Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

48 jaar geleden Radio Caroline 24 Juli 1974 met Brain Anderson

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

1974, Radio Caroline met haar 50Kw zender bereikte met een perfecte modulatie bijna heel Europa... Peter Chicago had die Continental Electronics 317C van sloop apparaat opgeknapt naar "fully working"... al was het meestal maar 35kW maar ook dat was prima ontvangst.

Vandaag is het al weer 48 jaar geleden dat de volgende opname uit werd gezonden..

Radio Caroline  24 Juli 1974 20-22uur (in 2 delen) met Brain Anderson.

https://pixeldrain.com/u/YvTUHXe4

https://pixeldrain.com/u/GB7zyisW

Loving Awareness van Henk Kruize

1973 sticker.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog
tikfoutje

Geplaatst

Wat ik nog herinner is dat je aan een interferentie brom kon horen dat ze er in zaten.

Of te wel, er was niet veel van te maken in Drenthe.

En de frequentie die ik daarbij in gedachten heb is 1188 KHz

Theo

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

was toen nog 1187kHz Theo... in 1978 ging het allemaal 1kHz omhoog en werd het 1188kHz.

ja, er zat zo'n "zoemtoon" in het signaal van de CE 317C en dat had de CE 316 10kW niet... en zo kon je vaak horen welke zender er aan stond.

In het begin van RNI, in 1970, hoorde je dat soms ook bij hun RCA 100kW, die trouwens maar heel zelden op dat vermogen heeft gestaan, naar ik weet was het meestal tussen de 40 en 60kW.

Groet

Henk

75-12-26 mebo-2 zenderkamer-1.jpg

Cpoyright foto: C'est moi.

Geplaatst
55 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

was toen nog 1187kHz Theo... in 1978 ging het allemaal 1kHz omhoog en werd het 1188kHz.

ja, er zat zo'n "zoemtoon" in het signaal van de CE 317C en dat had de CE 316 10kW niet... en zo kon je vaak horen welke zender er aan stond.

In het begin van RNI, in 1970, hoorde je dat soms ook bij hun RCA 100kW, die trouwens maar heel zelden op dat vermogen heeft gestaan, naar ik weet was het meestal tussen de 40 en 60kW.

Groet

Henk

75-12-26 mebo-2 zenderkamer-1.jpg

Cpoyright foto: C'est moi.

Blijft nog steeds indrukwekkend al die zenders aan boord van de Mebo2

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

klopt Frank,

aan de linkerkant, als je van de studio's binnenkwam, stond een Brown Boveri 10kW KG zender, dan een Rhode and Schwarz 1kW FM zender en dan een RCA 10 kW KG zender. Aan de andere kant stond de grote 100kW RCA zender en een 10kW RC standby, deze was afkomstig van Radio 390.

In begin jaren 80 werd de "El fatah", zoals de "Mebo-2" toen heette, afgeschreven door de Libische Marine, die zagen het schip als een "super geheim iets", Robin Adroft heeft toen opdracht gekregen om de zenders uit te bouwen, de RCA 10 kW was inmiddels vervangen door de voormalige 10kW Continental Electronics zender van Radio Veronica.

Volgens Robin Adcroft in het blad "Offshore Echoes" is alle uitgebouwde apparatuur in een zanderige omgeving achter gelaten en nooit meer gebruikt. Jammer..... Het schip, zonder zenders en studio's is toen de Middellandse zee op gesleept en gebruikt door de Libische luchtmacht als oefendoel. Cultuurbarbaren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groet

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
foutje, bedankt!

Geplaatst
  • Populair bericht

Het is dus zo dat je slogan; 50Kw zender bereikte met een perfecte modulatie bijna heel Europa.

Dat dit wel tegenviel 🙃

Ik heb er wel eens vaker over nagedacht over de vermogens die gebruikt werden, volgens zeggen dan.

Dat het resultaat tegenviel vooral als je dit afzet tegen wat Caroline nu doet met slechts 4 kW.

Zo goed heb ik ze in het verleden nooit gehad, ook niet in de avond uren.

963 was in het begin een knap signaal welke zich meten kon met de zenders uit de flevo polder.

In de zomer van 2020 hebben we 5 maand niets anders gedaan dan antennen concepten maken en uittesten.

Van alles hebben we toen gemaakt en het viel op dat ALLE antenne wel iets doen.

Tussen de slechte en de beste zat 12 dB verschil in, das heel veel om te laten liggen.

Henk liet zo een antenne hierboven zien, die presteerde 10 dB minder tov de beste antenne.

L en T antenne en wat de invloed is van de hoek die gemaakt word.

Base load midden load en toploaded. Skirt antenne en de Nozema antenne.

Een shuntfed hebben we nog niet geprobeerd.

Allemaal gemaakt en als mast diende  een 30 meter Bijzen mast.

Ook nog getest om de straler als met meerdere draden te maken, dat zou de bandbreedte ten goede komen.

Tja dat hebben we vastgesteld dat dit zo is, maar het was zo klein dat het al de moeite niet waard kan zijn.

Wel als je met echt groot vermogen werkt, om de stroom te verdelen.

Veel viel op zijn plek en achteraf denk je dan, het had op de schepen dus ook beter gekund.

Maar dat zal wel nooit meer gebeuren en tot zo lang doen we het gewoon dan maar op het land, met antennes bezig zijn 😃

Theo

Geplaatst
3 uur geleden zei radio tpot:

Wat ik nog herinner is dat je aan een interferentie brom kon horen dat ze er in zaten.

Of te wel, er was niet veel van te maken in Drenthe.

En de frequentie die ik daarbij in gedachten heb is 1188 KHz

Vreemd, ik kan dat moeilijk geloven, overal een keihard signaal, veel beter dan RNI en Veronica en jij kan ze amper horen.

13 minuten geleden zei radio tpot:

vooral als je dit afzet tegen wat Caroline nu doet met slechts 4 kW.

Zo goed heb ik ze in het verleden nooit gehad, ook niet in de avond uren.

Lage frequentie helpt enorm, op de frequentie alleen ver weg (ook een ) laag vermogen zender, geen radio stations die er tegen aan hikken.

15 minuten geleden zei radio tpot:

963 was in het begin een knap signaal welke zich meten kon met de zenders uit de flevo polder.

Inderdaad een goed signaal en dan ook nog vanaf de kust voor Engeland, daarom ook raar dat je Caroline op 1187 kHz vanaf de kust voor Scheveningen amper kan ontvangen.

Geplaatst

Toen Nordsee begin 1970 begon met zenden op de middengolf en korte golf, zat ik in dienst,  Gen. Winkelman kazerne Nunspeet.

In de auto er naar toe was Nordsee op de A28 knoerhard op de middengolf, Norman Greenbaum klonk fantastisch op Nordsee!

Veronica was zwakker, en Capital radio was nog zwakker.

Op het kazerneterrein GEEN Nordsee, ook in de legeringsgebouwen niet...

Wel op korte golf, dat ging prima. Maar de bodemgeleiding daar was zodanig, dat het middengolf signaal er nauwelijks doorkwam. Hetzelfde met Veronica en Capital. Wel de Hilversums, maar daar luisterde geen hond naar...Dus ik kan Theo's verhaal onderschrijven.

Geplaatst
50 minuten geleden zei Robin Westhof:

Lage frequentie helpt enorm, op de frequentie alleen ver weg (ook een ) laag vermogen zender, geen radio stations die er tegen aan hikken.

Ik heb dit ook onderzocht en gemeten of dit effect, waar van iedereen zegt dat dit er is, ook zo is.

Alles met dezelfde antenne de metingen gedaan tussen 1600 en 700 KHz wat het verschil is.

(Note 1, de verticale lengte als straler is voor de 1600 veel gunstiger dan voor de 700.

Note 2, toch stelden we vast dat de grondgolf beter gebundeld werd, de doordringbaarheid is beter aanwezig.

Note 3, grappig is om vast te stellen dat rond de 1000 KHz het omslag punt zit. geheel in overeenkomst met de bevindingen van vroeger.)

We kwamen zo niet meer als 2 dB op het spoor in de grondgolf, wat het verschil was.

Daar kun je niet aan ophangen dat er vreselijk veel verschil in zit.

Waar dan wel weer veel verschil in zit is het propagatie gedrag.

Tussen langegolf en de middengolf, daar zit mbt de grond golf propagatie wel een groot verschil in.

Maar daar heb ik nog nooit metingen gedaan 😃

Theo

bewerkt door radio tpot

Geplaatst
  • Populair bericht
21 uur geleden zei radio tpot:

Ik heb dit ook onderzocht en gemeten of dit effect, waar van iedereen zegt dat dit er is, ook zo is.

"For example if you were to set up two transmitters at the same place, one at the high end of the band and the other at the low end, both with the same power, and you measured how strong the signal was at various ranges over good ground you will find:

At one mile,  no difference;

at twenty miles, 16 to 1 in favour of the low frequency;

at 200 miles, a staggering 150 to 1 in favour of the low frequency."

Pagina 3/4  in Monitor no 28, het artikel:  "The Stampede to the Bottom"

https://pixeldrain.com/u/SBqkMJP3

bewerkt door Robin Westhof
Verbetering

Geplaatst
  • Populair bericht

Pffffff....

N.a.v. de geplaatste recording, Henk-Anna Loog!!😀

Krijg ik nóg steeds kippenvel bij horen van deze mooie:

New Riders Of The Purple Sage - On My Way Back Home

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo

Geplaatst
  • Auteur

Ja prachtig,

Ik heb 'm thuis op de CD "Gypsy cowboy".... maar er zijn nog meer leuke "Caroline plaatjes" wat dacht je van "Love ship" van Fox of uit het begin van 1973 David McWilliams met "Gold".... Dat was de titelsong van de film waar Ronan O'Rahilly aan werkte, voor zover ik weet is de film geflopt, maar zal wel, net als zijn film "Girl on a motorcycle", waar bij de credits de naam Ronan O'Rahilly niet staat.. (!), wel weer een "cult" status krijgen.

Henk Kruize

Geplaatst

IK heb het nummer aangevraagd op Radio 2 toen de platenbonanza van Rob Stenders daar nog werd uitgezonden.

)toen het nieuws over overlijden van Ronan bekend werd'

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 24-7-2022 om 19:57 zei Robin Westhof:

Vreemd, ik kan dat moeilijk geloven, overal een keihard signaal, veel beter dan RNI en Veronica en jij kan ze amper horen.

Ook heden ten dage is dit nog te bewonderen wat zand gronden doen met frequenties op de middengolf.

http://94.214.128.124:8073/

Stem af op mijn Kiwi op de 648 KHz en zie en verbaas je er over, overal een goed signaal. 😃

Theo

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.