Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

De Deutschlandfunk (DLF) is mogelijk niet bij iedereen bekend. Het is een nationale zender in Duitsland (dus niet voor een enkel Bundesland), bestaat sinds 1962, heeft geen reclame, en richt zich op cultuur met (in Duitsland althans) een grote K. Mijn vader luisterde vaak op zondagochtend, vanwege de blaasinstrumenten. Ik heb hier zijn waldhorn nog, die hij speelde in de Groninger Postharmonie. Eind jaren 1970, begin jaren 1980 heb ik een paar afleveringen van Die Lustigen Musikanten voor hem opgenomen. Nu de precieze datums achterhalen blijkt erg lastig, want tijdloze presentatie. En na afloop de wereldberoemde pingel voor de verkeersinformatie. Opgenomen in Groningen vanaf de middengolf. 

19800511 1311 DLF - Carolin Reiber - Lustigen Musikanten.mp3

https://drive.google.com/file/d/1ER7Wb0mmxL59snMTkn8Ye2J_F_iIEDH0/view?usp=drive_link

19800615 1314 DLF - Carolin Reiber - Lustigen Musikanten

https://drive.google.com/file/d/1bSGrpNpg4lntpofLEOLnLJ60mJDG5dB2/view?usp=drive_link

19800622 1324 DLF - Elmar Gunsch - Lustigen Musikanten

https://drive.google.com/file/d/1G0NLbMQQ762gvory1DOqTYnLefml8Z-6/view?usp=drive_link

19800629 1312 DLF - Carolin Reiber - Lustigen Musikanten

https://drive.google.com/file/d/17wqcS_uq-WLyY1Y-HBU5WWvrMbhu20Qn/view?usp=drive_link

Geplaatst
  • Populair bericht
16 uur geleden zei Bertus Biervilt:

Mijn vader luisterde vaak op zondagochtend

Ja, leuk, dat brengt herinneringen terug naar mijn ouderlijk huis. Begin jaren 70 luisterde ook mijn vader op Zondag naar dit programma. Normaal aten we altijd in de avond "warm" maar op Zondag hadden we om 12 uur in de middag "de warme hap". Pa moest en zou dan naar zijn "jubel, trubel und heiterkeit"muziek luisteren.... Mijn moeder en ik hadden een pokkehekel aan Tirolermusik maar Pa zette zijn zin door... dus... de "Philips Bi-Ampli" voorzag onze "warme maaltijd" met het nodige Tiroler gejodel en getoeter...

Toen, als 16 jarige in 1971, had ik er een hekel aan, nu, als 68 jarige zijn het sweet memories voor mij en koester ik de Tiroler platen van Pa die ik na zijn overlijden in 2013 in mijn bezit kreeg...

Groet

Henk Kruize

Leuke foto als bijlage, uit 1960, ik als 5 jarige plaatjes draaien met de Philips platenwisselaar en de Erres radio, die later door een Philips Bi Ampli werd vervangen... Het leuke van alles is dat ik al die singles uit die tijd nog steeds in mijn bezit heb, net zoals de Erres Radio die, na vervanging door de Philips in 1964, op mijn slaapkamer terecht kwam. (Dank aan Ben voor het inkleuren van de foto)

1178301279_henk1959plaatjesdraaien-Enhanced-Colorizedv2.thumb.jpg.a14cb0de5fb10622f4b8bb77ef00baee.jpg

Geplaatst
  • Auteur

Mooi, Henk! Toch wel even de vingerafdrukken van het singeltje gehaald? 🙂

Een platenwisselaar! En die stoel van je vader... Ik was pas 6 in 1971, maar kennelijk dat die tijd een (ander en) eigen aanzien.

Groet, Thijs.

• 3 months later...
Geplaatst
  • Populair bericht

Bertus,

Opgenomen in Groningen vanaf de middengolf........

Mijn pa had in de (koe)stal er altijd mg-ers voor. We hoorden vaak stations uit Groningen. Het staat me bij dat Houston elke zondag zijn plaatjes draaide op de mg. Je hoorde niemand naast of onder hem, want Houston..... Dát was voor velen 'het mg station'. Deze twee kon je toen, in de jaren '70 - begin '80, bij Houston (oost Groningen) horen:

Groet,

HA

bewerkt door Hotel Amigo

Geplaatst
  • Auteur

2 uur geleden zei Hotel Amigo:

Houston elke zondag zijn plaatjes draaide

Hendrik Kerbof uit Finsterwolde, lees ik hier. Ik had er nog nooit van gehoord 🙂

Geplaatst

Leuk om te lezen, B !

De serie begint hier:

https://rtveen.nl/2018/12/29/herinneringen-aan-etherpiraterij-jaren-70/

PTT is overigens niet in 1987 geprivatiseerd, maar op 1 januari 1989.

Echter op die datum gingen de Radiocontroledienst RCD en alle machtigingsafdelingen (b.v. voor radio/tv-zenders, zendamateurs en kabel-tv netwerken) weg bij PTT en vormden het nieuwe overheidsbedrijf Hoofd Directie Telecommunicatie en Post (HDTP).

Rink

• 4 weeks later...
Geplaatst

Met mijn ouders ging ik in 1963 voor het eerst op vakantie naar Oostenrijk. Mijn vader was amateurfilmer en hij filmde volksdans en blaasmuziek festivals in kleine dorpen. Deze films zal ik digitaliseren net als eindeloos veel opnames , die ik maakte van allerlei radiostations.

Ik luisterde overigens ook naar dit DLF programma. Een voorvader kwam uit Hofgastein. Het zal wel in mijn bloed zitten, die liefde voor de volksmuziek. 

Minder bekend is , dat ook Stimme der DDR zo n programma had.

De Hongaarse radio, 2 e programma, had om 12.00 uur altijd een volksmuziek programma, met prachtige Hongaarse volksmuziek.  Later toen ik zelf  met de auto naar Oostenrijk of Spanje reisde, was de radio altijd mijn beste reisgenoot. Zo herinner ik me tijdens dit schrijven, dat in Spanje bijna iedere plaats een eigen middengolfzender had.  Radio Reus (Bij Lerida) had zelfs een Nederlandstalig programma. (Wie weet daar meer van?) Zal ongeveer 1972 geweest zijn. Aqui Radio Reeoes..(Reus) zo klonk dat.

Momenteel luister ik naar de opnamen van de DLF!  Mooie herinneringen komen naar boven! Vielen Dank!

bewerkt door Gast

Geplaatst

In de jaren 80 ontdekte ik Radio Boedapest op de korte golf. Deze zender zond op zaterdagmiddag vanaf 14.00 uur een duitstalig volksmuziek programma uit voor de Zwabische minderheden in Hongarije en Roemenie. 

De uitzending heette Gruss und Kuss.  (Groet en kus).

Er werden verzoekplaten gedraaid en je hoorde toch wel zeldzame muzieknummers. De presentatie was erg plezierig met een zangerig Weens, Burgenlandisch accent. Dat het programma van achter het IJzeren Gordijn kwam , maakte het extra spannend.

Als je dan thuis in Nederland , dat programma beluisterde kwam je helemaal weer in de sfeer.  Ik schonk mezelf dan een Barac Palinka in, dat verhoogde de stemming nog meer. Na twee glaasjes zong je alles mee.

Ik heb opnames van dat programma, maar ik moet het nog digitaliseren. 1 nummer is me altijd bijgebleven en dankzij YT heb ik het na veel zoeken gevonden. Ik kende alleen een paar strofen, maar dat bleek voldoende op het liedje op te sporen! De uitvoering is ongeveer hetzelfde als toen in 1982.

Einmal noch die Alte Heimat sehen. (Eenmaal nog mijn oude Vaderland bezoeken)

bewerkt door Gast

Geplaatst

Maar wat raar dat jullie hier naar luisterden in de tijd dat de koude oorlog nog woede.

Bij ons werd er echt niet naar geluisterd, was een soort embargo op.

Hier werd over het algemeen geluisterd naar de regionale omroep, radio 2/3 en de Afn.

Geplaatst

Het mooie aan radio is toch dat je vrij en grenzeloos kunt luisteren naar wat je wil. Nu worden toch zenders verbannen van de kabel, satelliet en internet. Wanner de overheid me iets wil voorschrijven en denkt dat ik te dom ben om me zelfs een mening te bilden, dan gaat er iets mis in het land met de democratie en persvrijheid. Ik ben echt voor Europa maar nu begint Brussel te regelen wat ik mag ontvangen en mag zien of naar luisteren. Hier gaat iets mis. Mijn mening.

Geplaatst

Beste Andree,

Er waren ook mensen , die niet naar de zeezenders wilden luisteren om principiele redenen. Die waren immers illegaal. Onder het motto;

De overheid is de dienaresse G*ds, toch? En die overheid moet je altijd gehoorzamen!

Het is juist raar , dat mensen in die tijd een embargo hadden op het luisteren naar onschuldige programma s, die vanuit de landen achter het ijzeren gordijn werden uitgezonden.

De uitzendingen waren niet altijd politiek gekleurd.

Hongarije en de Hongaren konden er ook niets aan doen , dat ze na de tweede wereldoorlog in de invloedsfeer van de Sovjet Unie waren gekomen.

In 1956 hadden ze geprobeerd zich bij het Amerikaanse blok aan te sluiten , maar dat mislukte jammerlijk.

Overigens werd er in het Oostblok, veel geluisterd naar Westerse zenders. Ik heb daar nog veel penvriendinnen aan over gehouden o.a. uit de DDR.  Met 1 ben ik bijna getrouwd geweest...

Die koude oorlog was alleen in Duitsland een beetje voelbaar in Berlijn , maar voor de rest merkte je daar niets van.

Veel mensen in de voormalige DDR , maar ook in Rusland verlangen terug naar die tijd.  Zo slecht was het niet hoor...

Geplaatst

Wel grappig, veel mensen in het westen verlangen ook terug naar die tijd.

Zo slecht was het niet hoor.

Dit soort gevoelens is mens eigen, beng als ze zijn voor de veranderingen brengt terug verlangen naar vroeger.

Want toen was het bekent en vertrouwd en daardoor overzichtelijk.

Theo

Geplaatst

Niet iedere verandering is een verbetering...de tijd van de koude oorlog , die ik zeer bewust heb meegemaakt, heb ik als radiofreak als zeer spannend ervaren. Het o.a. kunnen ontvangen van zenders uit landen met een totaal ander politiek systeem. Het later ontmoeten van mensen uit die landen. Mensen , die meestal een totaal ander denksysteem hadden.

Ik kan uren doorgaan. Als non conformist had ik lak (zal een net woord gebruiken) aan de overheid.

Nederland was nog enigszins zelfstandig. Je had echt het gevoel , dat je land iets bijzonders was. Een eigen munt,de gulden, een leuke Koningin (Juliana) , een prachtig voetbal elftal.  Internationaal had je landen als Spanje , met een ongekende vrijheid op radio gebied . Terwijl het land toch een dictatuur was. (Franco) . Op nog geen 300 kilometer afstand van NL begon het Oostblok.  (Waar ook illegale zenders waren en ook 27 mc!  In de Sovjet Unie had je ook FM piraten...het illegaal zenden was ook daar enorm populair.

In buitenlandse hotels werd je nog als Gast behandeld. Niet als nummer. Natuurlijk waren er problemen, die zullen er altijd zijn. 

Ja ik voel me aangesproken , want ik verlang terug naar die tijd. Naar vroegah! Ok, ik was jong en dat zal zeker meespelen.  Na de val van de Sovjet Unie is ook de val van het Westen begonnen.  De gevolgen daarvan worden steeds meer zichtbaar o.a. zie Rusland-Oekraine.  De koude oorlog van toen zou nu wel een een hete kunnen worden. Logisch dat je dan gaat terug verlangen naar een tijd , toen een heleboel dingen toch veel leuker en overzichtelijker waren?

En dat de problemen van toen , niet in de schaduw staan van de problemen van nu?

Geplaatst

Nederland was totaal afhankelijk van wat de VS deden, en de gulden zat keihard aan de D mark gekoppeld.

Beide hadden we niets over te zeggen, ik noem dit schijn onafhankelijkheid.

Hier mocht je niet alles doen op radio gebied maar ook verdwenen er niet bij bosjes mensen of werden vermoord.

En laten we wel zijn, als vrouw heb je nu minder te vrezen voor instanties die je kind afpakten als je niet getrouwd was als toen in die leuke tijd?

En kinderen kunnen nu redelijk veilig zich in de kerk begeven zonder gegrepen te worden toch?

Als je terug kijkt dan wil de mens de mooie dingen onthouden en zien, das mens eigen.

Niets mis mee, maar of het ook echt zulks een fijne tijd was voor iedereen?

Theo

Geplaatst

Gelukkig heb ik die tijd heel positief mogen ervaren. Van mijn generatiegenoten ken(de) ik er geen , die een negatief beeld van die tijd hebben/ hadden. Ik besef overigens heus wel, dat er ook mensen zijn , die daar anders over denken of toen hele vervelende zaken hebben meegemaakt, waardoor dat hele tijdperk negatief overschaduwd wordt.  Dat spijt me voor die mensen.

Geplaatst
  • Auteur

Er kwam best wel wat van achter het Gordijn dat het beluisteren waard was. Zeker als je bedenkt wat de kwaliteit was van Nederlandse programma's soms.

19760108 DDR - Peter Niezella - Musikalische Luftfracht - Schlager des Jahren

https://drive.google.com/file/d/1VqNDfDckKYsYYm6b_JqICv5KgQNroe6z/view?usp=drive_link

En het nieuws kan je gekleurd noemen. In elk geval een andere invalshoek dan dat ik hier gewend was. En, uiteraard, professioneel.

19781204 1530 DDR - - Nachrichten

https://drive.google.com/file/d/1WBWX4M218n537Hh7gOzrdb68JuEXh2km/view?usp=drive_link

19791222 1500 DDR - - Nachrichten

https://drive.google.com/file/d/1Vp-Z34yo7Zv6G_VBc6Jf07odHMgfD80h/view?usp=drive_link

Wie weet hoe de nieuwslezer heet?

Geplaatst
Op 20-8-2024 om 20:48 zei Bertus Biervilt:

Er kwam best wel wat van achter het Gordijn dat het beluisteren waard was. Zeker als je bedenkt wat de kwaliteit was van Nederlandse programma's soms.

19760108 DDR - Peter Niezella - Musikalische Luftfracht - Schlager des Jahren

https://drive.google.com/file/d/1VqNDfDckKYsYYm6b_JqICv5KgQNroe6z/view?usp=drive_link

Schlager ?

Eerst scheurende gitaren, later hoor ik o.a. Abba, iets wat op T-Rex lijkt, Donna Summer, Mud. Dat zou ik niet onder de Schlagers zetten 🙂

Geplaatst
  • Auteur

Ik ook niet. Volgens het Duitse woordenboek is een Schlager "etwas, was zugkräftig ist, was großen Erfolg hat" (zie https://www.google.com/search?q=was+ist+ein+schlager&oq=was+ist+ein+schlager&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIGCAEQRRhA0gEIOTQ3OGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8). Dus het klopt wel enigszins, als je even over de toevoeging "und meist einen sentimentalen Text hat" heen kijkt. 

• Vincent locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.