Spring naar bijdragen

Veronica jargon, wie kent er nog een paar?


Aanbevolen berichten

Als je terug luistert naar programma's en jingles uit de tijd van 1960-1975 vallen er dingen op. Het taalgebruik is heel vaak zoals Joost den Draaijer het later zei ' met mes en vork' anderzijds sluipt er ook heel veel speciaal Veronica jargon in, vanmorgen hoor ik er weer 1 in een jingle: de nationale zaterdagmiddag gebeurtenis, VIER UUR GERICHTE HITGEVOELIGHEID . klinkt nu tamelijk bombastisch en over de top. En, wat is in godsnaam GERICHTE hitgevoeligheid? En wie voelt dat? Kortom, als je het uit gaat pluizen hebben wij jaren lang alles voor zoete koek geslikt :D maar dat maakt me geen zak uit, ik geloof in gerichte hitgevoeligheid als Lex dat zegt ;) Mij gaat het er om, kennen we nog meer van dat soort kreten? Ik zou zeggen, gooi ze van hot en haar en alles door elkaar neer onder dit bericht. Wie weet komen we er samen uit :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens: jullie gaan wel erg ver met het opsommen van kreten en termen die eenieder begrijpt. "Top 40" is een naam voor een hitlijst die in Amerika al jaren bekend was. Misschien geïntroduceerd door Veronica in Nederland, maar geen specifiek Veronica-jargon. Jargon is immers een eigen taalgebruik dat voor buitenstaanders (opzettelijk) niet te volgen is. Natuurlijk kunnen bepaalde woorden of kreten die eerst jargon zijn door herhaald gebruik ingeburgerd raken. Maar laten we het niet groter maken dan het was. Niet elk woord ooit uitgesproken door een Veronica deejay is te kwalificeren als jargon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens: jullie gaan wel erg ver met het opsommen van kreten en termen die eenieder begrijpt. "Top 40" is een naam voor een hitlijst die in Amerika al jaren bekend was. Misschien geïntroduceerd door Veronica in Nederland, maar geen specifiek Veronica-jargon. Jargon is immers een eigen taalgebruik dat voor buitenstaanders (opzettelijk) niet te volgen is. Natuurlijk kunnen bepaalde woorden of kreten die eerst jargon zijn door herhaald gebruik ingeburgerd raken. Maar laten we het niet groter maken dan het was. Niet elk woord ooit uitgesproken door een Veronica deejay is te kwalificeren als jargon.

Ja IDD u heeft gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met jargon bedoelde ik ook, bewust door dj's (en Joost was daar heel goed in) gebruikte woorden die op zich wel Nederlands zijn, maar een nieuwe of anders werkende betekenis krijgen door de manier waarop ze gebruikt worden. HITS UIT ZEE bijvoorbeeld, er kan van alles uit de zee komen, maar hits? En die harinkie rolmopsie van Joost is helemaal abracadabra voor mij, schollenkoppenrock zou meer voor de hand liggen met al die Hagenezen en Scheveningers in de muziek :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.