Spring naar bijdragen

stereo op de middengolf?


radio tpot

Aanbevolen berichten

Stereo op de middengolf, kan dat?

Ja dat kan heel goed en ook in Nederland is er een station wat uitzend in stereo.

Zijn er dan ontvangers voor?

Ja die zijn er en ook zijn er mensen die een printje in hun bestaande ontvanger maken zodat ze stereo kunnen decoderen.

 

Zie filmpje van Bertwin uit Ter Apel.

En de link van een opname van hem.

De ratel die je hoort, is externe storing wat je zou moeten negeren.

Het is met de standaard ferriet antenne ontvangen.

Please login or register to see this link.

Link blijft een week geldig.

Wel geeft dit een idee wat mogelijk is met AM, C-QUAM is de naam van deze techniek.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ontwikkeld door Motorola en in vele landen in gebruik genomen.

In Europa is het niet van de grond gekomen, mede door de uitstekende FM dekking in de landen.

Deze modulatie type is wel opgenomen door de EBU als standaard.

En nu met de nieuwe LPAM regeling is dit een mooie insteek om te gebruiken.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, Theo, de AM is op sterven na dood, dus ik denk dat niemand er echt in is geinteresseerd.

Het is in het verleden wel eens geprobeerd, ik dacht dat Radio 10 op 675 het ooit even in stereo was. Maar men is er mee gestopt, geen vraag naar bij de luisteraar, die gaat daarvoor zijn (auto)radio niet vervangen.

 

Kijk eens hoe moeizaam het gaat met DAB, dat veel meer biedt, maar nog weinig mensen kopen het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen kenner op dit gebied, dus verbeter me maar als ik het verkeerd heb, maar ik heb begrepen dat het oorspronkelijke concept van ‘AM Stereo’ in de VS een stille dood is gestorven. Zie: Please login or register to see this link. : ‘By 2001, most of the former AM stereo broadcasters were no longer stereo or had left the AM band entirely.’

 

Wel heb je tegenwoordig het zogenaamde HD-radio, zowel via AM als FM. Dat zijn digitale streams (in stereo) die worden meegezonden met analoge zenders: Please login or register to see this link.

 

Je kunt het zien als het Amerikaanse alternatief voor DAB. Je hebt er een tuner voor nodig die geschikt is voor digitale ontvangst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even kalm aan, ik doe het niet omdat ik denk dat de luisteraar er op zit te wachten :D

Wat een ander doet, en op de middengolf is het meer niet doet, is dan maar zo.

Stereo kan en de techniek is beschikbaar, hier heb ik in een korte tijd toch luisteraars verzameld die nu in stereo TPOT ontvangen.

En weer gaat het het er om, vind je het leuk? Ja dan gewoon doen.

Niets doen leid tot ruis op de middengolf, grote stations komen niet meer terug.

Dat was vroeger zo, nu is het media landschap totaal anders geworden.

 

HD radio kan zonder problemen ook het analoge C-QUAM decoderen.

En de VS laat zien dat middengolf gebruikt wordt in voornamelijk niet stedelijke gebieden.

Daar waar geen FM dekking is.

En ook HD is geen pre om te gebruiken, en is eigenlijk ook al weer achterhaald.

Maar alle negatieve vibraties opzij gezet, TPOT (museum zender) gaat vrolijk door om in stereo uit te zenden.

Lekker tegen de draad in, gewoon omdat het kan en nu legaal mag.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.