Radio 819 nog met plezier en zeker Erwin v.d.Bliek. Ik vergeet nooit meer die zwarte zaterdag in augustus 1989 toen de raid op de Ross Revenge plaatsvond. De huidige middengolf stelt helaas bijna niets meer voor voor mij. Alleen Radio Paradijs luister ik naar, maar dat doe ik tegenwoordig met mijn Dab+ radio. Als er een goed te ontvangen goed station op de middengolf gaat uitzenden dan neem ik mijn walkman weer mee!

 

Hans Marijs

De opnames zijn inderdaad eerder aangeboden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Paul de Haan:

 En Moore heeft een diepe minachting voor anoraks , zo kunnen we tussen de regels door lezen in 1 van zijn geschriften via de Engelse zeezendergroep. Das toch vreemd als het je klanten en inmiddels enige klanten zijn.

 

Zonder Peter Moore zou er geen Caroline meer zijn, maar af en toe, maakt hij inderdaad vreemde opmerkingen over zijn

(eigen) doelgroep en over de invloed volgens hem (geen dus) van dat Engelse forum.

 

 

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Op 15-3-2016 om 16:58 zei Paul de Haan:
 

Tijdens pasen 1989 konden we voor de laatste keer na zo’n paasuitzending van een Nl talige offshore zender vanuit internationale wateren luisteren.

Waar Veronica en Noordzee 14 jaar eerder al het bijltje er bij neer gooiden waren daar nog Mi Amigo-Monique en de door velen verguisde en ondergewaardeerde Radio 819. 15 jaar na dato dus, langer dan de Radio Veronica Cyclus om maar iets te noemen.

 

Hier drie uren Radio 819 live vanaf de Ross Revenge in Internationale wateren, 15 zeemijlen uit de kust van Margate Kent nabij de Falls Head zandbank tijdens Pasen 1989.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

Paul de Haan.

Dj is Erik Beekman....

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.