Spring naar bijdragen

Vandaag zou Rob Out 76 zijn geworden.


Rene van den Abeelen

Aanbevolen berichten

Rob Out; je weet wel. De man wiens Veronica een onnoemelijk veel grotere invloed op ons omroepbestel heeft gehad dan welke zender/omroeporganisatie dan ook.

Hitlijst, Nederlandse popmuziek-industrie, drive-in shows, horizontale programmering, de komst van Hilversum 3, STER, commerciële omroep, middag tv, talloze radio- en televisie stations... noem maar op.
Uiteraard was hij niet de voorman bij al die mijlpalen, maar wel bij veel en gaandeweg groeide uit tot wat Mister Veronica werd genoemd.
Kortom: iemand van zeer groot belang voor de Nederlandse omroepwereld.
Vandaar ook dat mooie borstbeeld van 'm in omroepstad Hilversum...  :angry:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe triest liep het af met Out, ooit in een interview bij zijn enorme huis in het Gooi omring door zijn honden zat hij daar in de tuin, een zeer triest beeld. Zijn echtgenote en 1 van zijn dochters zijn ook vroeg overleden.

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met z'n enige dochter nog wel kontakt.

Rob woonde achter het verzorgingshuis in Laren waar mijn moeder ook woonde, naast het Rosa Spier.

 

Out was een slechte dj maar hij kon als geen ander mensen motiveren. Ik had een "haat liefde verhouding" met hem.

Maar wellicht omdat wij beide sterrenbeeld vissen zijn. Ik werd vorige week al weer 68.......

Hij blokkeerde mijn overgang naar de VOO toen Lex mij vroeg om terug te keren.

Een paar maanden later  verweet hij mij een "overloper naar de TROS" te zijn. Maar ja, toen hij dat zei had ie weer eens te veel op.

Maar ik ben natuurlijk wel bij z'n ter aarde bestelling geweest. Want zo'n einde gunde ik hem niet.

 

Hier sta ik samen met "de Hopman", zoals wij hem de laatste tijd noemden,  op de Ger-Anna.

We gingen weer eens live uitzenden en dan moesten Ad en ik altijd mee......(dat weer wel ).

 

foto; ©Atze Veenstra - Stichting Norderney

 

zkicrl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

68 al weer Juul, dan ben ik nog maar een broekie van 62,5.  Ik heb altijd het gevoel gehad dat Out nooit het om zeep brengen van de zeezender Veronica heeft geaccepteerd en dat zijn bevlogenheid om van de VOO een gigaomroep te maken gedreven werd door wraak. Toen het de grootste omroep van NL was viel er niets meer te behalen en zag je Out vervreemdem van de omroep VOO.

Ja en hoe dan verder zal het probleem wel zijn geworden. Zo kwam dit alles in die VOO tijd op mij over, ben er nooit lid van geweest, 1 blik op bijvoorbeeld het tv aanbod was voor mij voldoende aanleiding het links te laten liggen. Dat ene uurtje op H3 in de beginperiode van de VOO was een perfect bewijs dat ze met 58 minuten op de "popzender" een lange neus konden tonen aan de overige omroepen<muv Tros> en de zuilen van hun sokkels, wat heet, voetstukken konden trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob Out was beslist minder 'goed' dan bijvoorbeeld Lex Harding, die naar mijn idee sowieso tot de top van die tijd behoort, maar hij klònk erg gaaf. Het is wat ik al vaker schreef: als zijn stem klonk over Beginnings, scheen de zon uit mijn radio.

En er is/was ongetwijfeld heel veel op hem aan te merken, en de insiders weten natuurlijk duizend keer zoveel als de rest, maar als hij er destijds het bijltje bij neer had gegooid, was de VOO nimmer aan land gekomen en was het nooit de grootste omroep geworden die Nederland ooit heeft gehad.

Uiteraard kun je er weer vraagtekens bijzetten of die kolos een waardig opvolger van de zeezender was, dat weet ik. Maar waar het mij vooral om ging, was dat Van Doorn en 'Hilversum' op hun lazer kregen. Dat schip moest toch van zee? Ze moesten het dan maar netjes aan land gaan doen? Nou: in recordtijd de grootste club, hebben jullie nu je zin? Schitterend, vond ik het.

Ondanks de walgelijke tegenwerking (voor het eerst in de geschiedenis de kosten van een omroeplidmaatschap verhogen, het enige uurtje 'pop' programmeren tegenover TopPop op tv, het uurtje actualiteiten op de late avond en het uurtje klassiek zo vroeg mogelijk op zondag) werd de vloer aangeveegd met het hele bestel. Wat dat betreft kon ik mijn geluk niet op.

Het verhaal van Veronica (en zeer zeker ook dat van zeezenders in het algemeen) is absoluut enorm gekleurd door legendevorming. Geromantiseerd. Opgeblazen. Dat is onontkoombaar, denk ik. Er is ook een boel gewoon fout opgeschreven. Net zo onontkoombaar. Ik heb daar jaren geleden al eens een persiflage op gemaakt die ik hieronder voor de grap nog eens zal neerzetten.

Maar dat er destijds op een weergaloze manier omroepgeschiedenis is geschreven zal niemand kunnen betwisten. Vanuit dat oogpunt vind ik een 'eerbetoon' nog altijd een absolute must.

 

 

*

 

In een rokerig bovenzaaltje van Krasnapolsky in Amsterdam vond Rob Out 

Radio Veronica uit. Hij heeft de Veronica gekocht van 
kinderboekenschrijfster Janneke M. G. Schmidt en eigenhandig over de 
Nieuwe Waterweg naar een plek voor de kust van Scheveningen gesleept. 
Veronica was het eerste radiostation ter wereld. 
Omdat het station zo'n groot succes werd, besloten 2 Zwitsers (die hun 
kapitaal hadden verdiend met de uitvinding van het zakmes) Radio & TV 
Noordzee op te richten. Ze kaapten een booreiland dat voor de Noorse 
kust stond en zetten dat voor Katwijk op het continentaal plat. 
De bekendste dj daar werd Joop Landré. In december 1964 veegden de 
Jantjes het eiland schoon en toen is Joop de TROS begonnen. 
Veronica medewerkers zijn verantwoordelijk voor een hele waslijst 
uitvindingen. Veronica DJ Joost de Draajer bedacht De Hitlijst en toen 
hij daarvan in Amerika een succes had gemaakt, begon hij in Nederland de 
Top 40. 
Veronica DJ Tineke de Nooij is de uitvindster van de koffiepauze. 
Stan Haag bedacht de voorloper van de iPod: de jukebox. 
Lex Harding introduceerde de spijkerbroek in Nederland (Lois, wat staat 
voor Lex Origineel In Spijkergoed). 
Sinds Veronica is 5 + 3 8. 
Jan van Veen is de uitvinder van de nylonkous. 
Frans Nienhuis verkreeg patent op De Beterschapswens van Wim, Arie, 
Hanneke, Peter, Marion, Henk, Jan, Maarten, Willemien, Erik, Wim 2, 
Edwin en de buren. 
Veronica bedacht de horizontale programmering. Dat betekent iedere dag 
op hetzelfde uur dezelfde disjockey. Daardoor was er natuurlijk slechts 
voor 24 mensen werk en toen kwamen die 2 Zwitsers dus weer met een eigen 
station dat ook nog spioneerde door precies boven de hotline van 
Enkhuizen naar Harwich te gaan liggen. Het station werd toch nooit zo 
succesvol als Veronica en dat was vreemd want die Zwitsers waren 
helderziende en daarom hadden ze hun schip ook beschilderd met een 
bom-explosie. 
Veronica DJ Tom Mulder introduceerde de tram in Nederland en Will 
Luikinga bedacht de gokkast. Het eerste exemplaar staat in een 
Hilversums museum. 
Omdat Veronica met een drive in show ook in vliegtuigen aan de slag 
wilde, kreeg Boeing de opdracht een vliegtuig te ontwerpen met genoeg 
ruimte en dat werd de 7 4 7. 
De grote protestdemonstratie voor het behoud van Veronica trok 2 en een 
half miljoen mensen en het Haagse Malieveld was daardoor zo verzakt dat 
ze er toen parkeergarages van hebben gemaakt met daarop een nieuw grasveld. 
Rond het oude gebouw van Veronica werd steeds meer nieuwbouw verricht en 
die stad kennen wij nu als Hilversum. Toen Veronica van zee moest, zijn 
bij wijze van protest de steden Hilversum 2 en Hilversum 3 opgeheven. 
Veronica directeur Bull Verweij slaagde er in 1980 op 140-jarige 
leeftijd alsnog in de Mebo 2 tot zinken te brengen door het schip in de 
Middellandse zee met een straaljager te bombarderen. 
Omdat Rob Out en Lex Harding in de jaren 80 meer wilden dan alleen de 
zuil Veronica gaven ze Arthur C. Clarke opdracht de omroepstelliet uit 
te vinden zodat ze met Sky Radio konden gaan uitzenden. 
Toen Veronica 24 uur lang muziek van The Beatles had gedraaid werd jaren 
later in New York John Lennon doodgeschoten door een fan die er helemaal 
gek van was geworden. 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij vaak opvalt, is dat bij de oud-zeezenderfans na tientallen jaren nog steeds het sentiment heerst van 'onze grote liefde is de nek omgedraaid'. Terwijl je het ook kunt omdraaien: Nederland is zo ongeveer het enige land ter wereld waar veertien jaar lang een zeezender als Veronica getolereerd/gedoogd is. Een uniek vrijgevochten stukje radiogeschiedenis dat zich nooit meer in die vorm zal herhalen: commercieel, maar vooral eigenwijs en onafhankelijk. Daarom luister ik ook altijd liever naar een JMHW uit 1967 of een vrolijke Rob Out Show uit 1971 dan naar een van die larmoyante afscheidsuitzendingen of treurige programma's uit 1973 waarin gebedeld wordt om leden voor de VOO.

 

Dat de situatie met die scheepjes op zee niet tot in de eeuwigheid in stand te houden was, lijkt mij duidelijk. Ook zonder minister van Doorn. Maar gelukkig hebben we de opnames nog.

 

En natuurlijk kwam het publieke bestel van destijds totaal niet tegemoet aan de wensen van een groot publiek. Maar we leven inmiddels in 2015, en zoals ik al eens vaker heb gezegd: als je tegenwoordig naar radio 2, 3, 5 of 6 luistert, met al die grammofoonplatenmuziek, deejays en nieuwsbulletins op het hele uur, dan lijkt dat meer op het Veronica van destijds dan op de publieke omroep van destijds. In die ontwikkeling (wat je daar ook over moge denken) heeft de VOO zeker een rol gespeeld, hoewel het anders waarschijnlijk ook wel zou zijn gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6416
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Don Canary Kaz
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.