Geplaatst 8 april 20205 jr. Ten behoeve van het sport programma van Henk van Dorp had ik een snelheidsregeling bedacht die ik kon aansluiten op een Telefunken M24 recorder om de snelheid daarvan te kunnen regelen. Dit omdat de Sony draagbare waarmee Henk interviews op nam niet altijd op snelhied liep en ook als dat wel zo was klopte de snelheid niet met de M24 waarop we in mijn studio z'n bandjes monteerden-afspeelden. Dus ik had een list bedacht. We hadden in de werkplaats van Karel van der Woerd een 100 Watt versterker staan. Ik monteerde het in een karretje en die versterker koppelde ik met de input op een toongenerator output waarmee je in dit geval 50Herz + en - een paar Hertz sturen. De 220 volt aansluiting ging naar de M24. De output van die versterker gaf wel zo ongeveer 220 volt. En zo kon ik de snelheid regelen van de M24. Maar wat mij al jarenlang "dwars" zat is "wat voor Toon generator was dat ook al weer?" Hij staat op een foto die collega Hans Becker maakte maar "wat voor merk?"................................ foto © Hans Becker Ik weet wel, het is totaal in de geschiedenis onbelangrijk maar soms schiet het je weer te binnen. Dus ik ben maar eens gaan zoeken op Internet. Het moet in ieder geval zo rond 1969 geweest zijn want in dat jaar bedacht ik de schakeling. En heeft Karel dat ding gekocht. Bij toeval kwam ik een Nederlands tijdschrift tegen, Radio Electronica van december 1967 en ja, hoor daar staat-ie in !!!! Eindelijk ! Nogmaals, het is helemaal niet zo belangrijk maar ik "hoef er niet meer aan te denken". foto: Redio Electronica dec.1967 En toen ik dat wist was het niet zo moeilijk om eens op Internet te zoeken en ja hoor, in Kleur.................. Zo, weer verlost van een hiaat in mijn Veronica geschiedenis. Foto: karretje met de "regelbare" M24. de enige foto waarop e.e.a staat (minus de 100 Watt amp. ). Link op de foto een 220 volt meter om de versterking van de amp te regelen zodat de M24 niet al te veel spanning krijgt, ong. 220 volt. 8 april 20205 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 8 april 20205 jr. Auteur 54 minuten geleden zei radio tpot: Erg slim bedacht Juul. Theo Nu nog "waar zou het apparaat gebleven zijn?" Ja, was de dr. A.F. Philipsschool toch nog ergens goed voor..................... 8 april 20205 jr. bewerkt door Juul
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.