Spring naar bijdragen

De huishoudster van Willem Vogt


Paul

Aanbevolen berichten

Vandaag in dagblad Trouw een aardig achtergrondartikel (blz. 16-17) over de beginjaren van de Nederlandse radio-omroep. Een paar details:

- de echte groei begon in 1930. Begin dat jaar waren er nog 140.000 luisteraars, een jaar later waren dat er 400.000

- Over Avro-baas Willem Vogt: 'Dat niet het voor de hand liggende Amsterdam maar de stad in 't Gooi centrum voor radio en later televisie werd, had alles te maken met Vogts huishoudster. Zij wilde niet mee verhuizen naar de hoofdstad.'

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ook niet zo, maar we krijgen die krant twee weken gratis in de bus, vanwege een project bij mijn dochter op school. Terwijl zij allang met haar hoofd bij de zomervakantie is... Dus lees ik hem maar, lettervreter als ik ben.

Dat verhaal over die huishoudster staat ook op wikipedia, maar met een slag om de arm (het kan ook zijn vrouw zijn geweest) en zonder bronvermelding. Misschien uit de categorie 'overgeleverd verhaal dat niemand kan bevestigen, maar dat toch leuk is om te blijven doorvertellen'. Kennelijk is er nooit een biografie van die man verschenen. Terwijl er toch genoeg was om uit te zoeken, b.v. over de NSF, zijn streven om een 'nationale omroep' op te zetten, en zijn rol in de oorlog.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd aardig om te lezen. ( al was het alleen maar omdat ik er om de hoek ben geboren en opgevoed).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Seintoestellen_Fabriek

http://www.terras.tv/pages/tvmuseum/tvmuseumnsf/nsf03.html

http://www.vintageradio.nl/Menu/nsf.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verhaal over die huishoudster staat ook op wikipedia' date=' maar met een slag om de arm (het kan ook zijn vrouw zijn geweest).[/quote']

En dat het zijn vrouw was heb ik eerder gelezen. Op dit moment ben ik een boek van Willem Vogt aan het lezen (Spanne en spanning). Mocht ik iets hierover tegenkomen laat ik het weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6427
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Sefke
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.