Geplaatst 12 februari 20205 jr. Live van boord , het Radio Nord tussen de middag programma live https://jumpshare.com/v/0ACdB27jMqPdBpNFM0U1 vanaf het zendschip....feitelijk de Zweedse versie van jaren later vanaf het zelfde schip Baken 16. Je hoeft niet perse Zweeds te spreken of in dit geval te verstaan, door het te beluisteren kun je aan de hand van herkenbare trefwoorden redelijk begrijpen waar het over gaat. Het is een middengolf opname, gelukkig maar, het geeft de gelegenheid de soundproceesing die men gebruikt te kunnen beluisteren. Zoals gezegd, het station was in de circa anderhalf jaar dat het actief was, zo'n 4 mijl uit de kust van Stockholm , een openbaring ten opzichte van de conservatieve manier waarop in Europa nog radio werd gemaakt inclusief Veronica en Mercur. Alleen AFN luisteraars hoorden dat het ook anders kon. Tevens haal ik terug een tekst van Lasse Karlsson die eerder <2001> werd gepubliceerd op de Marinebroadcasters website. Huiver, luister en lees........ Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop men op het zendschip omging met de te korte zendmast en antenne om effectief op 602 khz uit te kunnen zenden. Radio Nord vanaf het zendschip Bonjour, later Magda Maria , weer later Mi Amigo. Vooraf het volgende: hier wordt niet de Magda Maria van Radio Paradijs 1981 mee bedoeld. De uitzendingen vonden plaats tussen maart 1961 en juli 1962. Het station was zijn tijd ver vooruit op het vlak van format, vormgeving en soundprocessing. Geen wonder , Nord was niet alleen the brainchild vd Zweed Jack Kotschack maar ook van de Texaan Gordon McLendon, eigenaar van het super top 40 station KLIF in Dallas Texas USA. Gordon had ook de reputatie de medebedenker van het top format te zijn dat in de begin 60er jaren grote invloed kreeg op de Noord Amerikaanse radio. Begin 1961 waren actief vanaf zendschepen de Nederlandse Radio Veronica en Deense Radio Mercur. Muziekstations maar zonder enige vorm van vormgeving of jingles. Radio Nord kwam met een prachtig jingle pakket, toegegeven Dixieland jingles, en zelfs afgespeeld op Spotmaster jingle cartmachines. Ten bate vd Marinebroadcasters website van Paul en Mark de Haan schreef in 2001 Lasse Karlsson , zendertechinicus en presentator aanboor dvd Bonjour , zijn verhaal over de werkzaamheden en apparatuur aanboord. <P>Radio Nord and the ship M/S Bon Jour 1961-1962 in the Baltic Sea. Told by technicain Lasse Karlsson Technical descripton of the electronic equipment and how we did it! The first day of transmission was on the 8th of March 1961. Transmission started at 06.00 and lasted to 24.00 on the frequency 606 kc/s or 495 meter Transmitter site was the <B>M/S Bon Jour</B> ankerd at North 58 48,5’ and East 18 24,5’ in the <B>Baltic sea</B>, outside <B>Stockholm</B> in International waters.</P> <P>There was later a minor change in frequency 602 kc/s to avoid disturbance from the French transmitter in <B>Lyon France</B>.</P> <P>Aboard the ship there was only one studio and one control room, this was on the main deck of the ship. You had to get true the control room to come to the studio. And to go to the mess room you had to get out on the deck and walk to the door for the room. Outside the control room there was a staircase down to the transmitter room. Two medium wave,10 kW transmitters from <B>"Continental Electronics USA type 316B</B> with a combiner between them. The combiner was to combine the two transmitters to 20 kW and match them to the antenna.</P> <P>Modulation always was 90 % AM</P> <P>The antenna was a inverted ground plane antenna where the pole was welded to the ships deck in the bottom and feeded from the transmitter at point where we found 50 ohm. The 4 heavy stay lines functioned as active elements and was tuned with large variable vacuum condensers in the bottom end. The condensers was placed in large orange metal boxes</P> <P>In the studio aboard the ship there was lots of equipment for the news men.</P> <P>Two communications <B>receivers "Hallicrafter SX-100</B> and one <B>"National NC-400.</B> The news crew had to monitor BBC and VOA and other interesting stations. Later came an old teletype machine "Creed" with a demodulator for 50 baud RTTY from the newsagency´s <B>Reuter AFP, AP, UP, UPI, DPA, TASS and HISINHUA.</P></B> <P>At the studios in Stockholm there was <B>"Gates"</B> record players and all taperecords was <B>"Ampex".</P></B> <P>In the beginning there was only produced tape running from the station. We had 4 pcs of tape-machines <B>"Broadcast Electronics"</B> with pre-recorded music with leader tape between all the tunes. One smaller tape machine was included with a tape of proms and other talk issues. This was run automatically, randomised start of 2 or 3 music tunes and one talk issue.</P> <P>You could also programme some keyswitches to start the different tapemachines in a special sequence.</P> <P>Every recorded record had an on-announcement of the name and artist with different announcers voices. On air it sounded like we had more than tree announcers working at the same time.</P> <P>At the late summer 1961 I was employed as technician and my first job aboard was to re-install the <B>"Gates"</B> mixer board with two record players, One smaller <B>"Ampex"</B> tape recorder and two <B>"Spotmasters".</P></B> <P>The Spotmasters was a cartridge machine for "advertisement "commercials and proms. There was different times of tape cartridges 10 seconds up to 3 minutes. They where also self queued i.e. they always get back to the start point.</P> <P>We often used those cartridges for recording new to be transmitted in the night. Often in different version so they should not sound a like. <P>During the autum 1961 we made more liveprogrammes from the ship and some big prerecorded programs from the studios ashore. Radio Nord zond uit op 602 khz 495 meter middengolf zoals gezegd met een antenne mast die te kort was voor de antenne op deze frequentie. Uitleg werd gegeven over de wijze waarop de antenne werkte op 602 khz door D Tech. Wat in geen enkel antenne boek staat, en ik heb er heel wat gelezen, is de Radio Nord antenne. Dit was een radiostation vanaf een schip bij Zweden. De zendfrequentie was 602 kc wat een golflengte van 500 mtr. geeft. En hier van 1/4 geeft 125 draad nodig. Hun masthoogte was 37,5 meter dus veel te kort. Hoe hebben ze dit opgelost? De Amerikaanse broadcast-engineers kwamen met een tamelijk unieke methode die ook heel bruikbaar is voor amateurs. Bij het gebruik van antenne tuners daalt al gauw het afstraal rendement. Veel beter is het in resonantie brengen van de antenne. Dat gebeurde als volgt. Via de dek isolatoren kwam het zendsignaal via afstandshouders bovenin een mast isolator. Vandaar weer naar beneden naar een tuningbox waar een regelbare vacuüm condensator in zat. Eerst was die box van hout en later van metaal omdat ze de neiging hadden in de fik te vliegen. Later werden dat vijf boxen om het signaal te verdelen. Paul de Haan. Febr 2020. Op de foto's de Bonjour en de bekende "radiator studio". Aan de andere kant van het glas de techniek ruimte. Situatie midden 1961. 12 februari 20205 jr. bewerkt door Gast
Geplaatst 13 februari 20205 jr. 9 uur geleden zei Paul de Haan: Live van boord , het Radio Nord tussen de middag programma live https://jumpshare.com/v/0ACdB27jMqPdBpNFM0U1 vanaf het zendschip....feitelijk de Zweedse versie van jaren later vanaf het zelfde schip Baken 16. Je hoeft niet perse Zweeds te spreken of in dit geval te verstaan, door het te beluisteren kun je aan de hand van herkenbare trefwoorden redelijk begrijpen waar het over gaat. Het is een middengolf opname, gelukkig maar, het geeft de gelegenheid de soundproceesing die men gebruikt te kunnen beluisteren. Zoals gezegd, het station was in de circa anderhalf jaar dat het actief was, zo'n 4 mijl uit de kust van Stockholm , een openbaring ten opzichte van de conservatieve manier waarop in Europa nog radio werd gemaakt inclusief Veronica en Mercur. Alleen AFN luisteraars hoorden dat het ook anders kon. Tevens haal ik terug een tekst van Lasse Karlsson die eerder <2001> werd gepubliceerd op de Marinebroadcasters website. Huiver, luister en lees........ Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop men op het zendschip omging met de te korte zendmast en antenne om effectief op 602 khz uit te kunnen zenden. Radio Nord vanaf het zendschip Bonjour, later Magda Maria , weer later Mi Amigo. Vooraf het volgende: hier wordt niet de Magda Maria van Radio Paradijs 1981 mee bedoeld. De uitzendingen vonden plaats tussen maart 1961 en juli 1962. Het station was zijn tijd ver vooruit op het vlak van format, vormgeving en soundprocessing. Geen wonder , Nord was niet alleen the brainchild vd Zweed Jack Kotschack maar ook van de Texaan Gordon McLendon, eigenaar van het super top 40 station KLIF in Dallas Texas USA. Gordon had ook de reputatie de medebedenker van het top format te zijn dat in de begin 60er jaren grote invloed kreeg op de Noord Amerikaanse radio. Begin 1961 waren actief vanaf zendschepen de Nederlandse Radio Veronica en Deense Radio Mercur. Muziekstations maar zonder enige vorm van vormgeving of jingles. Radio Nord kwam met een prachtig jingle pakket, toegegeven Dixieland jingles, en zelfs afgespeeld op Spotmaster jingle cartmachines. Ten bate vd Marinebroadcasters website van Paul en Mark de Haan schreef in 2001 Lasse Karlsson , zendertechinicus en presentator aanboor dvd Bonjour , zijn verhaal over de werkzaamheden en apparatuur aanboord. <P>Radio Nord and the ship M/S Bon Jour 1961-1962 in the Baltic Sea. Told by technicain Lasse Karlsson Technical descripton of the electronic equipment and how we did it! The first day of transmission was on the 8th of March 1961. Transmission started at 06.00 and lasted to 24.00 on the frequency 606 kc/s or 495 meter Transmitter site was the <B>M/S Bon Jour</B> ankerd at North 58 48,5’ and East 18 24,5’ in the <B>Baltic sea</B>, outside <B>Stockholm</B> in International waters.</P> <P>There was later a minor change in frequency 602 kc/s to avoid disturbance from the French transmitter in <B>Lyon France</B>.</P> <P>Aboard the ship there was only one studio and one control room, this was on the main deck of the ship. You had to get true the control room to come to the studio. And to go to the mess room you had to get out on the deck and walk to the door for the room. Outside the control room there was a staircase down to the transmitter room. Two medium wave,10 kW transmitters from <B>"Continental Electronics USA type 316B</B> with a combiner between them. The combiner was to combine the two transmitters to 20 kW and match them to the antenna.</P> <P>Modulation always was 90 % AM</P> <P>The antenna was a inverted ground plane antenna where the pole was welded to the ships deck in the bottom and feeded from the transmitter at point where we found 50 ohm. The 4 heavy stay lines functioned as active elements and was tuned with large variable vacuum condensers in the bottom end. The condensers was placed in large orange metal boxes</P> <P>In the studio aboard the ship there was lots of equipment for the news men.</P> <P>Two communications <B>receivers "Hallicrafter SX-100</B> and one <B>"National NC-400.</B> The news crew had to monitor BBC and VOA and other interesting stations. Later came an old teletype machine "Creed" with a demodulator for 50 baud RTTY from the newsagency´s <B>Reuter AFP, AP, UP, UPI, DPA, TASS and HISINHUA.</P></B> <P>At the studios in Stockholm there was <B>"Gates"</B> record players and all taperecords was <B>"Ampex".</P></B> <P>In the beginning there was only produced tape running from the station. We had 4 pcs of tape-machines <B>"Broadcast Electronics"</B> with pre-recorded music with leader tape between all the tunes. One smaller tape machine was included with a tape of proms and other talk issues. This was run automatically, randomised start of 2 or 3 music tunes and one talk issue.</P> <P>You could also programme some keyswitches to start the different tapemachines in a special sequence.</P> <P>Every recorded record had an on-announcement of the name and artist with different announcers voices. On air it sounded like we had more than tree announcers working at the same time.</P> <P>At the late summer 1961 I was employed as technician and my first job aboard was to re-install the <B>"Gates"</B> mixer board with two record players, One smaller <B>"Ampex"</B> tape recorder and two <B>"Spotmasters".</P></B> <P>The Spotmasters was a cartridge machine for "advertisement "commercials and proms. There was different times of tape cartridges 10 seconds up to 3 minutes. They where also self queued i.e. they always get back to the start point.</P> <P>We often used those cartridges for recording new to be transmitted in the night. Often in different version so they should not sound a like. <P>During the autum 1961 we made more liveprogrammes from the ship and some big prerecorded programs from the studios ashore. Radio Nord zond uit op 602 khz 495 meter middengolf zoals gezegd met een antenne mast die te kort was voor de antenne op deze frequentie. Uitleg werd gegeven over de wijze waarop de antenne werkte op 602 khz door D Tech. Wat in geen enkel antenne boek staat, en ik heb er heel wat gelezen, is de Radio Nord antenne. Dit was een radiostation vanaf een schip bij Zweden. De zendfrequentie was 602 kc wat een golflengte van 500 mtr. geeft. En hier van 1/4 geeft 125 draad nodig. Hun masthoogte was 37,5 meter dus veel te kort. Hoe hebben ze dit opgelost? De Amerikaanse broadcast-engineers kwamen met een tamelijk unieke methode die ook heel bruikbaar is voor amateurs. Bij het gebruik van antenne tuners daalt al gauw het afstraal rendement. Veel beter is het in resonantie brengen van de antenne. Dat gebeurde als volgt. Via de dek isolatoren kwam het zendsignaal via afstandshouders bovenin een mast isolator. Vandaar weer naar beneden naar een tuningbox waar een regelbare vacuüm condensator in zat. Eerst was die box van hout en later van metaal omdat ze de neiging hadden in de fik te vliegen. Later werden dat vijf boxen om het signaal te verdelen. Paul de Haan. Febr 2020. Op de foto's de Bonjour en de bekende "radiator studio". Aan de andere kant van het glas de techniek ruimte. Situatie midden 1961. werd deze mast niet ontmanteld in de haven van Oostende eind 1962?
Geplaatst 13 februari 20205 jr. Weet ik niet. Na Oostende kwam het schip ook naar Vlissingen om daarna the Atlantic over te steken, dat moet een lange barre tocht zijn geweest met maximaal 8 knopen aan snelheid. The Atlantic is berucht om zijn gaten in zee bij storm. Koud aangekomen en dan maar weer retour Europa.
Geplaatst 13 februari 20205 jr. Paul heb je wellicht een Pixeldrain voor jouw bestand AJB want de Jumpshare bandwith is alweer verlopen Omni
Geplaatst 13 februari 20205 jr. Hier een jingle pakket van Radio Nord, Sjung med Radio Nord - Side A.mp3Sjung med Radio Nord - Side A.JPGSjung med Radio Nord - Side B.mp3 Sjung med Radio Nord - Side B.JPG Sjung med Radio Nord - Front.JPGSjung med Radio Nord - Back.JPG All 6 files groet, Jan
Geplaatst 13 februari 20205 jr. Omni, hierbij de file in pixeldrain: https://pixeldrain.com/u/33Va8Pyz
Geplaatst 13 februari 20205 jr. 7 uur geleden zei Omnivoor: Paul heb je wellicht een Pixeldrain voor jouw bestand AJB want de Jumpshare bandwith is alweer verlopen Omni Dat is dan snel. Ik laat Jumpshare in het vervolg links liggen.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.