Spring naar bijdragen

Tipparade 1 oktober 1966


Aanbevolen berichten

Ik zit naar de tipparade te luisteren en hoor dat er weer afwijkingen zitten in het lijstje zoals het gepubliceerd werd in de afgelopen nacht en zoals het nu wordt gepresenteerd. Waarschijnlijk hetzelfde probleem als twee weken geleden. Het plaatje dat naar 16 steeg werd vervangen door het plaatje dat volgens de lijst op 18 had moeten staan en op 15 komt ook iets binnen wat er in het gepubliceerde lijstje niet instond. Wat klopt wel en wat niet?

Nog meer afwijkingen als twee weken geleden..... gelukkig staat er nog af en toe wel es iets wel op de goeie plek. Ik denk dat het gewoon beter is om het lijstje aan te houden en maar te doen of ik de uitzending niet heb gehoord. Voordeel is wel, dat ik nu nog weer meer nieuwe nummers hoor, die er wel waren maar die niet in het lijstje stonden.

 

bewerkt door HendrikDelmenhorst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob, ik hou gewoon dat wat gepubliceerd wordt aan. Vorige keer (17 september 1966) is de lijst ook nooit aangepast en dat zal nu ook wel niet gebeuren. De twee liedjes die afwijkend binnenkwamen in het alternatieve lijstje zijn leuk en misschien komen ze volgende week wel écht binnen. Eigenlijk jammer dat het niet een tip 30 is. Daardoor hoeven plaatjes niet zo snel te verdwijnen. 1 week vind ik wel érg kort voor een notering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ook een goed idee als aanvulling op het programma tussen 4 en 6. In plaats van de Amerikaanse hitlijst alleen de Britse en een stuk of tien kanshebbers voor de tipparade. In 1967 zou dat wel eens belangrijk kunnen zijn om meer nummers onder de aandacht te brengen. De lijstjes van Rob Out kenden maar zelden meer dan tien nieuwkomers op de 20-22 nummers die de lijst telde. Sommige nummers stonden wel een week of negen in de tiplijst en dat komt ook meer overeen met de tiplijsten van bv begin jaren 70. Daar kwam dat regelmatig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een ander idee om zoveel mogelijk nieuwe muziek in 1966 (volgend jaar 1967) onder de aandacht te brengen is gewoon de releaselijst van alle singles van de week, waarin we in dat jaar zitten, erbij te pakken en daarvan een lijst te maken. In het uur tussen 4 en 5 worden de nieuwe releases gedraaid, die nog niet in de tipparade staan. Tussen 5 en 6 wordt de tipparade zoals die wordt vermeld op de site gedraaid. In het eerste uur kun je dus twintig releases of misschien wel iets meer eenmalig draaien met uitzondering van de nummers die in de releaseweek al meteen in de tipparade binnenkomen. Dan hoeven er in feite ook niet meer zoveel plaatjes per week binnen te komen die er na 1 week alweer uitvliegen. Een voorbeeld van een plaatje wat ook in de tipparade had kunnen staan in februari 1966 was die van The Clungels die afgelopen zaterdag nog in Nederbeat werd gespeeld. Die had dan in ieder geval mooi in de lijst met releases kunnen worden gedraaid. Ik persoonlijk zou dat mooier vinden dan dat met de Britse en Amerikaanse lijsten, waarin nummers voorkomen die of gelijktijdig of pas veel later bij ons uitkomen. Daarvoor zou misschien ergens midden in de week een programma van 2 uurtjes worden gemaakt. Overigens: 192 is bij mij intussen het meest beluisterde radiostation.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En waren er nu maar voor Nederland release lijsten per week, maar die zijn er niet. (sommige paten maatschappijen uitgezonderd). Per jaar zou je Discogs kunnen raadplegen. Een leuke klus om dat uit te zoeken. Please login or register to see this link.

Wat betreft The Clungels: Please login or register to see this link.  

Je ziet dan meteen alweer een release met een vraagteken (waarschijnlijk ook 1966). 

BTW, over nederbeat gesproken ook dit komt uit 1966, met wel een mooie hoes dacht ik zo: Please login or register to see this link.

Rob Veld

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie site Rob. Heb hem gebookmarked. Er staan wel een aantal singles dubbel geparkeerd in dit overzicht, maar al met al een goeie 900 singles, waarvan dus een kleine 600 in de tipparade hebben gestaan. Dat is wel knap. Wat ik aan deze site jammer vind, is dat niet de datum van release erbij staat. Dat zou het plaatje nog wat duidelijker maken. Het mooiste was de releases op volgorde per week van 1 januari tot 31 december. Maar het is al heel mooi om te kunnen zien wat er allemaal geweest is. Ik weet toevallig wel dat The Clungels op 7 februari 1966 uitkwam. Dat heb ik nagetrokken. Het is ook interessant om te kijken hoe snel na release een single in de tipparade c.q. top 40 kwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie site Rob. Heb hem gebookmarked. Er staan wel een aantal singles dubbel geparkeerd in dit overzicht, maar al met al een goeie 900 singles, waarvan dus een kleine 600 in de tipparade hebben gestaan. Dat is wel knap. Wat ik aan deze site jammer vind, is dat niet de datum van release erbij staat. Dat zou het plaatje nog wat duidelijker maken. Het mooiste was de releases op volgorde per week van 1 januari tot 31 december. Maar het is al heel mooi om te kunnen zien wat er allemaal geweest is. Ik weet toevallig wel dat The Clungels op 7 februari 1966 uitkwam. Dat heb ik nagetrokken. Het is ook interessant om te kijken hoe snel na release een single in de tipparade c.q. top 40 kwam.

Je kunt proberen om met het label en het nummer de release datum te achterhalen. Bijvoorbeeld op Please login or register to see this link.  Wederom The Clungels - Have you ever had the blues. Release november 1966. Maar de exacte datum heb je dan nog niet. Maar misschien zien we hem in december 1966 in de gereconstrueerde Tipparade staan. Je weet maar nooit.  

En anders als "bubbling under".

Rob Veld

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rob, als je de maand weet ben ja al twaalf keer dichter bij de waarheid, met de datum natuurlijk 52 x. De datum van release hoeft overigens niet altijd te betekenen dat de single dan ook in die week in de tiplijst komt, maar voor die datum kon toen niet. Vanaf 1 juli 1999 gebeurde het wel dat singles al ruim een maand vóór release door veel airplay gewoon in de tipparade kwamen. Dat vind ik dus niks. Dan wil je het nummer ook hebben en dan moet je nog een hele tijd wachten tot de aanschaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat wordt het nu?? De tipparade als gepubliceerd op de Norderney site of die van Bert??

Rob Veld

De oorspronkelijke tipparade staat er nog steeds, terwijl we vanmiddag weer naar de herhaling van de afwijkende lijst kunnen luisteren. Ik houd gewoon datgene aan wat op de site staat, net als twee weken geleden, toen er ook afwijkingen waren. Ik ben echt voor een uur de nieuwste relases volgens de Nederlandse markt te draaien (zoveel mogelijk nummers die nog niet in de tipparade staan) en in het andere uur de tipparade met de twintig nummers als gepubliceerd op de site. Het zou mooi zijn als de tipparade in het eerste uur en de nieuwste releases c.q. kanshebbers voor de tiplijsten in het tweede uur werden gedraaid. Er verscheen in een jaar als 1966 al zoveel op single, dat het geen doen is om ze door één weekje tipparade onder de aandacht proberen te brengen. Vanaf 7 januari 1967 zien de tiplijstjes zoals door Rob Out uitgezonden er al een stuk anders uit. Platen staan langer genoteerd in de tipparade, dus komen er ook duidelijk minder nummers per week (slechts een paar keer 10 of meer in één weeek). Vanaf 15 juli 1967 staan de lijstjes vast o.a. in een boekje en op de site van de Top 40. Dan zul je zien dat een hoop nieuwe releases buiten de boot vallen en dus niet in het twee uur durende programma van Bert vd Laan lkunnen worden gedraaid of het moet al voorbijkomen in de zogenaamde historische programma's. Overigens: op de door Rob Veld genoemde site van discogs ontbreken nog tal van releases van het jaar 1966, dus het zijn er duidelijk meer dan het aantal dat ik noemde geweest. Een aantal van de nummers kwamen pas in januari of februari 1967 in de tipparade c.q. top 40 terecht. Er was in die tijd al zoveel op de markt en daar zat veel interessant materiaal tussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

I don't read dutch but i guess what hendrik says that the list published by Radio 192 is good and the presentation of the songs by Bert are not in accordance with the real chart .

Am i right ?

I'd appreciate that sometimes we can have a short answer in english.

Bedankt, merci.

Yes, you are right.

 

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

I don't read dutch but i guess what hendrik says that the list published by Radio 192 is good and the presentation of the songs by Bert are not in accordance with the real chart .

Am i right ?

I'd appreciate that sometimes we can have a short answer in english.

Bedankt, merci.

Didn't know that there are English visitors here. You are right, I meant that the list as published every friday night, is the right one. But when I was listening Saterday afternoon I noticed that the positions 18, 16 and 15 were different. Two completely other songs were charted. As they are charted for only one week, you will not miss them when the list from October 8, 1966 will be published. That's the thing about those one-week-charted songs. The same thing has happened in the list from September 17, 1966. Then I got an idea of the proposal of splitting Bert's program into two parts: the tipparade and the songs that are not already charted in that week, but only released in The Netherlands. The British and American hitparade could be put under in a seperate program. From January 1967 there has already been made a tipparade list on Radio Veronica and then you will see that ten or more entries a week will become a rarity. These charts have 20, 21 or even 22 positions and records stay longer as now. It's not that simple to explain in English, but I hope you understood what I'm trying to say. You can always ask, I regularly take a look at this site. Have a nice day :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Skyseth,

it was a great pleasure for me to do. Maybe i'll do all my posts bilingually, so foreign guests can read it too. I'm Dutch, but I live in Germany since 2006. I'm busy with hitparade and charts ever since I bought a record from The Who in March 1971. I got a folder along with the single, it was the Veronica Top 40. I have collected them all and have all original folders from January 4, 1969 until December 21, 2002. Nowadays I collect them digitally from internet. The most interesting part of the hitparade is the list with bubbling unders, the tipparade. This charts contains most interesting songs. At the moment only 30% of the bubbling unders make it to the hitparade, in the seventies it was about 60%..

Hope to see you more often here :) Greetz from Germany, Hendrik

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6430
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    AppieK
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.