Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 12-7-2025 om 08:58 zei F Pruim:

Je hebt mij weer erg blij gemaakt Jochem. Opnieuw zo'n zeldzaam pareltje aan de ketting die het Zwarte Gat heet. Dank je wel!

Fijn weekend!

Mooi geschreven @F Pruim ❤️🙏

bewerkt door Jan Veenstra

Geplaatst
  • Populair bericht

UFO's uit 1974 nog steeds actueel: Ooggetuigen vertellen.

Ufoloog Hans van Kampen uit Het Zwarte Gat was betrokken bij het onderzoek naar de UFO golf boven Gorredijk in 1974.

Ik was toen 11 jaar en kan mij het nog goed herinneren. Geregeld was dit onderwerp te horen in Het Zwarte Gat.

Hierbij een leuke uitzending met de ooggetuigen van toen.

Onlangs is er weer een boek uitgekomen over de UFO's van Gorredijk van Taede A. Smedes.

Geplaatst
  • Populair bericht

Mooi dit soort verhalen, helaas tegenwoordig ook veel filmpjes die alleen uit zijn op sensatie en kijkcijfers. iemand nog een goed kanaal op dit gebied? Of andere mysteries en mythes?

Verbaas mij er ook over dat je op YouTube weinig bandstem gerelateerde content ziet. Met ieder mobiel apparaat kun je vandaag de dag opnemen. Je zou zeggen dat moet makkelijker zijn, maar helaas.

bewerkt door Camal

Geplaatst
21 uur geleden zei Camal:

Mooi dit soort verhalen, helaas tegenwoordig ook veel filmpjes die alleen uitsnijd op sensatie en kijkcijfers. iemand nog een goed kanaal op dit gebied? Of andere mysteries en mythes?

Verbaas mij er ook over dat je op YouTube weinig bandstem gerelateerde content ziet. Met ieder mobiel apparaat kun je vandaag de dag opnemen. Je zou zeggen dat moet makkelijker zijn, maar he

21 uur geleden zei Camal:

Mooi dit soort verhalen, helaas tegenwoordig ook veel filmpjes die alleen uitsnijd op sensatie en kijkcijfers. iemand nog een goed kanaal op dit gebied? Of andere mysteries en mythes?

Verbaas mij er ook over dat je op YouTube weinig bandstem gerelateerde content ziet. Met ieder mobiel apparaat kun je vandaag de dag opnemen. Je zou zeggen dat moet makkelijker zijn, maar helaas.

Het is heel schaars serieuze kanalen te vinden zonder sensatie. Ik kom ook veel kanalen op YouTube tegen, maar ook op TV, wat grenst tegen bedrog en fake. Los daarvan kost het houden van podcast, ook via YouTube enige financiën. Je hoeft ook niet te doneren. De podcast over de UFO's in Gorredijk is een mooie en serieuze podcast zonder sensatie en geldzucht. De UFO golf boven Gorredijk en omgeving heeft werkelijk plaatsgevonden en daar is veel over geschreven en onderzocht door o.a. Hans van Kampen en NOBOVO. Naast de Ufo verschijnsel in Soesterberg in 1979 is Gorredijk in 1974 nog steeds onverklaarbaar.

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik heb verschillende keren geprobeerd om bandstemmen op te nemen maar het is me nog nooit gelukt. Is daar een speciale app voor?

Wel film ik wel eens orbs.

Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Geplaatst
  • Populair bericht

Hierbij nog een suggestie om te beluisteren. Op spotify "Otherworld"

Een soort Zwarte gat in het Engels en van deze tijd. Echt een aanrader!

Veel luisterplezier!

Geplaatst
  • Populair bericht

En bij Marco today zijn leuke paranormale verhalen te beluisteren.

Geplaatst
Op 21-7-2025 om 22:45 zei Ljf:

Ik heb verschillende keren geprobeerd om bandstemmen op te nemen maar het is me nog nooit gelukt. Is daar een speciale app voor?

Wel film ik wel eens orbs.

Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Bandstemmen opnemen gaat het best met een voicerecorder die van lage kwaliteit is. De ruis die het apparaat zelf genereert kan door een entiteit worden gebruikt om een stem te vormen in de opname. Heb geduld, probeer het vaak, zorg voor een goede sfeer, de juiste plek en luister terug met een koptelefoon.

Orbs die gefotografeerd zijn met flits en een sluitertijd van .25 of .30 zijn meestal stof of bv regen 'orbs'.

Intelligente orbs film je het best met een ir nacht camera. Ik maak die camera's zelf van afgedankte kleine digitale fotocamera's. Ik haal daar de infrarood lens uit en dan kan ik bij het licht van een (Temu) infrarood(led) lamp in het donkerste donker filmen. Helder beeld en soms een Orb die dan ook nog eens een EVP (bandstem) achterlaat.

Succes Ljf. Groet, Fred.

Geplaatst

Hey Fred,

Dat klinkt goed! Ik fotografeer al jaren orbs. Ik ben zeer benieuwd hoe u precies die IR camera maakt. Ik ben zelf al jaren opzoek naar een IR camera maar vind ze nogal prijzig. Hoe precies kan ik er een zelf maken?

Geplaatst

Je kunt orbs filmen met je mobiel! Je filmt in het donker met de flits aan. Heel veel kans dat je een orb filmt. Het schijnt dat je er gezichten in kunt zien.

Geplaatst
  • Populair bericht

Dag Sabou. Het is niet zo moeilijk. Ik kan het proberen uit te leggen, maar er bestaan filmpjes over op YouTube zoals deze bijvoorbeeld. Om in de duisternis te filmen moet je dan ook nog een infrarood led-ring aansluiten op een powerbank bv. en deze gebruiken als ir schijnwerper.

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 6-5-2025 om 15:35 zei FredZ:

in mijn archief gevonden Het Zwarte gat van

27 juni 1978

10 juli 1978

24 juli 1978

17 juli 1978

moeten alleen nog gedigitaliseerd worden.....

Geplaatst
Op 27-7-2025 om 20:29 zei FredZ:

Ben heel benieuwd naar het resultaat, al ben ik meer fan van de latere uitzendingen. In mijn beleving zat er ook veel meer muziek in de vroege uitzendingen. Dit kan ik mis hebben.

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 22-7-2025 om 15:57 zei sabou:

Hierbij nog een suggestie om te beluisteren. Op spotify "Otherworld"

Een soort Zwarte gat in het Engels en van deze tijd. Echt een aanrader!

Veel luisterplezier!

Hier inmiddels aan begonnen, spannende verhalen. Soms wat langdradig/uitvoerig.

Deed mij denken aan de NL podcast “Er is iets vreemds gebeurt”

Zeker leuk om te proberen, ook tijdens de vakantie/komkommertijd.

Dank voor de suggetie,

bewerkt door Camal

Geplaatst
Op 24-7-2025 om 23:27 zei Ljf:

Je kunt orbs filmen met je mobiel! Je filmt in het donker met de flits aan. Heel veel kans dat je een orb filmt. Het schijnt dat je er gezichten in kunt zien.

Ik heb niet zoveel met het filmen van stofdeeltjes waar je gezichten in ziet. Is toch niet iets wat het onderwerp Het Zwarte Gat te maken heeft?

Geplaatst

Klopt Jan, sowieso was itc iets wat er volgens mij bijna nog niet was. Tegenwoordig zit op alles een camera en kun je makkelijk beeld en geluid vastleggen.

zelfde als de bandstemmen, je hebt ook een Italiaans fenomeen uit m’n hoofd Bachi ? Die kon door aan een oude radio te draaien ook spreken met de doden. En uit diezelfde tijdsperiode als het zwarte gat. Vroeger kwam je denk ik ook een stuk moeilijker aan kennis. Tegenwoordig staat alles op internet en de YouTube.

Geplaatst
8 uur geleden zei Camal:

Klopt Jan, sowieso was itc iets wat er volgens mij bijna nog niet was. Tegenwoordig zit op alles een camera en kun je makkelijk beeld en geluid vastleggen.

zelfde als de bandstemmen, je hebt ook een Italiaans fenomeen uit m’n hoofd Bachi ? Die kon door aan een oude radio te draaien ook spreken met de doden. En uit diezelfde tijdsperiode als het zwarte gat. Vroeger kwam je denk ik ook een stuk moeilijker aan kennis. Tegenwoordig staat alles op internet en de YouTube.

Veel van gehoord en gelezen en tijdens mijn lessen parapsychologie is dit al vaak behandeld. Er is geen enkel bewijs van inmenging van een entiteit op de band. Geluiden op band zijn vaak slecht te beluisteren of is niet te verstaan. Wel is er een theorie dat er, eventueel bij bijzondere gevallen, sprake kan zijn van psychokinese door een deelnemer of onderzoeker op de band. Wat de zogenaamde orbs betreft is dit allang bewezen dat het stofdeeltjes zijn in de lucht en door weerkaatsing van het licht zichtbaar wordt. Dit doet mij ook denken aan de dwaallichtjes, die vooral op wat moerassige gronden voor dwalende geesten van ongedoopte of doodgeboren kinderen werden aangezien. Een orb als geest behoort wat mij betreft naar het rijk der fabelen, en het zien van gezichtjes een spel der kinderfantasie, zoals men ook wel eens dieren ziet in wolkenformaties. Wat de ICT en YouTube betreft ben ik wat voorzichtiger mee i.v.m. mogelijke bewuste manipulatie of bedrog. Zoiets moet je uitvoeren in een wetenschappelijk laboratorium onder strikte controle van een experimentator. Paranormale verschijnselen verdienen naar mijn mening een serieuze onderzoek. Daar was parapsycholoog Leo Pannekoek en Peter Warnaar in Het Zwarte Gat ook duidelijk over. Dat paranormale verschijnselen bestaan is voor mij zeker, maar het komt zelden voor en is zeer moeilijk oproepbaar, maar ontstaat altijd spontaan. Wel raad ik iedereen af lukraak te experimenten met het paranormale. Je speelt naar mijn mening met het collectieve onbewuste wat gevaarlijk kan aflopen. Glaasje draaien is daar een voorbeeld van. Men is hierbij gewaarschuwd!

Geplaatst
  • Populair bericht

Ja Jan, pareidolie. Zou best eens verklaring kunnen zijn dat dit in bepaalde gevallen ook zo is. Al kan ik dit niet met echte wetenschap onderbouwen.

Ik moest ook gelijk denken aan de opkomst van allerlei nieuwe apparatuur. Zoals de spirit box /Ghostbox lidar camera, opname apparatuur apps etc. Om deze dit soort apparaten en fenomenen te debunken zou je al meerdere uitzending kunnen vullen. Soort fact or fake. Ik denk dat sommige fenomeen ook herkomst hebben vanuit historie, folklore of misschien wel geloof.

bewerkt door Camal

Geplaatst
14 uur geleden zei Camal:

Ja Jan, pareidolie. Zou best eens verklaring kunnen zijn dat dit in bepaalde gevallen ook zo is. Al kan ik dit niet met echte wetenschap onderbouwen.

Ik moest ook gelijk denken aan de opkomst van allerlei nieuwe apparatuur. Zoals de spirit box /Ghostbox lidar camera, opname apparatuur apps etc. Om deze dit soort apparaten en fenomenen te debunken zou je al meerdere uitzending kunnen vullen. Soort fact or fake. Ik denk dat sommige fenomeen ook herkomst hebben vanuit historie, folklore of misschien wel geloof.

Tja Camal. Ik houd van goed en serieuze onderzoek. Als jij iets goed kan onderbouwen en wat wetenschappelijk aantoonbaar is met de juiste bronnen, dan sta ik er helemaal open voor. Ik ben benieuwd. De spirit box /Ghostbox lidar camera, opname apparatuur apps, ze verkopen goed op de markt, maar hebben wetenschappelijk gezien het paranormale niet bewezen laat staan het bestaan van geesten. Mijn mening heeft niets met debunken te maken, maar met een wetenschappelijk en serieuze benadering van het paranormale.

Geplaatst

Ik ben het roerend met jullie eens dat een 'paranormaal onderzoek' door van die moderne ogenaamde ghosthunting teams, meer op een dico-party lijk met allerlei knipperlampjes en geknetter uit speakers dan op een serieuze respectvolle gebeurtenis. Het slaat vaak werkelijk nergens op: Iedere Orb is een geest, elk gekraak is een lichaams-loze voetstap en iedere schaduw een demon. Stemmen via een spiritbox komen van een radiozender of door interferentie in en op goedkope kabeltjes.

Friedrich Jürgenson maakte bewust en in het begin onbewust gebruik van elektronica en recorder-banden. Het werd een hype, iedereen met een taperecorder werd paranormaal onderzoeker. Iedere keer als de techniek voortgang maakte haakten geesten jagers daar op in. EMF, EVP, SLS, de Spiricom, Fritzbox, Spiritbox, warmte-, infrarood-, full spectrum- analoge- digitale foto, film en video-camera's. En ook de zaken die hierboven door jullie werden genoemd kwamen en komen voorbij.

Er is nu zoveel idiote overvloed en ruis dat een authentieke paranormale gebeurtenis niet of nauwelijks wordt opgemerkt.

Ik vraag mij serieus af wat Jürgeson had gedaan als hij meer apparatuur had gehad om geesten bv zichtbaar of beter hoorbaar te maken.

Er was behoefte aan betere apparatuur en dat viel te merken. Van bandrecorders en Kirlian aura fotografie werden alle voornoemde apparaten ontwikkeld tot aan REM-pod, K2 (EMF) en Spirit Portals toe.

Enorm veel troep waar je niets aan hebt (behalve als je graag jezelf voor de gek houdt).

Wat ik mijzelf ook afvraag; zou het Zware Gat ooit zo succesvol zijn geweest of zo lang hebben bestaan als er nooit bandstemmen waren opgenomen op de legio manieren. Als de Spiricom, Kirlian fotografie en

andere vormen van 'paranomale' elektronica nooit hadden bestaan?

Geplaatst
  • Populair bericht
19 uur geleden zei F Pruim:

Ik ben het roerend met jullie eens dat een 'paranormaal onderzoek' door van die moderne ogenaamde ghosthunting teams, meer op een dico-party lijk met allerlei knipperlampjes en geknetter uit speakers dan op een serieuze respectvolle gebeurtenis. Het slaat vaak werkelijk nergens op: Iedere Orb is een geest, elk gekraak is een lichaams-loze voetstap en iedere schaduw een demon. Stemmen via een spiritbox komen van een radiozender of door interferentie in en op goedkope kabeltjes.

Friedrich Jürgenson maakte bewust en in het begin onbewust gebruik van elektronica en recorder-banden. Het werd een hype, iedereen met een taperecorder werd paranormaal onderzoeker. Iedere keer als de techniek voortgang maakte haakten geesten jagers daar op in. EMF, EVP, SLS, de Spiricom, Fritzbox, Spiritbox, warmte-, infrarood-, full spectrum- analoge- digitale foto, film en video-camera's. En ook de zaken die hierboven door jullie werden genoemd kwamen en komen voorbij.

Er is nu zoveel idiote overvloed en ruis dat een authentieke paranormale gebeurtenis niet of nauwelijks wordt opgemerkt.

Ik vraag mij serieus af wat Jürgeson had gedaan als hij meer apparatuur had gehad om geesten bv zichtbaar of beter hoorbaar te maken.

Er was behoefte aan betere apparatuur en dat viel te merken. Van bandrecorders en Kirlian aura fotografie werden alle voornoemde apparaten ontwikkeld tot aan REM-pod, K2 (EMF) en Spirit Portals toe.

Enorm veel troep waar je niets aan hebt (behalve als je graag jezelf voor de gek houdt).

Wat ik mijzelf ook afvraag; zou het Zware Gat ooit zo succesvol zijn geweest of zo lang hebben bestaan als er nooit bandstemmen waren opgenomen op de legio manieren. Als de Spiricom, Kirlian fotografie en

andere vormen van 'paranomale' elektronica nooit hadden bestaan?

Volkomen met je eens. Let wel dat je universitair geschoolde parapsychologen niet moet verwarren met zogenaamde ghosthunting teams op Youtube.

Ik heb in mijn leven heel wat paranormale beurzen bezocht en de raarste dingen meegemaakt wat totaal niets met het paranormale te maken heeft. Volgens zeggen door mensen achter een tafeltje, zou ik Nederlands bekendste helderziende worden of een magnetiseur. Als ik maar wel geld neerlegde om meer te weten te komen. Het gaat de standhouders maar om één ding en dat is geld schrapen over de rug van mensen. En dat is idem dito met het verkopen van zogenaamde geest detectors. Het opvallendste is dat men van parapsychologen niets willen weten. Dat snap ik wel. Cold reading is ook geen kunst evenals bedrog plegen.

Maar al met al heeft het niets met het programma het Zwarte Gat te maken. Het Zwarte Gat was zeker succesvol, omdat men toen ook kritisch was, mede door Leo de Ruiter, Bart van Leeuwen en de parapsychologen Peter Warnaar en Leo Pannekoek. Natuurlijk kende het ook enige amusement met een hoorspel karakter, maar dat heb je met radio programma's. Het is wel zo dat het paranormale hierdoor meer bespreekbaar werd. Je niet voor gek verklaard werd na een rare ervaring wat niet past volgens het "normale".

In het programma kwamen luisteraars aan het woord die in hun dagelijks leven een bijzondere ervaring hebben meegemaakt. Ervaringen die (nog) niet te verklaren waren vanwege de bijzondere karakter. Zoals ik al eerder heb geschreven, is dat het paranormale zeer moeilijk oproepbaar is, zelden voorkomt en merendeel spontaan ontstaat.

Een reden ook dat ik een trouwe luisteraar van het Zwarte Gat ben geworden, maar wel met beide benen op de grond.

Ik wens jullie allen een fijne zonnige dag.

Geplaatst
Op 27-7-2025 om 20:29 zei FredZ:

Ha @FredZ

Misschien zijn er hier wel leden die je hiermee kunnen helpen?

Misschien @Jochem Bootsma wel, hij heeft wellicht nog tips en of ideeën.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Dag allen! Ik heb deze afleveringen een tijd terug gedigitaliseerd en sindsdien er niets aan gedaan... kan zijn dat ze dus niet zo goed klinken als ze zouden kunnen klinken. Het zijn ook erg oude tapes, dezelfde waarmee Leo de Ruiter ook moest werken voor terugblikken in latere jaren.

Een ander ding: op al mijn lijsten (best een aantal) ontbreekt die 10 juli datum. De afleveringen lopen qua nummers wel goed door. Dat klopt allemaal. Maar er zou een pauzeweek kunnen zijn geweest tussen 3 en 17 juli. Dat wordt dan weer tegengesproken door het bericht hier.

Anyway... 😉 maakt voor de inhoud niet veel uit! Hier deze (en meer) afleveringen uit 1978. Over UFO's, dromen, magnetisme, excorcisme en radiësthesie.

TransferNow
No image preview

5 bestanden zijn beschikbaar om te downloaden

Klik om toegang te krijgen tot de download van 5 bestanden 2.24 GB met TransferNow

bewerkt door Jochem Bootsma

Geplaatst
  • Populair bericht

Geweldig Jochem, vijf afleveringen nog wel! Wederom enorm bedankt. Ik zal eens kijken of ik zelf de geluidskwaliteit kan opkrikken. Als dat lukt koppel ik dit terug.

🍀

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.