Spring naar bijdragen

Leendert's filosofische kijk -draadje-


Omnivoor

Aanbevolen berichten

 

 

Inmiddels staat de teller op 67 jaar en 3 maanden. En als je hier je geboortedatum invult kan je zien wat de verwachting is. Ik ben uit 1964 en de verwachting is 68 jaar en 6 maanden.... maar we dwalen af van het Caroline Boek.

 

We dwalen inderdaad af, maar het is wel zo interessant. Behalve de gezamenlijke zeezender hobby, is dit ook een gezamenlijk probleem.

 

Juul heeft ontzettend 'mazzel' gehad om op 57 jaar te kunnen stoppen. En 'wij' buffelen maar door. Ik heb er soms ook geen zin meer in, maar stoppen kan niet, want  er zijn geen riante regelingen meer. Ook niet in Frankrijk. 

 

En als ik dan lees dat jij tot bijna je 69 ste moet blijven werken, dan hoop ik vooral dat je tegen die tijd nog leeft. In herinnering gingen velen al voor het bereiken van deze leeftijd dood:

 

Gerard van Dam, Danny Vuylsteke, Jan Kat, Peter Clark, Blake Williams, Fergie, Bilbo, Tony Allan, Joost Verhoeven, Hans Mondt ,Samantha Dubois, Herman de Graaf, Peter Zonneveld, Jeroen Soer ,Arie van Loon, Rob Olthof, Hans Verbaan, Rob van der Meer, Rob Out, etc etc

 

 

Salut

Leendert

 

Gaan we hier toch vrolijk verder?

 

Wij ''buffelen'' maar ''door''. Ik heb dit nooit begrepen. Uiteindelijk komt het uiteraard neer op geld. Ik ''buffel'' ook met een drukke zeer intensieve voltijdsbaan ''door''. UK  is een geweldig duur land. Ik betaal me blauw aan belasting en krijg en zie er niets voor terug. Ik moet praktisch alles betalen voor mijn dochter, die op de universiteit zit.  Ik moet dus wel ''doorbuffelen''! 

Ik heb geluk, dat ik met mijn 60e met pensioen zou kunnen. Ik zit in een schema, waarbij je al met je 50e met pensioen kan, maar dan 50% verliest (5% per jaar). Dus elk jaar ben ik een stukje dichter bij de eindstreep met daarbij ook nog een index-linked (lees ''inflatie'') pensioen. De pot wordt ook nog groter met elk jaar, dat ik werk. Maar voor wat?  Ik ben nu al moe als ik thuiskom en zou graag dingen willen gaan doen (ga ik ook doen als voor mij de p-dag aanbreekt).  Ik zie mensen surfen met dikke auto's en surfplanken, mensen die hun voetbalclub overal volgen, mensen die naar de Olympische Spelen gaan, concert hier, concert daar, bootje kopen, varen, stacaravan, camper....dat soort grappen kan ik me allemaal niet veroorloven (heb er met  een FT  baan geen eens tijd voor) en dat terwijl ik in de top 1% van verdieners zit (allegedly). Wil ik even naar NL met de boot, staat de teller alweer minstens op £350  (1200 gulden in oude taal geschreven) voor een retour, vliegen net zo duur.  Al die dingen die ik zou willen doen en dan ook nog wachten tot je 69 jaar oud bent? Wat voor kwaliteit lichaam heb je dan nog? Wat voor soort mensen bedenkt dit soort leeftijdsgrenzen?  Ik vind  65  al een forse leeftijd. Ikzelf zie het toch als een vorm van moderne slavernij:blink:

bewerkt door Omnivoor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het draait niet om de kwaliteit van het lichaam. In de tijd van de kabinetten Lubbers was al duidelijk dat 65 jaar niet te handhaven was. Zeker niet als de babyboom generatie met pensioen zou gaan. Toen had er al ingegrepen moeten worden. Is niet gebeurd waardoor ook nog eens een grote groep mensen met de VUT eruit konden (betaald door de werkenden).

 

De AOW is een omslagstelsel. De werkende betalen voor de gepensioneerden. Daarmee is de fabel 'ik heb ervoor betaald' uit de wereld. Juul als voorbeeld heeft dus betaald voor de mensen die tijdens zijn werkbare leven in de AOW zaten. Nu betalen wij werkenden voor Juul. 

 

Toen Juul ging werken had je 1 AOW-er op 10 werkenden. Dus konden die tien werkenden dat makkelijk opbrengen. Rond de tijd dat ik ging werken (Lubbers periode) had je nog maar 5 werkenden op 1 AOW-er. Dat wordt al lastiger om op te brengen voor de werkenden. Als er niets zou gebeuren (vergrijzing/we worden ouder) krijg je de situatie van 2 werkenden op 1 AOW-er. Dat is niet op te brengen door de werkenden en ondermijnt ook het draagvlak voor het omslagstelsel. Door de AOW leeftijd naar boven bij te stellen (en te koppelen aan de levensverwachting) krijg je een 'gezondere' verdeling tussen AOW en werkenden. En voorkom je dat de huidige generatie straks als ik met Drees mag zegt: wij stoppen met het omslagstelsel. Want dan heb ik mijn hele leven voor de zittende AOW-ers betaald en krijg ik zelf niets.

 

Net als wat met de VUT is gebeurd. Vanaf de invoering voor betaald en afschaft voordat ik er zelf gebruik van kon maken. Dan ben je behoorlijk genaaid.

 

Ik mag waarschijnlijk met 68 jaar en 6 maanden. Statistisch gezien word ik 78. Kan ik toch nog 10 jaar met mijn scootmobiel rondkarren en met de traplift naar de slaapkamer. Tenminste, als ik beide hulpmiddelen wel zelf betaal, want die pot is ook leeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Na 44 jaar voor AOW-gerechtigden premie betaald te hebben mocht ik op m'n 60ste stoppen met werken. De eerste 3 jaar kreeg ik 80% van m'n laatste salaris doorbetaald en daarna moet ik het tot m'n AOW (66 jaar en 4 maanden) zelf uitzoeken. In mijn geval dus het voor mij zelf betaalde pensioen naar voren halen. Dit betekent wel dat ik de rest van m'n leven maandelijks 8% minder pensioen krijg. Maar goed, daar heb ik nú plezier van. Als m'n zoon over een jaar klaar is met z'n studie én m'n hypotheek afgelost is, ik over 2 jaar AOW naast m'n pensioen krijg, heb ik niks te klagen. Ook niet wat m'n gezondheid betreft, tot nu toe. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de discussie over een basisinkomen voor iedereen erg interessant.

Dient zich natuurlijk de vraag op, 'hoe gaan we dat betalen'?

En, welke tegenprestatie mag er van je worden verwacht, gerelateerd aan je leeftijd.

En welke invloeden heeft zo'n basisinkomen op je geestelijke en fysieke gesteldheid.

En zouden er veranderingen optreden in de maatschappelijke cohesie?

Denk daarbij aan de afname van criminaliteit en het egocentrische gedrag van velen.

 

Het lijkt me wel duidelijk dat het roer om moet.

Zoals bekend is het voor veel ZZP'ers nagenoeg onbetaalbaar om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

En een fatsoenlijke pensioenregeling voor de gemiddelde ZZP'er is sowieso een utopie.

Ik kan door een oude regeling wel aanspraak maken op het partnerpensioen van mijn vriend.

En het blijft nog maar de vraag hoe lang ik fysiek in staat ben mijn huidige werk te continueren.

Dat is bij producties op locatie soms best zwaar.

 

Naarmate ik ouder wordt hecht ik steeds meer waarde aan de kwaliteit van het leven zoals eten of uit eten gaan.

Genieten van andere dingen zoals spelende kinderen die ik zelf niet heb en mijn schouders ophalen over sommige druktemakers in onze maatschappij.

Ik moet weleens denken aan een zin uit het liedje van 'The Verve met Bitter sweet symphony',

"You're a slave to money, and then you die"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mocht dus met 57 weg. Officieel moest ik nog solliciteren tot m'n 60e. Maar dat leverde natuurlijk niks op.  Zo ging dat in Hillywood, ik heb gesolliciteerd bij de BV van Lex, van Willem van Kooten en anddere omroepen. Dat ging op het werkbriefje en dat moest je dan insturen. Zelfs bij het toenmalige CWI zeiden ze dat ik geen kans maakte op die leeftijd. De CAO voorzag in de regeling dat de werkgever de z.g. WW aanvulde tot 100% en de pensioenpremie werd doorbetaald. Tot m'n 60e want toen ging ik met pre-pensioen. (Dus niet de VUT, da's wat anders ).  Die pre-pensioen regeling heb ik zelf betaald.

Ik weet nog wel dat onze bedrijf juriste vroeg of ik voor de kantonrechter even m'n eigen reden tot "ontslag" en ook m'n verweer wilde schrijven.  Was geen punt. Ik was tenslotte al 12 jaar OR lid en wist wel hoe dat allemaal moest.

 

In feite heeft de werkgever ( de Stichting, dus geen belasting geld ) toch uit eigen zak een fors bedrag betaald. Maar zo zat de CAO regeling in elkaar.

Het z.g. solliciteren  ging ook pas in na de "fictieve" opzegtermijn. Het CWI-GAK wilde zelf die termijn ook betalen! Ik heb ze er toen maar opgewezen dat de werkgever dat op zich genomen had gezien de uitspraak van de kantonrechter…..en dat het verspilling van geld zou zijn !  "Ja die uitspraak ligt in het archief en daar kan ik niet bij" zei de GAK meneer. En de "fictieve" opzegtermijn die is gekoppeld aan het aantal jaren dat je in dienst was. Officieel werd je ook "ontslagen". (met werderzijds goed vinden ). De advocaat  werd ook door de werkgever betaald. Ik was eigenlijk één van de laatste die gebruik kon maken van die regeling. Hij is daarna fors versobert. 

En zo is het gebeurd.

 

Een riante regeling, we noemden hem bij de Omroep hoofdstuk 10, die al lang niet meer bestaat en eigenlijk minder is dan in de politiek maar daar kunnen we ook nog veel over schrijven…………...

 

En dit was m'n laatste werkdag…………..tijdens het maken van m'n afscheidsvideo. s'avonds eten met wat collega's en…….m'n oude Veronica vriendjes Ad en Lex in de Lage Vuursche.

 

 

relax 1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei thijs5326:

De eerste 3 jaar kreeg ik 80% van m'n laatste salaris doorbetaald en daarna moet ik het tot m'n AOW (66 jaar en 4 maanden) zelf uitzoeken. In mijn geval dus het voor mij zelf betaalde pensioen naar voren halen.

 

De spelregels wijzigen en jouw ervoor laten opdraaien. De overheid is een hele slechte verzekeraar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.