Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

stereo op de middengolf?

Featured Replies

Geplaatst

Stereo op de middengolf, kan dat?

Ja dat kan heel goed en ook in Nederland is er een station wat uitzend in stereo.

Zijn er dan ontvangers voor?

Ja die zijn er en ook zijn er mensen die een printje in hun bestaande ontvanger maken zodat ze stereo kunnen decoderen.

Zie filmpje van Bertwin uit Ter Apel.

En de link van een opname van hem.

De ratel die je hoort, is externe storing wat je zou moeten negeren.

Het is met de standaard ferriet antenne ontvangen.

https://we.tl/Ob5z7pqV0l

Link blijft een week geldig.

Wel geeft dit een idee wat mogelijk is met AM, C-QUAM is de naam van deze techniek.

Theo

Geplaatst
  • Auteur

Ontwikkeld door Motorola en in vele landen in gebruik genomen.

In Europa is het niet van de grond gekomen, mede door de uitstekende FM dekking in de landen.

Deze modulatie type is wel opgenomen door de EBU als standaard.

En nu met de nieuwe LPAM regeling is dit een mooie insteek om te gebruiken.

Theo

Geplaatst

Helaas, Theo, de AM is op sterven na dood, dus ik denk dat niemand er echt in is geinteresseerd.

Het is in het verleden wel eens geprobeerd, ik dacht dat Radio 10 op 675 het ooit even in stereo was. Maar men is er mee gestopt, geen vraag naar bij de luisteraar, die gaat daarvoor zijn (auto)radio niet vervangen.

Kijk eens hoe moeizaam het gaat met DAB, dat veel meer biedt, maar nog weinig mensen kopen het.

Geplaatst

Ik ben geen kenner op dit gebied, dus verbeter me maar als ik het verkeerd heb, maar ik heb begrepen dat het oorspronkelijke concept van ‘AM Stereo’ in de VS een stille dood is gestorven. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/AM_stereo : ‘By 2001, most of the former AM stereo broadcasters were no longer stereo or had left the AM band entirely.’

Wel heb je tegenwoordig het zogenaamde HD-radio, zowel via AM als FM. Dat zijn digitale streams (in stereo) die worden meegezonden met analoge zenders: https://en.wikipedia.org/wiki/HD_Radio

Je kunt het zien als het Amerikaanse alternatief voor DAB. Je hebt er een tuner voor nodig die geschikt is voor digitale ontvangst.

Geplaatst
  • Auteur

Even kalm aan, ik doe het niet omdat ik denk dat de luisteraar er op zit te wachten :D

Wat een ander doet, en op de middengolf is het meer niet doet, is dan maar zo.

Stereo kan en de techniek is beschikbaar, hier heb ik in een korte tijd toch luisteraars verzameld die nu in stereo TPOT ontvangen.

En weer gaat het het er om, vind je het leuk? Ja dan gewoon doen.

Niets doen leid tot ruis op de middengolf, grote stations komen niet meer terug.

Dat was vroeger zo, nu is het media landschap totaal anders geworden.

HD radio kan zonder problemen ook het analoge C-QUAM decoderen.

En de VS laat zien dat middengolf gebruikt wordt in voornamelijk niet stedelijke gebieden.

Daar waar geen FM dekking is.

En ook HD is geen pre om te gebruiken, en is eigenlijk ook al weer achterhaald.

Maar alle negatieve vibraties opzij gezet, TPOT (museum zender) gaat vrolijk door om in stereo uit te zenden.

Lekker tegen de draad in, gewoon omdat het kan en nu legaal mag.

Theo

Geplaatst

In veel grote Amerikaanse steden zit de MG ook nog behoorlijk vol, maar dan met talkradio, sport, religie en Spaanstalige/anderstalige stations.. Af en toe zitten er commerciele nieuwzenders bij, maar die zitten ook wel op fm.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.