Posted April 10Apr 10 Ik ben van plan om op een aparte schijf alles over radio en TV te verzamelen. Nu staat op vele soms hele oude schijven overal wat, dus terugvinden is een dingetje, om het zo maar te zeggen.Het valt me op dat er verschillende manieren worden gebruikt om een naam te geven aan een radio of tv opname. Overal is iets voor te zeggen, maar ik wil één methode aanhouden als ik alles bij elkaar zet.Ik zie soms eerst de datum en tijd en daarna zendernaam, omroep en programmanaam met evt presentatoren/DJ's.Maar ook eerst omroep-radiozender-datum-tijd-overige info. En ook andere volgordes.Bij zeezenders vaak ook frequentie of golflengte.Datum wordt geschreven als 2025-04-10 of 20250410 (andere methodes wil ik niet), tijd is meestal 1900-2000 (elke tijd 4 cijfers).Voor krantenknipsels hanteer ik al datum-krantennaam-onderwerp.Voor foto's en plaatjes een soortgelijke naam.Op het gevaar af dat dit al eens eerder is bediscussieerd (verwijs me dan alsjeblieft naar die eerdere discussie), ben ik nieuwsgierig hoe jullie de audio en video files een naam geven. En wat de voordelen/nadelen zijn van de verschillende methodes. Edited April 10Apr 10 by Rink Hof
May 1May 1 Ik zet altijd eerst de datum als JJJJMMDD en dan de starttijd als HHNN, zodat de bestanden op standaard datum gesorteerd staan. En ik vrij eenduidig kan zoeken op datum. Nadeel is dat het verschil tussen 1102 (2 november) en (11 februari) 0211 soms lastig is. De maand als naam of afko zetten, neemt die onduidelijkheid weg, maar dat sorteert dan weer niet zo lekker. Andere 'verzamelaars' vinden de zender/omroep belangrijker, dus die beginnen daar de bestandsnaam mee. Soms is het niet mogelijk om alle mensen die te horen zijn in een fragment in de bestandsnaam te zetten, vanwege te lang. Kortom: het blijft een afweging en een balans. Ik denk dat je krantenartikelmanier al aardig hanteerbare resultaten oplevert. In een programma als Filemaker kan je veel meer kwijt. Of TagSpaces. Dat is handig om erbij te hebben.
May 3May 3 Op 1-5-2025 om 21:22 zei Bertus Biervilt:Ik zet altijd eerst de datum als JJJJMMDDZo doe ik het ook al jaren, een map met stationsnaam en dan net als jij "Year-Month-Day-Time". Werkt al prima sinds 1997 toen ik voor het eerst alles digitaal ging doen. Ik volgde in 1996 een computercursus bij Scheidegger en haalde mijn diploma "Windows 95".. daarna was de geest uit de fles.Tja, mijn eerste PC was de laptop van Scheidegger die ik voor weinig over kon nemen.... een harde schijf van 350 Mb.... en da's nu toch wel wat anders.Fijne ZaterdagHenk Kruize
May 3May 3 Ik beschrijf altijd zoals je dat gewoon in "spreektaal"zou doen. Dus geen "JJJJMMDD". Want je zegt ook niet 1974augustus31.En ook kun je dus sorteren.En ik doe alles al 25 jaar in FileMaker.
May 3May 3 1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:Zo doe ik het ook al jaren, een map met stationsnaam en dan net als jij "Year-Month-Day-Time". Werkt al prima sinds 1997 toen ik voor het eerst alles digitaal ging doen. Ik volgde in 1996 een computercursus bij Scheidegger en haalde mijn diploma "Windows 95".. daarna was de geest uit de fles.Tja, mijn eerste PC was de laptop van Scheidegger die ik voor weinig over kon nemen.... een harde schijf van 350 Mb.... en da's nu toch wel wat anders.Fijne ZaterdagHenk KruizeZo doe ik het ook, werkt perfect!
May 3May 3 1 uur geleden zei Juul:Want je zegt ook niet 1974augustus31Klopt Juul, ben ik helemaal met je eens, maar... om te archiveren en "terug te vinden" werkt JJJJ-MM-DD goed. Och, weet je, ieder heeft zo zijn eigen systeem, als je het zelf maar goed vind dan is het toch mooi.Juul, fijne Zaterdag en enjoy lifeHenk Kruize
May 3May 3 Deze discussie doet mij denken aan de TV collega's van toen 1Vandaag die een fragment van een "koe" zochten in een dBase die ze toen hadden. Niks te vinden want de heren computerprogrammeurs vonden dat je dan maar moest zoeken op "rund". Al heel snel is dat veranderd. Was onwerkbaar.
May 10May 10 Author Op 3-5-2025 om 19:14 zei Juul:Deze discussie doet mij denken aan de TV collega's van toen 1Vandaag die een fragment van een "koe" zochten in een dBase die ze toen hadden. Niks te vinden want de heren computerprogrammeurs vonden dat je dan maar moest zoeken op "rund". Al heel snel is dat veranderd. Was onwerkbaar.Tja, een koe is een rund, maar een rund is niet altijd een koe....
May 10May 10 Author Dank jullie wel voor alle reacties, ook via persoonlijk bericht.Omdat ik geen registratiesysteem heb (en vooralsnog ook niet ga gebruiken) wordt het "JJJJMMDD_HHMM-HHMM station prognaam presentator", eventueel aangevuld met bijzonderheden.Wellicht ga ik een directory systeem invoeren met onderscheid in stationsnaam, deze methode kreeg ik via een persoonlijk bericht.Maar dan voor een beperkt aantal stations. "Veronica zee" zal er 1 van zijn.In het geval dat er veel info over een programma is, maak ik een extra Word document met dezelfde filenaam als het programma.Rink