Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Die zondagochtend luisterde ik met zeer gemengde gevoelens naar de laatste groeten in het Nederlands  van boord aan de familie van de bemanning van de Galaxy, uitgesproken door wijlen kapitein Buninga uit Soest. Elke zondag voor mij vaste prik om even naar te luisteren. Tot nu toe nooit in een opname terug kunnen vinden.

Tevens in die laatste Big L weken in juli en augustus de zware reclame campagne voor een sigaret die niet in the UK verkocht mocht worden....alleen op de boot naar Engeland....in internationale wateren wel te verstaan. De naam vd superlange stinkstok was Du Maurier , ook te koop in NL.

< roken is zeer schadelijk voor uw gezondheid en die van onvrijwillige meerokers> 

Du Maurier aug 67 Big L.jpg

bewerkt door Marinebroadcasters

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Die zondagochtend luisterde ik met zeer gemengde gevoelens naar de laatste groeten in het Nederlands  van boord aan de familie van de bemanning van de Galaxy, uitgesproken door wijlen kapitein Buninga uit Soest. Elke zondag voor mij vaste prik om even naar te luisteren. Tot nu toe nooit in een opname terug kunnen vinden.

Is dit wat?

https://www.mediafire.com/folder/86zc4xn7v3ik0/London+augustus

groet, Jan

Geplaatst
  • Populair bericht
10 uur geleden zei jan227:

Is dit wat?

https://www.mediafire.com/folder/86zc4xn7v3ik0/London+augustus

groet, Jan

Dat is zeker wat....bedankt hiervoor. Ik ga proberen de opname op te poetsen en biedt het dan hier weer terug aan. We horen plaatsvervangend kapitein Angenent. Bil Buninga was die week niet aanboord. Buninga zou de Galaxy nog één keer onder eigen stoom naar Hamburg  Duitsland varen. Na binnenlopen zou de Galaxy nooit meer zout water voor de kop krijgen, we weten hoe het eindigde. Het schip werd aldaar nog een keer gerenoveerd en opgelegd. Doel verkoop, kwam nooit iets van, het schip werd feitelijk verlaten en de sleutel van de voordeur in het water gegooid.  Buninga was vaak langere perioden aanboord met zijn echtgenote. Helaas is Bill Buninga inmiddels overleden en ook zijn zoon Ron, die de zeezenderij altijd een warm hart toedroeg is inmiddels overleden. De Galaxy is inmiddels tot scheermesjes verwerkt. 

Geplaatst
  • Populair bericht

Zoals beloofd hier de bewerkte opname van de laatste groetensessie der Nederlandse bemanning van het London schip Galaxy op zondag 13 augustus 1967 10.45 uur.Het was sinds de start van Big L een goede gewoonte dat elke zondagochtend één van de twee kapiteins van het schip in het Nederlands de groeten van de bemanning overbracht. De ene shift was van wijlen Buninga de andere shift van Angenent. Twee opvallende zaken in de opname. Allereerst werd in twee opmerkingen al gerefereerd aan de bestemming van het schip na de close down op 14-8-67 teweten Hamburg West Duitsland. De tweede opvallende uitspraak <uitspraken> is die van Angenent als hij de groeten namens de bemanning overbrengt aan de respectievelijke echtgenotes....ze werden steevast "vrouwtjes" genoemd. Fooooouuuutttt....foooouuuut! Anno nu zou onmiddellijk een fregat naar de Galaxy zijn opgestoomd volledig  bemand......ehhh...bevrouwt......eeehhhhh....ojee ojee ojee...behet/bedingest < vult u zelf maar in> met wieven. Geloof  me, die hadden fors uitgepakt in dat geval. 

Maar Angenent zijn ondertoon was er één van droevenis, een prachtige tijd kwam ten einde, immers zeg nou zelf een schip dat nergens heengaat en braaf aan een goed anker sleurt is toch het paradijs voor een gezagvoerder. Lekker rustig en laid back. Je kunt overdag rustig even aan de fles hangen. Geloof me...op de Galaxy werd stevig gezopen. Messroom foto's laten altijd vele flessen zien. Circa 2 maanden voor het einde van Big L doken er in de pers geruchten op dat het station in de NL taal door zou gaan, een Nederlandse vertegenwoordiger was reeds actief....ene van Gulik uit Huizen. Dus veur alle Sikko's niet Uithuizen maar uit Huizen. Enkele telefoon contacten met van Gulik resulteerden in stapels zwart wit foto's vd Galaxy. Er zou echter niets van komen. Op de fotos de Galaxy als Radio London. We zien zusterschepen uit NL en de VS.

Tussen 1954 en 1984 waren in Nederland actief bij de marine  als fregat, schepen uit de roofdier klasse. De Jaguar sleepte in 81 zelfs het Paradijs schip van zee.......London met Paradijs op sleeptouw.In de VS staat de Hazard al vele jaren als museum schip op het droge...alhoewel bij overstromingen lag ze toch weer in het water. We zien de brug van de Hazard in vlekkeloze conditie, de brug van de Galaxy in de begin 80er jaren, prooi van vandalen de de elementen. Maar nu over naar kapitein Angenent met de laatste groeten van de bemanningsleden in het Nederlands. Tis vandaag 15 aug 2022, 55 jaar geleden zat ik met een kater, had het laatste Big L uur gehoord en de 266 zweeg voor altijd.

Bridge Hazard sister Galaxy photo freedom Park Omaha Nebraska.jpg

Galaxy bl and white.jpg

Galaxy bridge Kiel 1986.jpg

Galaxy lookalike C.jpg

Galaxy lucht achterschip voor.jpg

Galaxy zusterschip for sale the Hazard.jpg

galaxybow2.jpg

Galaxykleur scherper.JPG

Hazard 219 Natte voeten.jpg

Radio London Galaxy summer 67 verscherpt.JPG

Geplaatst
  • Auteur

Saillant detail: toen een van de nederlandse mijnenvegers gesloopt werd, zijn diverse delen van de voortstuwing gebruikt als aandrijving voor de hogesnelheids windtunnel van het Nationaal lucht- en ruimtevaart laboratorium in Amsterdam…

dank voor het uitvoerige verhaal, Jan

bewerkt door jan227
Typo

Geplaatst
1 uur geleden zei jan227:

Saillant detail: toen een van de nederlandse mijnenvegers gesloopt werd, zijn diverse delen van de voortstuwing gebruikt als aandrijving voor de hogesnelheids windtunnel van het Nationaal lucht- en ruimtevaart laboratorium in Amsterdam…

dank voor het uitvoerige verhaal, Jan

En jij bedankt voor de aanvullende info.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.