Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ontrasteren van foto's

Featured Replies

Geplaatst

Nu ik ga beginnen aan het inscannen van de plakboeken van Ad Couwenberg duikt bij mij de vraag op wat ik ga doen met al die gerasterde foto's. Bij de gebruikte druktechniek voor veel oud materiaal worden er geen grijstinten gedrukt maar worden er met "puntjes", die in grootte en afstand variëren grijstinten "gesimuleerd". Zo'n gerasterde foto kun je zo schep mogelijk, met raster, inscannen. Maar je kunt ook proberen om het ongerasterde beeld terug te krijgen door middel van bewerking met software. Hier een voorbeeld. De "Fanclub" foto's van Don Allen zijn gerasterd en dan ziet een scan eruit als links hieronder:

Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken.

Een scan van dezelfde foto rechts heeft de volgende bewerkingen ondergaan:

De scanner software heeft de foto zoveel mogelijk "ontrasterd"

Een ruisverwijderingsprogramma's heeft de resterende rasterpuntjes zoveel mogelijk verwijderd.

De Super Focus (Versie 3) module van Topaz Photo heeft gepoogd de originele foto zoveel mogelijk terug te brengen.

Je bent er ff mee bezig, maar het kan tot mooie resultaten leiden. Ga ik dit voor alle ingescande foto's doen? Nee. Maar sommige bijzondere foto's ga ik wel proberen. Overigens zou een echte archivaris die stap naar rechts nooit doen verwacht ik. Die wil een scan van de originele print archiveren en niet iets wat de software daarvan gemaakt heeft. Of vergis ik me?

Geplaatst

Het zal altijd een lastige keuze zijn maar ik stel mezelf dan de vraag; Wat ga je er nu mee doen en is dat opportuun?

M.a.w. als op enig moment in de toekomst de software is verbeterd is kun je alsnog een bewerking toepassen, en die kans is aannemelijk.

Dat scheelt je nu een hoop 'zinloos' werk.

Ik vind die huidige scan er overigens heel erg goed uit zien.

Geplaatst
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties! Met de gescande/bewerkte foto's doe ik zelf verder niet zo veel behalve deze op Flickr delen met anderen. Mijn interesse ligt meer in het traject daarvoor. Hoe ik tot zo'n bewerkte versie kan komen. En Harm, de software evolueert inderdaad nog steeds en daarmee experimenteren is eigenlijk mijn échte interesse.

bewerkt door Ben

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen configureren

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.