Spring naar bijdragen

De allereerste aircheck?


Paul

Aanbevolen berichten

Omdat ik na zes of zeven jaar het vermoeden heb dat ik mijn meeste opnames uit de jaren zestig (van Veronica) nu wel binnen heb, ben ik de boel een beetje aan het opschonen en categoriseren, voor zover de tijd dat toelaat. Af en toe kom ik nog wat dubbele opnames tegen, die dan onder verschillende data blijken te zijn ingeboekt. En als vanzelf dient zich ook de vraag aan: wat is eigenlijk de oudste aircheck die ik heb van Veronica?

Uit 1960 (of daaromtrent) heb ik een paar studio-opnames van de stichting Norderney met Max Groen en Ellen van Eck, voor eigen gebruik opgenomen van radio 192. Ook is er wat materiaal van de CNBC, afkomstig uit het einde van het jaar. Maar de oudste echte aircheck, dat moet deze zijn. Een opname van tien minuten die ik een paar jaar geleden heb gedownload van de club. Waarvoor dank!

Het is een uitzending met non-stopmuziek. Na zeven minuten hoor je Max Groen zeggen: ‘Hier radio Veronica vanaf de vrije baren met een programma van vrolijke plaatjes.’ Drie minuten later wordt die slogan nog eens herhaald.

Het klinkt mij in de oren als een testuitzending, vandaar dat ik zo brutaal ben geweest hem te dateren op april 1960, helemaal uit het begin dus. In de andere opnames die ik ken van Max Groen, kondigt hij wel degelijk de plaatjes aan, en hier doet hij dat dus niet. Een ander argument is dat ik die slogan ‘vanaf de vrije baren’ in geen enkele andere opname uit die beginjaren terughoor. Het lijkt alsof die andere slogan – ‘het station waar muziek in zit’ – nog bedacht moest worden.

Of deze opname echt uit april 1960 komt, zal wel onmogelijk te achterhalen zijn (hoewel ik eigenlijk wel benieuwd ben op wat voor tape dit is teruggevonden.) Maar het is hoe dan ook de oudste aircheck die ik ken.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-N4SZK8JASQKP.mp3

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de datum en geschiedschrijving klopt is het Noordwijk en 1620 kHz (185 meter) in de scheepvaartband.

20 april zou dan zelfs de eerste uitzending zijn, laat in de avond (Norderney geschiedschrijving, Juul Geleick).*

We weten niet waar de opname is gemaakt, wat opvalt is de goede geluidskwaliteit, wel wat gekraak hier en daar, en geen fading, ook geen storing van andere zenders. Dat zou 185 meter verklaren, daar zat verder geen omropezender op, de opname is niet te ver van de kust, de zender zou toen nog maar enkele kW zijn.

Overigen s was Noordwijk een veel betere uitzendplek dan Scheveningen, waar het signaal flink werd gedempt door Den Haag.

Denk ook maar eens aan de goede ontvangstrapporten van REM/Radio Noordzee, die met 1 kW erg ver kwam.

* Ik heb m'n achternaam maar even juist gespeld Ruud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.