Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tune van Will Wil Wel

Featured Replies

Geplaatst

Vanavond heb ik weer zitten genieten van het wekelijkse Good Rockin Tonight programma op Radio Caroline. Daarin zoals zo vaak een oud interview met een muzikant.

Dit keer een oud interview met Roger LaVerne van de Tornados.

Roger vertelde over zijn compositie Chasing Moonbeams die destijds opeens op een Nederlandse cd uitkwam als radio tune en waarbij zowel zijn naam als de uitvoerenden

volledig vervangen werden met andere namen.

Toen heeft hij zijn advocaat maar gebeld en terecht. Wat vreemd dat hier niet respectvol mee omgegaan is en gewoon de originele namen heeft vermeld.

Geplaatst
14 uur geleden zei wim1958:

Vanavond heb ik weer zitten genieten van het wekelijkse Good Rockin Tonight programma op Radio Caroline.

Smaken verschillen natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dit het allerslechtste  programma op het huidige Radio Caroline.

Die Dell Richardson heeft een vreselijk irritante stem, presentatiestijl en de muziek past natuurlijk helemaal niet bij het albumformat van het radiostation, het enige pluspunt (voor Radio Caroline) is dat hij wel moet betalen voor (uitzending) van zijn programma.

bewerkt door Robin Westhof
aanvulling

Geplaatst
23 uur geleden zei wim1958:

Roger vertelde over zijn compositie Chasing Moonbeams die destijds opeens op een Nederlandse cd uitkwam als radio tune en waarbij zowel zijn naam als de uitvoerenden volledig vervangen werden met andere namen.

Het is ook een andere uitvoering, nagespeeld door Will Luikinga zelf.

Geplaatst
4 uur geleden zei wim1958:

Voor mij het hoogtepunt van de week. Ik ga er altijd lekker voor zitten. 

Luister je wel eens naar Bob Lawrence's Album Collection op vrijdagavond?

Dat is wat mij betreft, het hoogtepunt van de week, op het huidige Radio Caroline.

Geplaatst
  • Auteur

Natuurlijk luister ik naar hem. Prachtig. Maar het gaat me hier dus om het feit dat de originele Toranados opname overgedubt is met een synthesizer en dat de originele uitvoerende is verzwegen. 

Geplaatst
Op 29 augustus 2018 om 22:35 zei Tino:

Het is ook een andere uitvoering, nagespeeld door Will Luikinga zelf.

Maar dan blijft de titel toch hetzelfde....?

Geplaatst

Waarom? Je kan hetzelfde nummer toch een andere naam geven.

Denk aan Doe Maar - 32 jaar, dat werd Sinds 'n dag of 2. Bleef hetzelfde nummer. 

En er zijn vast wel meer voorbeelden, vooral als het covers betreft.

Geplaatst
  • Auteur

Maar dat is anders, dan besluit de componist zelf om het een andere naam te geven. Hier worden de auteursrechten te kort gedaan door simpelweg de componist en de uitvoerende te verwisselen voor iets totaal anders.

Bij een cover dient ten alle tijden de originele componist of tekst schrijver vermeld te worden. Daar is hier geen sprake van.

Geplaatst

Led Zeppelin had er ook een handje van om de compositie van anderen over te nemen en dan de naam van een of meer bandleden als componisten te zetten, Ze zijn in een geval ook veroordeeld. Dazed and confused van Jake Holmes is ook `°overgenomen` bijvoorbeeld.

https://www.theguardian.com/music/2010/jun/30/led-zeppelin-sued-dazed-and-confused

bewerkt door hans558
link toegevoegd

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.