Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Visserij periode Ross Revenge

Featured Replies

Geplaatst

Het visserij museum in Grimsby is op zoek naar bemanningsleden van de Ross Revenge toen ze nog als visserijschip dienst deed. Het museum wil graag  hun verhalen horen.

Het schip werd in 1963 eigendom van Ross Trawlers en had als thuisbasis Grimsby. Het schip raakte in de zeventiger jaren verwikkeld in de kabeljauw oorlogen met de vissers van Ijsland. De Ross Revenge is houder van het wereldrecord van de grootste kabeljauwvangst ooit.

ITV heeft er een onderwerp van gemaakt waarin ook Caroline deejay's Peter Philips en Ray Clark aan het woord komen. Ray noemt de Ross de 'Rolls Royce' onder de visserij schepen.

https://www.itv.com/news/calendar/2019-04-09/radio-caroline-former-fishermen-invited-to-share-memories-on-life-onboard-the-ross-revenge/?fbclid=IwAR2Ee1YDj6TYhLfbLRR2iSrjyoNiZ5UBFpF_-TAG6A2yPWTrAJGHWWjf0Q8

Salut

Leendert

Geplaatst
  • Auteur
Op 10-4-2019 om 07:37 zei Leendert Vingerling:

Het visserij museum in Grimsby is op zoek naar bemanningsleden van de Ross Revenge toen ze nog als visserijschip dienst deed. Het museum wil graag  hun verhalen horen.

Schiet me te binnen , dat het  toch jammer  is dat Ernie Stevenson geen verhalen meer kan vertellen. Hij overleed op zeventigjarige leeftijd in 2001. Ernie was ooit de vlootmanager van de Ross schepen en kende het schip goed. Hij werkte vanaf 1984 ook op de Ross Revenge als  'engineer.'

Door zijn daadkrachtig optreden redde hij de Ross Revenge twee keer van een ramp. Eén keer toen het schip van haar anker was geslagen en richting de kust bij Margate dreef en het weer terug stuurde. De andere keer was na het breken van de mast. Ernie zorgde er voor dat de tuidraden werden gekapt, zodat de mast in zee kon vallen. Zou hij dit niet hebben gedaan, dan zou het schip te veel slagzij hebben gemaakt  door de overhangende mast en zijn gezonken.

Ik heb Ernie enkele  jaren meegemaakt. Hij was door zijn noord-engelse accent (Middlesborough) moeilijk te verstaan, maar hij had door zijn postuur een vaderlijke en vertrouwenwekkende uitstraling. Ik kon het goed met hem vinden. Bijgaand een paar foto's die getuigen van een mooie tijd.

Helaas was hij niet gezond.  Het kettingroken verbeterde dat ook niet. Over zijn  werkzame verleden was hij zwijgzaam.  Hij heeft in het leger gezeten en daar diverse verwondingen opgelopen en in een onderzoekscentrum voor atoomwapens gewerkt. Volgens doktoren is hij daar blootgesteld geweest aan radioactieve straling en is hij  later aan de gevolgen daarvan overleden.

Salut

Leendert

23-3.jpg

Ernie Stevenson,James Day Ross Revenge.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst
  • Auteur
Op 10-4-2019 om 07:37 zei Leendert Vingerling:

Bij het plaatsen van foto's van Ernie,  heb ik de verkeerde persoon laten zien. Degene die daar op staat is Paddy.  Net als Ernie onverstaanbaar en ook een kettingroker. Paddy, het woord zegt het al, kwam uit het Ierse  Dublin. Hij was engineer  op de koopvaardij geweest en  midden vijftig. Paddy wist alles van de machinekamer. Een heus technisch wonder. 

Hij werkte in een witte overall in de machinekamer en kwam 's avonds aan het diner in zijn nette kleding. Toen hij zijn geld niet kreeg,vertrok hij. 

Per ongeluk heb ik dus foto's geplaatst van Paddy, met de naam van Ernie Stevenson er onder. Ik  heb deze twee namen helaas een beetje door elkaar gehaald. Gelukkig heeft Walter Zwart met  zijn ijzeren geheugen er me  op gewezen. Dus in bovenstaande posting  zie je foto's van de echte Ernie Stevenson en hieronder dus Paddy.

Salut

Leendert

IMG_9960.jpg

Ron West, Howard Beer,Simon Barrett,Paddy,Marjo Marcus  sept 1984.jpeg

Paddy Ross Revenge sept 1984.jpg

Peter Chicago,Paddy,Stuart Vint,Marjo Marcus, Theo Tromp,Ron West,Jeanet,Andy Johsen,Peter Harmsen,Dave Richards sept 1984.jpg

Stuart Vint, Paddy, Ross Revenge 1984.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Een paar jaar geleden hadden ze het over de Ross Revenge  en onder de foto met de grote mast vroeg ik of ze wat uurtjes radio wilde hebben, dus een flashdrive met 5Gb ging hun kant op. 

Naast dat het schip in de visserij dagen het record aantal kisten aan de wal bracht speelde het ook een rol in de kabeljauw oorlog met IJsland. Mij willen ze trouwens eens zien met het paspoort van mijn overgroot vader, die viste en deed Grimsby wel eens aan. 

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.