Jump to content

Featured Replies

Posted
  • Popular Post

Geachte lezer,

Vanmiddag, zondag 27 april, was het écht prachtig weer om een fietstochtje te maken!

Met in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne.

Daar wel heel veel vliegjes bij het water (fietspad): daar moe(s)t je fietsen mét (zonne)bril!!

Mijn ontvangst locatie:

This is the hidden content, please

afbeelding.png

AM (LP) freq. / stationsnaam:

648 Caroline, sterk

675 Unique Gold, Wijchen, iets fading, met loop

747 Radio Emmeloord

801 -

819 Zanussi en Hercules

828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder UK)

846 MCB

891 KBC, Huissen, zwak, met loop

900 ? héél zwak iets audio, met loop

918 TPOT

1008 Transparant

1035 -

1098 Milano/Seabreeze, door elkaar, met loop

1116 UK zender met iets er onder (Backyard?), met loop

1134 Japie de Portier

1179 -

1224 Radio 220

1251 -

1287 Radio 0511

1332 -

1395 Seabreeze

1467 ? (Paradijs ?), héél zwak iets audio, met loop

1485 ? héél zwak iets audio, met loop

1557 -

1566 ? héél zwak iets audio, met loop

1584 -

1602 Flandria

afbeelding.png

Groet,

HA

Mooi weer Henk ! Ook hier op de dijk bij Flevoland erg veel vliegjes.

Ben je wel eens bij de Zwarte Haan in St. Jacobiparochie geweest/? (Op de fiets voor jou wel een beetje ver denk ik)

Maar toen ik nog in St Anne woonde had ik bij de Zwarte Haan prachtige ontvangst.

Edited by Juul

• Author

Juul,

Mij wel bekend hoor, maar op de fiets..... pfffff

St. Jacobiparochie is mij bekend, daar ging ik vaak alleen of met vrienden naar Sietse Kuiper (De Wanhoop, FM) toe. Hij was eigenaar van het Radio Museum, helaas is het museum er niet meer. Ik heb daar veel (buizen) radio's en bandrecorders gekocht én er naar toe gebracht! Sietse kon bij elke radio die in zijn museum stond een heel mooi verhaal vertellen. Sommige toestellen kwamen uit België en zelfs uit Frankrijk. Dikwijls brachten mensen zelf hun oude radio's naar hem toe of Sietse haalde ze op.

Zie:

St. Anne mij bekend. Een paar weken geleden waren we (A en ik) in de Kringloop aldaar. Ze hebben er een stukje winkel bij gekregen. Er stonden een paar (buizen) radio's te koop, maar ja..... die zijn vandaag de dag enorm duur. En het lijkt me beter dat ik er niet meer bij koop. Er staan hier genoeg. Onlangs werd hier op een avond een radiomeubel gebracht.

afbeelding.png

We hebben de radio heel voorzichtig uit het meubel gehaald. Mijn vrouw heeft de binnen- en buitenkant, van het meubel, grondig schoongemaakt, dat was wel nodig!! De radio deed het nog wel, maar....

Afstemmen (draaicondensator) kon slechts een klein stukje, verder draaien ging niet (hoe krijgen ze het voor elkaar?) (Op de FM band afstemmen lukte wel). Natuurlijk was het 'touwtje' stuk en er ontbraken 'wieltjes' waarlangs het 'touwtje loopt'. Maar het is me gelukt om het draaiende (afstembaar) te krijgen én de mg ontvangst is prima. Er zit een draaibare binnenantenne (ferroceptor) in, zelfs Radio TPot (+/- 326 meter) kan ik er mee ontvangen! De pickup werkt niet meer, wat ze daar mee hebben gedaan?🥵

Zie ook:

Hier staat het type: Philips FX552A /00

Voor AM ontvangst heeft het toestel een ingebouwde (dubbele) draaibare ferroceptor. Er bestaan verschillende versies van dit apparaat, het afgebeelde toestel is de /90 variant.

De /00 uitvoering heeft een EM34 afstemoog en een eindbuis minder. In plaats daarvan is een uitgangstrafo gemonteerd.

afbeelding.png

Ik beken: Het geeft mij een kick als zo'n radio weer werkt en ik weer een mg station kan ontvangen!

Maar ik word depri / teleurgesteld wanneer ik veel RUIS / Storing hoor.... (o.a. van zonnepanelen)!

Mede daarom staat hij enkel 'voor de sier' in huis....

Oh ja, gistermiddag had ik wel bekijks. Op een gegeven moment zag ik een man en vrouw fietsen, op het fietspad. Ze stopten vlak voor mij, want hij had een vliegje in zijn oog gekregen (geen bril op!). De vrouw vroeg mij of ik foto's aan het maken was, ze wees naar de xhdata (radio). Ik zei: Ja ik heb zopas foto's gemaakt, maar niet met dit toestel. Ze kwam dichter bij me staan en ik vertelde haar waar ik mee bezig was. Misschien was mijn uitleg té moeilijk voor hem, want hij zat alweer op zijn El. fiets. De (aardige) vrouw zei: Bedankt voor het praatje en nog een prettige dag! Dat ging (natuurlijk) in het Fries....😆

Groet,

HA

Edited by de redactie
YouTube link vervangen voor de YouTube delen link (zichtbaar)

Op 27-4-2025 om 19:53 zei Hotel Amigo:

Geachte lezer,

Vanmiddag, zondag 27 april, was het écht prachtig weer om een fietstochtje te maken!

Met in mijn fietstas o.a. de xhdata ontvanger en mini loopantenne.

Daar wel heel veel vliegjes bij het water (fietspad): daar moe(s)t je fietsen mét (zonne)bril!!

Mijn ontvangst locatie:

afbeelding.png

AM (LP) freq. / stationsnaam:

648 Caroline, sterk

675 Unique Gold, Wijchen, iets fading, met loop

747 Radio Emmeloord

801 -

819 Zanussi en Hercules

828 Ellen AM, met loop (Met een station er door/onder UK)

846 MCB

891 KBC, Huissen, zwak, met loop

900 ? héél zwak iets audio, met loop

918 TPOT

1008 Transparant

1035 -

1098 Milano/Seabreeze, door elkaar, met loop

1116 UK zender met iets er onder (Backyard?), met loop

1134 Japie de Portier

1179 -

1224 Radio 220

1251 -

1287 Radio 0511

1332 -

1395 Seabreeze

1467 ? (Paradijs ?), héél zwak iets audio, met loop

1485 ? héél zwak iets audio, met loop

1557 -

1566 ? héél zwak iets audio, met loop

1584 -

1602 Flandria

afbeelding.png

Groet,

HA

Dan was je in mijn woonplaats H A. Ien de westereen.