Spring naar bijdragen

Scheveningen 54 Radio Delmare


Lokeend

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Lokeend:

Weet iemand wat er met het schip de Scheveningen 54 van Radio Delmare gebeurd is? De Aegir en de Martina zijn als ik het goed heb gesloopt op Viane bij Van der Marel.

 

Het is mij niet bekend wie de Epivan, de voormalige Scheveningen 54,  na de inbeslagname uiteindelijk heeft gekocht/gesloopt.

 

In het kort zal ik uitleggen wat er speelde: Er is door Fred Bolland een rechtszaak tegen  de Staat der Nederlanden aangespannen  uit naam van de Spanjaard Juan Francisco Lopez uit Marbella. Dat was een relatie van een Spaanse vriend van Fred.

 

Lopez wilde een schip dat kon worden gebruikt voor bootreizen van Marbella naar Gibraltar, zodat  de Spanjaarden  daar belastingvrij hun inkopen konden doen. Fred kocht voor hem een boot via Gerard van Dam.

 

Bolland kreeg het geld van Lopez, gaf dit aan van Dam die de Scheveningen 54 wist te kopen van een zekere J. de Groot uit Schiedam . De registratie vond plaats op naam van Lopez, die daarmee dus eigenaar werd. Het schip werd echter voor andere doeleinden gebruikt...

 

Zijn vriend wist niet dat van Dam zijn schip oneigenlijk had gebruikt. Na de inbeslagname voerde Bolland daarom diverse processen die hij keer op keer verloor.  Uiteindelijk werd de Epivan in mei 1982  door de Staat verkocht. Onbekend is of dit een sloper  was. Hoogstwaarschijnlijk wel. Na aftrek van de  bewaarkosten door de Dienst der Domeinen zou de waarde nog amper 4000 gulden bedragen.

 

De Aegir werd inderdaad door Van der Marel in Ouwerkerk gesloopt. Gerard en ik hebben daar nog de bodemplaat gezien.( zie foto)

Niet veel later kocht van der Marel voor 5000 gulden op een veiling  van de Dienst Domeinen ook de Martina. Deze werd ook door hem  gesloopt . Daar heb ik geen foto's van. 

 

Van der Marel is de onbetwiste' hofsloper' geworden van schepen van zeezenders.

 

Salut

Leendert

 

 

58dcdf172ff8a_19810000-LaatsteoverblijfselvandeAegirdebodemplaatbijMaarel.jpg.d5ddd70398a5fe184f443d09b7e1e580.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling
  • Vind ik leuk 4
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei jan:

Duidelijk verhaal Leendert! Vraagje: zat deze Spanjaard ook achter Old Vic in Marbella? Het adres wat Delmare in 1978 vanaf de Aegir gebruikte? Old Vic was een discotheek, en ook in 1980 op Radio Caroline liepen daar spotjes  van.

 

Dag Jan,

 

Het antwoord is nee.

 

In discotheek Old Vic werkte een Nederlander, die bevriend was met een kennis van Fred Bolland. Die zorgde voor het doorsturen van de  Delmare post naar Nederland. 

 

In dezelfde bar/discotheek ontmoette Fred Bolland, de Spanjaard Paco Lopez. Hij werkte voor een bank.

 

Het verhaal van de bootreizen naar Gibraltar met een boot(Sch 54/Epivan) waar Lopez de eigenaar van zou zijn, is door Fred natuurlijk achteraf 'gemaakt' om de boot op te kunnen eisen. De Officier werkte niet mee. Zelfs na het tonen van de eigendomspapieren.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.