Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Auteur

Kort fragment met de mededeling van diskjockey "Ge Hoving" over de nummer 1 Abba van de hitparade . Radio Leiden 1976.

Dit station verzorgde ook trips naar de Mi Amigo en had contact met J. Verbaan in Voorburg. Ik heb een brief ondertekend door een zekere Peter. dat ze op 21 juni en 21 juli weer naar de zeezenders gaan. Er staat geen datum op die brief. Ik ga er vanuit, dat dat dan in 1974 moet zijn geweest. In de brief staat dat ook, dat ook zijn dia s mislukt zijn. Ik heb op een trip naar de zeezenders dia s gemaakt die helaas mislukt waren. Kennelijk heb ik die Peter aan boord van de Zeester of de Dolfijn ontmoet. Die trip ging naar de drie zeezenders. (Veronica, Noordzee en Caroline). Ik denk dat die Ge Hoving van het fragment , Peter moet zijn geweest.

bewerkt door Vosch

Geplaatst
3 uur geleden zei Vosch:

Kort fragment met de mededeling van diskjockey "Ge Hoving" over de nummer 1 Abba van de hitparade . Radio Leiden 1976.

Dit station verzorgde ook trips naar de Mi Amigo en had contact met J. Verbaan in Voorburg. Ik heb een brief ondertekend door een zekere Peter. dat ze op 21 juni en 21 juli weer naar de zeezenders gaan. Er staat geen datum op die brief. Ik ga er vanuit, dat dat dan in 1974 moet zijn geweest. In de brief staat dat ook, dat ook zijn dia s mislukt zijn. Ik heb op een trip naar de zeezenders dia s gemaakt die helaas mislukt waren. Kennelijk heb ik die Peter aan boord van de Zeester of de Dolfijn ontmoet. Die trip ging naar de drie zeezenders. (Veronica, Noordzee en Caroline). Ik denk dat die Ge Hoving van het fragment , Peter moet zijn geweest.

Ge Hoving moet volgens mij zijn Gé Hofenk. Dat was indertijd de naam van een zeer bekende platenzaak in L:eiden. Bij de mensen achter Radio Leiden zat ook Lion Keezer, die in 1972 eveneens betrokken was bij het weer op zee brengen van de Mi Amigo en later eind 1973 van de Jeanine van Radio Atlantis. Ook organiseerde hij trips naar de zeezenders, en maakte hij talloze foto's en dia's van de zendschepen. Ik sluit dan ook niet uit dat 'Peter' Lion Keezer was. De mensen van Radio Leiden waren op zondagmiddag vaste gasten van discotheek Tuf Tuf in Warmond, waar ikzelf toen de vaste diskjockey was. In 1972 was ik al met Lion in contact gekomen via de 27 MC.

Piet.

Geplaatst
  • Auteur

Hoi Piet! Ja klopt, ik hoor nu ook Hovenk! Dan heb ik Lion Keezer dus waarschijnlijk ontmoet..Wat was jouw call op 27mc? (Als ik vragen mag) ;-).

Trouwens.. Is Lion Keezer nog onder ons? Mijn 27 mc call was Wassenaar 188 Amigo. Ik sprak vrijwel dagelijks met 27 mc stations in Leiden.

Ik had een Pony 6 kanaals minimobiel . In de mike zat ook de luidspreker met een leuk S metertje. De zend kristallen kocht ik in Leiden. Je had twee zaken 1 op de Hoge Woerd . Ik dacht bij een molen. De andere meer de stad in.

Aangezien je in Leiden zat, heb je vast ook nog wel herinneringen aan station No name in Leiden, Gompie uit Noordwijk? En Station Richard 1313 Wassenaar. Die was heel sterk in 1974.

Ik had nog een vraag gesteld over het "Kikkeren" in de chat. Maar volgens mij weet niemand wat dat nu is. (Leg ik anders nog wel uit is een leuk verhaal)

Je had in 1973 twee 27mc verenigingen in Leiden volgens mij. De CCL met als voorzitter een concierge van een school. De andere naam is me ontschoten.

Ik heb nog een paar opnames van Wassenaarse 27 mc ers uit die tijd en nog een paar Leidse fm amateurs. Ik zal ze binnenkort hier plaatsen.

Geplaatst
  • Auteur
10 uur geleden zei Albatrosstudio:

Zeker. Alive and kicking.

Ik zal een kopie publiceren van de brief ondertekend door die "Peter" wie weet wordt het dan duidelijk of dat inderdaad Lion Keezer was met wie ik toen contact had. Dan weet hij waarschijnlijk, wanneer ik precies naar de zeezenders ben gevaren (ik was immers met hem op 1 van die schepen) in 1974? Ik weet het niet meer precies. Ik dacht in mei 1974. Ik zal mijn vrije zender email geven. Overigens kan iedereen daar op reageren, die liever niet op een openbaar forum zijn verhaal wil doen. Wij zendpiraten weten wanneer we praten , maar weten ook te zwijgen!

vossenjager.rmi gmeel.kom Kan het adres niet publiceren . Maar met wat piraten fantasie komt het denk ik wel over..:-)

Vergeet het adje er niet tussen te zetten en de punt niet vergeten.

bewerkt door Vosch

Geplaatst
  • Populair bericht

@Vosch Mijn call op de 27 MC was indertijd (jaren 71-72) Warmond 878. Ik heb twee keer bezoek gehad van de RCD, waarbij de apparatuur in beslag werd genomen. Maar omdat het gebruik wel en het bezit van de zendapparatuur toen niet verboden was, en het gebruik volgens de rechter niet bewezen was, kon ik de apparatuur terugkrijgen. Dat was overigens een Tokai en een Zodiac, die ik had gekocht van een man die woonde in de Verdistraat in Leiden. Helaas was de wet in de tussentijd gewijzigd en was ook het bezit daarna verboden. Dat betekende dat ik de apparatuur maar niet ben gaan ophalen bij de dienst Domeinen. Anders zou ik immers meteen weer aangehouden kunnen worden...

Gompie kan ik me nog wel herinneren. Verder had ik overwegend contact met 27 MC-ers uit Leiden. Ik ben ook nog lid geweest van de Communicatie Club Leiden (CCL). Ene Theo van Dam was daarbij betrokken, kan ik me herinneren.

Die zaak aan de Hogewoerd in Leiden, waar je de zendkristallen kon kopen, was waarschijnlijk de Radiobeurs.

In 1974 ben ik nog kortstondig actief geweest op de 27 MC toen ik als diskjockey aan boord van het zendschip Jeanine van Radio Atlantis zat. Dat lag voor de Belgische kust, en het contact met de wal (Vlissingen) werd via de 27 MC onderhouden. Probleem was echter dat het contact overdag moeilijk was vanwege de vele Italianen die de 27 MC-band plat legden door DX.

Overigens is Lion Keezer begin jaren 80 ook betrokken geweest bij de illegale tv-zender Nederland 3. Die straalde in op het kanaal van de ZDF (Duitsland 2) op het kabelnet in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek. Zaterdagavond na afloop van de uitzendingen van de ZDF. Dat waren zelfgemaakte programma's, geen films. De mensen achter Nederland 3 waren dezelfde mensen die ook betrokken waren bij Radio Leiden. Later heeft Lion bij de VARA gewerkt.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst
  • Auteur

@Piet van der Vooren Mooie informatie Piet en heel erg bedankt! Inmiddels ben ik er ook achter welke andere zaak ik vaak opzocht voor materiaal. Kok elektronics op de Nieuwe Beestenmarkt 20-22 vlakbij molen de Valk.

Organiseerde de CCL dat kikkeren in die zaal (1974) ? Of was dat die andere 27 mc club? Dat zijn echt hilarische avonden geweest in mijn herinnering.

Er werden 3 touwen aan drie Kikker figuren van dunhout vastgemaakt. Drie mensen kregen elk een touw in hun hand en moesten dan de houten kikkers door middel van het op en neer bewegen van het touw naar zich toe bewegen. De kikker schoof dan langzaam (of sneller) naar de persoon in kwestie. Wie het eerst van de drie de kikker ving , kreeg een prijs. Het was een soort competitie geloof ik.

In die hele zaal zaten denk ik toch wel ongeveer 100 mensen. Het was een enorm spektakel. Die zaal was op een geheime locatie en de gordijnen waren hermetisch afgesloten. Al die geheime zenders bij elkaar....Immers wat je al schreef de wet was toen net gewijzigd.. dus men was heel voorzichtig geworden..

De meesten gingen na die wetswijziging gewoon door met zenden. Er werd wel goed opgelet , dat je niet tijdens tv uitzendingen in de lucht was. Er was wel een soort sociale controle. Immers bij klachten van anderen bracht je de gehele 27 mc gemeenschap in gevaar.

Iemand die het waagde om toch cq 14 te roepen tijdens tv tijd...die kreeg na een paar waarschuwingen bezoek van medeamateurs en dat zal niet altijd leuk geweest zijn. "Teeveeai""werd er altijd dan geroepen. Even ter verduidelijking. De meeste mensen keken nog tv met een eigen antenne.

Overigens die atmosferische storingen met o.a. de Italianen hadden meestal plaats in de periode mei tot september.

In december hoorde je altijd stations uit de USA op de 27 mc.

Wat Lion betreft..ik ben benieuwd. Misschien leest hij wel mee.

Geplaatst
  • Auteur
Op 8-11-2025 om 11:45 zei Piet van der Vooren:

@Vosch Mijn call op de 27 MC was indertijd (jaren 71-72) Warmond 878. Ik heb twee keer bezoek gehad van de RCD, waarbij de apparatuur in beslag werd genomen. Maar omdat het gebruik wel en het bezit van de zendapparatuur toen niet verboden was, en het gebruik volgens de rechter niet bewezen was, kon ik de apparatuur terugkrijgen. Dat was overigens een Tokai en een Zodiac, die ik had gekocht van een man die woonde in de Verdistraat in Leiden. Helaas was de wet in de tussentijd gewijzigd en was ook het bezit daarna verboden. Dat betekende dat ik de apparatuur maar niet ben gaan ophalen bij de dienst Domeinen. Anders zou ik immers meteen weer aangehouden kunnen worden...

Gompie kan ik me nog wel herinneren. Verder had ik overwegend contact met 27 MC-ers uit Leiden. Ik ben ook nog lid geweest van de Communicatie Club Leiden (CCL). Ene Theo van Dam was daarbij betrokken, kan ik me herinneren.

Die zaak aan de Hogewoerd in Leiden, waar je de zendkristallen kon kopen, was waarschijnlijk de Radiobeurs.

In 1974 ben ik nog kortstondig actief geweest op de 27 MC toen ik als diskjockey aan boord van het zendschip Jeanine van Radio Atlantis zat. Dat lag voor de Belgische kust, en het contact met de wal (Vlissingen) werd via de 27 MC onderhouden. Probleem was echter dat het contact overdag moeilijk was vanwege de vele Italianen die de 27 MC-band plat legden door DX.

Overigens is Lion Keezer begin jaren 80 ook betrokken geweest bij de illegale tv-zender Nederland 3. Die straalde in op het kanaal van de ZDF (Duitsland 2) op het kabelnet in de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek. Zaterdagavond na afloop van de uitzendingen van de ZDF. Dat waren zelfgemaakte programma's, geen films. De mensen achter Nederland 3 waren dezelfde mensen die ook betrokken waren bij Radio Leiden. Later heeft Lion bij de VARA gewerkt.

Hallo Piet, ik moet je de groeten doen van Lion.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.