Spring naar bijdragen

Mijn andere radio hobby


Vincent

Aanbevolen berichten

In januari van dit jaar zijn wij verhuisd. Al ver voor de verhuizing ben ik gaan nadenken hoe ik mijn 'andere radio hobby' op de nieuwe locatie zou gaan voortzetten. Ik monitor namelijk de NAVTEX frequenties 490 en 518 kHz. Hier worden telex berichten (RTTY) uitgezonden voor de scheepvaart door divere kustwachtstations. 

 

Dat heeft geresulteerd in een plan dat in diverse fases is uitgevoerd.

 

Fase 1 was het aanleggen van 4 coaxleidingen van de zonderkamer (aan de voorzijde van het huis) naar de schuur achter in de tuin. Direct na oplevering heb ik als eerste, samen met Edison (forumlid), 4x 40 meter coax van boven naar beneden getrokken en in de stenen schuur die aan het huis vastzit voorlopig neergelegd. 

 

Het ingraven in de tuin was op dat moment niet mogelijk omdat er een vijver (3x3 meter vierkant) gedempt moest worden. Nou was deze vijver 1,5 meter. Na het leegpompen en verwijderen van de folie heb ik als eerste met een grondboor een gat van een meter diep gemaakt, daarin een 3 meter lange koperen pijp in de grond geslagen en gat gedempt. Ik heb dus een mooie aarde liggen tussen de 1,5 en 4,5 meter diep. De kabel van de aardleiding komt uit in de houten schuur aan het einde van de tuin, fase 2 ook afgerond.

 

De hoogte van de antennes is een dingtje om rekening mee te houden. Niet voor de Please login or register to see this link. , wel voor de 3 Please login or register to see this link. antennes. Hoe hoger ze hangen, hoe meer signaal de oppaken, maar ook hoe hoger de ruisgrens. Zelf had ik al vorig jaar al getest met verschillende hoogtes en ontdekt dat een hoogte van 5 meter het beste is. Dat werd dit jaar bevestigd door testen die andere ook met deze antenne hadden gedaan. Daarom een mast van 6 meter besteld. De 3 mini-whips, verschillende makelij, hangen nu op 5 meter hoogte, de ALA op 5,5 meter. De coaxleidingen komen uit in de schuur. Daar tussen de leidingen bliksembeschermers gemonteerd en deze aangesloten op de aarde. Niet zo zeer voor de bliksem, wel voor de aarde. Als je een mini-whip gebruikt zonder aarde is de ruisgrens enorm hoog. Zwakke signalen kan je dan vergeten. Fase 3 was nu afgerond. Wederom dank aan Edison, hij heeft meegeholpen de antennemast te plaatsen. 

 

De 4e fase: de coaxkabels ingraven in de tuin. Dat hebben we gecombineerd met het opnieuw aanleggen van de achtertuin. Alles eruit, grote geul door de tuin, kabel erin en dichtgooien. De infrastructuur is af. Nu de radio's aansluiten en spelen. Tenminste, dat was de bedoeling. Het liep even anders, wij kregen het opeens heel erg druk met andere dingen en de radio's moesten maar even wachten.

 

Tot dit weekend. Eindelijk tijd voor de laatste fase: de vier sdr radio's uit de dozen halen en aansluiten. Vier? Nee, eigenlijk vijf. Maar daar kom ik zo op. 

 

De Please login or register to see this link. op de PC en antenne aansluiten en draaien maar. Dit is de makkelijkste radio. Anders is het met de 2 Afedri radio's die ik heb. Dit zijn zogenaamde net-sdrs: je sluit ze aan op het netwerk. De eerste, de Please login or register to see this link. had ik al in gebruik en was al geconfigureerd. In het netwerk hangen en PC opstarten waarop hij altijd heeft gedraaid. Klaar. Omdat ik gebruik maak van het programma Please login or register to see this link. kan ik tot 6 frequenties tegelijk uitluisteren met 1 ontvanger. Gewoon per frequentie een vfo opstarten. Ik gebruik er 2, de 490 en 518 kHz, NAVTEX. Het 24/7 loggen van beide frequenties draait weer.

 

Maar niet zoals ik het zou willen. Ik kan maar 1 antenne aansluiten. Dan is het de keus tussen de ALA (richtingsgevoelig) en de mini-whip. Door de richtingsgevoeligeheid is de ALA de betere antenne in de oostelijke en westelijke richting (zo staat hij). Dus richting de USA en aan de andere kant China. In het verleden met deze antenne Curaçao en Bangkok op de 518 kHz ontvangen. Maar naar noorden (Spitsbergen) en zuiden (Canarische Eilanden) is het niets, die zitten in de null van de antenne. Dan is een extra mini-whip erbij een goede oplossing. Maar om daarvoor nou een tweede pc en radio voor te gebruiken? 
 

 

Met het maken van het eerder genoemde plan had ik hiervoor al een oplossing gevonden. Vorig jaar rond deze tijd had ik al de Please login or register to see this link. besteld. Een kast met daarin 2 dezelfde radio's, 2 antenne aansluitingen en 1 LAN. Beide radio's draaien dus op zelfde interne IP, alleen hebben ze beide een ander poortnummer. En laat je nou in Please login or register to see this link. niet alleen meerdere frequenties kunnen monitoren, je kan ook meerdere radio's aansluiten, tot een maximum van vier. 

 

Wat draait er nu op 1 PC en welke frequenties monitor ik met welke radio?

 

Afedri SDR-Net (Dual Channel)
Met de Wellbrook ALA 1530 monitor ik de 490 en 518 kHz. 
Met een mini-whip monitor ik de 490 en 518 kHz. 

 

Afedri SDR-Net
Met een mini-whip monitor is de 2187,5 kHz. Hierop worden wereldwijd (digitale) DSC berichten tussen schepen en kustwachtstations uitgewisseld. 

 

Ik monitor nu dus 5 frequenties met 3 radio's met 3 verschillende antennes. Dit doe ik nu met 1 PC. De andere 2 PC's staan inmiddels uit.

Helaas zijn de condities op dit moment nog niet al te best, maar dat zal in de komende weken wel veranderen. De nachten worden langer, de afstanden groter. Dit is een voorbeeld van wat er afgelopen nacht in de log zat:

 

20161009 2122 518 $03I TAN Izmir,TUR                   2279 
2016-10-09 21:22:21 34> ZCZC IA37
2016-10-09 21:22:25 41> ~60741 UTC OCT 16
2016-10-09 21:22:27 43> [IZMIR] TURK RADIO
2016-10-09 21:22:31 40> TURNHLS N/W NR: 623/16
2016-10-09 21:22:31 40> 
2016-10-09 21:22:34 36> ADGEA~ SEA
2016-10-09 21:22:34 36> 
2016-10-09 21:22:40 31> GUNNERY EXERCISE ON ~QQ AND(2 OCT 16
2016-10-09 21:22:48 33> FD~M 0?00Z TO ~60~Z IN AREA BOUNDED BY:
2016-10-09 21:22:48 33> 
2016-10-09 21:22:51 38> 40 22.07 N- 026 20!13 E
2016-10-09 21:22:55 34> 40 35.00 N- 026 51~00 E
2016-10-09 21:23:00 28> 40 38.98 N-3026 48&9~ E
2016-10-09 21:23:04 35> &0 35.8~ N- 026 20.03 E
2016-10-09 21:23:04 35> 
2016-10-09 21:23:08 36> ~C~~R~ON ADVISED.
2016-10-09 21:23:08 36> 
2016-10-09 21:23:09 30> NNNN
 

En met de Perseus luister ik op dit moment naar de 6070 kHz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

AFE822x_BNC_PCB_640px.jpg

 

Zoals je kunt zien 1 printplaat, 2 antenne aansluitingen en 1 LAN uitgang. Op de printplaat zitten twee 2 radio's. Als je hem op je netwerk aansluit krijg hij 1 IP adres waarop je hem kunt benaderen. Door beide radio's een ander poortnummer te geven kan je ze ook apart aansturen. Dat aan de hardware zijde.

 

SDR Console is een bijzonder sdr programma. Je kan er meerdere radio's tegelijk mee aansturen. Ik heb er drie radio's aangemeld in het programma. Die hebben binnen het programma een eigen identiteit. Per indentiteit start je een programmaonderdeel. In mijn geval dus 3 stuks. Ieder deel stuurt een radio aan.

 

Dan kan je per identiteit meerdere vfo's starten. Meerdere frequenties uitluisteren. Wat ik niet heb vermeld hierboven, ik heb 5 virtuele audiokabels aangemaakt met Please login or register to see this link. .Voor elk audiokaneel 1 .Een digtale patchpanel dus. Aan iedere kabel zit ook decoderingssoftware om het digitale geratel om te zetten naar leesbare tekst. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.