Geplaatst 21 uur geleden21 u. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren AVRO-R2-Onbekend-HansSchiffers-51minWie kan deze dateren?
Geplaatst 13 uur geleden13 u. Ik wilde eens iets nieuws proberen, dus ik dacht: ik gooi het eens door de transcribeer-tools van online. Daaruit werd voor mij duidelijk dat dit niet één uitzending is, maar een reeks delen uit uitzending(en) gepresenteerd door Hans Schiffers (Hij noemt als website Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren , dus mogelijk dat programma?) tijdens een week over de jaren 80. In deze aflevering(en) een terugblik op de jaren 80 met Bas Westerweel, Rob Stenders, Peter van Bruggen en Ad Roland.0:00 Gesprek Bas Westerweel11:11 Gesprek Rob Stenders26:03 Gesprek Peter van Bruggen36:53 Gesprek Ad RolandVoor de liefhebbers hieronder de ruwe ongecheckte transcripts:Transcript (let op; ongecheckt, namen automatisch toegepast, kan onjuist zijn)[Hans Schiffers]: Alledriessen en Lillian Day Jackson van Spargo.One Night Affair was een hit in 1981. Sky Radio leerden we pas jaren later kennen in 1988. In 1992 kwam 538. Dus wie popmuziek wilde horen was in de jaren 80 aangewezen op Hilversum 3. Later Radio 3. En elke dag verschoot de zender van kleur. Op maandag had je de Avro, dinsdag de Vara, woensdag de KRO, donderdag de Tros, vrijdag Veronica. Geen station ter wereld met zoveel verschillende discjockeys. Deze week blikken we terug, vandaag met Bas Westerweel van de AVRO Maandag. Bas werkte 17 jaar lang voor de AVRO. In 1986 werd hij door Jan Steeman gevraagd om de presentatie van Topop over te nemen van Kas van Iersel. En zo kwam hij ook op Radio 3 terecht. En voor het eerst, sinds lange tijd reed je Bas Hilversum weer binnen.[Bas Westerweel]: Sinds drie jaar. Drie jaar geleden, volgens mij voor het laatst. Twee, tweeënhalf, drie jaar, ja.[Hans Schiffers]: Je bent het AVRO-pand uitgereden en Hilversum niet meer in geweest.[Bas Westerweel]: Nou ja, ik heb misschien in de trein een keertje langsgekomen. Ik heb inmiddels geen auto meer en ik rijd inderdaad veel motor. Dus ik kwam ook van een rare kant Hilversum binnen. Langs dat nieuwe Trostgebouw. En dan rij je langs het nieuwe AKN-gebouw. En het is allemaal nieuw, nieuw, nieuw en anders. Toen dacht ik ook van ja, zo ben ik ooit ook Hilversum binnen gegaan. Toen alles nieuw was, weet je wel. Twintig jaar geleden was voor mij ook alles nieuw. En nu lopen er weer allemaal andere mensen die alles weer nieuw vinden. En in nieuwe gebouwen stappen. En nieuw radio maken. En nieuw televisie maken. En... Dat is wel leuk.[Hans Schiffers]: Heb je daar nog iets[Bas Westerweel]: Mee? Ja. Ik luister niet veel radio. Ik luister heel veel Radio 1 en Radio 5. Dat vind ik leuk. Ik hou van het gebabbel als ik auto rijd. Het ene[Hans Schiffers]: Oor in het andere oor?[Bas Westerweel]: Nee, niet. Ook echt de achtergrond. Dat vind ik erg lekker. Ik hou van als mensen tegen me aanpraten. Dat vind ik erg leuk. Vooral als het dan onderwerpen zijn over... Bij de VPRO-programma gaat het over wetenschappers... En die gaan klassieke muziek uitzoeken. Dat vind ik reuze[Hans Schiffers]: Interessant. Wat is interessant aan wetenschappers die muziek[Bas Westerweel]: Uitzoeken? Ik denk dat die mensen zeer breed geïnteresseerd zijn... En mij wat kunnen leren. Dat vind ik erg leuk. Dus die praten over een onderwerp waar ik niks vanaf weet. En vervolgens hebben ze ook nog een hele brede smaak. Dat hoort een beetje bij elkaar.[Hans Schiffers]: Wat was de AVRO Maandag voor jou?[Bas Westerweel]: Dat was vooral een hele nieuwe wereld. Ik werkte al bij de radio, maar bij de jeugdradio... Voordat ik naar de AVRO Top opging en daarna door naar AVRO Radio 3. De[Hans Schiffers]: Afdeling van Birgit Ganshut.[Bas Westerweel]: Ja, Boudewijn Klap, Bernie Bos, Piet Gerhout, Jan Ravenstein. Dat waren allemaal mensen die zijn uitgewaaierd over Hilversum, een belangrijke functie gekregen. En ik zat, Jan Steeman vroeg mij ooit voor top op. En toen inderdaad Cas van Eerst al wegging, toen zei ik, nou doe maar. Ik wist dat ook allemaal niet. En toen kwam ik in de studio en er stonden camera's. Ik wist er echt niet zoveel van. Aan die afspraak hoorde ook dat je bij de radio kwam werken, bij Radio 3. En dat was mij eigenlijk heel vreemd. Ik was geen disjockey.[Hans Schiffers]: Kon je je vrijheid behouden om de programma's te maken of had je het idee dat je in een kurslijf stapte?[Bas Westerweel]: Ja, dat vond ik, dat was het meest vreemde. Ik werkte bij de jeugdradio en ik deed top op. En die tijd was er erg leuk omdat ik dan, ik had televisie en ik maakte radioprogramma's voor Radio 4, voor de jeugd. Ik maakte jingles voor Radio 5. Ik maakte met jou af en toe hele gekke items voor jouw radioprogramma. Dus het was een wirwar van een cacophonie van werk eigenlijk.[Hans Schiffers]: Je was vooral een muziekman. Wat voor muziek is je bijgebleven uit die tijd?[Bas Westerweel]: Het maakte mij nooit uit of een plaat commercieel was... Of die ooit wat zou gaan worden of in de verkoop het goed zou doen. Ik vond het leuk als je een goed intro had met een gitaartje... En dat het lekker klonk en dat het bij je bleef hangen... En dat het ook wat met je deed. Vooral als muzikant vond ik dat leuk... Bijvoorbeeld zo'n plaat als, weet ik veel, Down to Earth of zoiets van Curiosity killed the cat, deze.MUZIEK[Hans Schiffers]: MUZIEK Als Westerweels herinnering aan de jaren 80. Curiosity killed the catmen down to earth. Er is wel wat bewaard gebleven uit die tijd natuurlijk. Onder meer heb je een bijdrage geleverd aan een maandagochtendrubriek in mijn ochtendprogramma. Je zei het net al, waarbij bekende Nederlanders onder de douche gezet werden zonder dat ze enige inspraak hadden over de manier waarop dat gebeurde. Ons motto was altijd lang leven de montage. Ik heb er drie geselecteerd. Ik vraag me af welke je wilt terughoren.Astrid Joosten die samen met Jaap Jongbloed een talkshow presenteerde bij de Tros. Sjoukje Hoijmaaier, die Dokter van de Proeg speelt in Zeggers A. Of Simon van Kollum, de inmiddels overleden Nestor van de Filmjournalistiek op televisie.[Bas Westerweel]: O, jeetje. We maken het zo ontzettend samen. Welke zou jij hebben gekozen?[Hans Schiffers]: Nee, ik wil dat jij het zegt.[Bas Westerweel]: Dan wil ik eigenlijk die eerste wel horen. Oké. Zelden pasten twee mensen zo goed bij elkaar[Rob Stenders]: Als Jongbloed en Joosten. Als ik opsta, is het eerst wat ik doe, is de dekker weer uitdrukken. En dan... En dan vind ik het wel wat jammer dat het alweer zo laat is dat ik op moet zijn. Ik heb een verschrikkelijk ochtendhumeur direct als ik uit bed kom. Joost, hè? Ik ken dus niet het verschijnsel met je verkeerde been uit bed stappen. Dat je zonder aanleiding gewoon al chagrijnig opstaat. Dat heb ik niet. Dat heb ik nog nooit gehad. Ik sta niet chagrijnig op. Dat is me nog nooit overkomen. Nee, op dat moment als iemand wat tegen me zegt, dan is het helemaal fout. Want hoe aardig het ook bedoeld is, dat eindigt[Peter van Bruggen]: Altijd in een fikse woordenwisseling. Dus[Rob Stenders]: Ik kan beter eigenlijk alleen opstaan. En degene die op dat moment mee is, die moet zich of heel rustig houden... Of heel snel wat anders gaan doen buiten te[Hans Schiffers]: Slapen. Joost en Terzaken, hoe vaak slapen jullie bij elkaar?[Rob Stenders]: Nou, maar niet iedere dag van het jaar. En dat vind ik heel erg jammer.[Bas Westerweel]: Is dat[Hans Schiffers]: Nog steeds leuk?[Bas Westerweel]: Ja, ik vind het niet. Het is heel gedateerd natuurlijk. Maar het was ook uit die tijd waren ze zo ontzettend succesvol, die twee. En dan was het wel leuk om dat te doen. Om er een beetje tussen te komen als twee stoute jongens, weet je wel. En die montages waren geweldig om te doen. Ik zie ons nog steeds op die zondagavonden stoeien met bandjes en allerlei bandrecorders naast elkaar. Zo ging dat[Hans Schiffers]: Toen. Nou zit ik hier nog steeds achter die microfoon radio te maken. Mis je dit niet?[Bas Westerweel]: Ja, maar ik mis vooral dat, nou niet qua jongens, maar dat het met een paar mensen goed hebben in zo'n programma. Want je hoort wel dat die sfeer meteen goed is. En dat is geloof ik wel belangrijk. Ik denk dat je dat ook bij televisie maken altijd ziet. Of een regisseur het goed kan vinden met zijn cameraman, zul je uiteindelijk aan het beeld kunnen afzien. En ik geloof dat je aan een goed radioprogramma dat kunt horen.[Hans Schiffers]: We kijken deze week terug op de jaren tachtig en op jouw programma, zeg maar, op de Avro Maandag. Was Bas Westerweel een goede[Bas Westerweel]: Discjockey? Nee, ik was zeker geen goede discjockey. Nee. Ik heb gezocht naar een vorm. En ik kwam in een wereld terecht waar iedereen een soort professional was. En ik voelde me daar een beetje vreemde eend echt in de bijt. En pas toen ik s'avonds mijn programma's ging presenteren... Dat vond ik erg leuk. Ik heb een beetje gezocht. Ik vond de arbeidsvitamine best leuk om te doen. En toen ik een beetje eigenwijs mocht zijn in PI Bas... Dat vond ik erg leuk om te doen. En ik kan me herinneren dat ik... Een afspraak heb gemaakt met dokter Anders P. Dat hij voor mij liedjes ging schrijven. Ja, dat waren mijn dingen. En dat zond ik dan uit tussen twaalf en twee. Daar was ik eigenwijs in. En iedereen draaide. En dat vond ik leuk, want dat was[Hans Schiffers]: Ik. Ben je nog steeds eigenwijs? Ja.[Bas Westerweel]: Wat doe je? Ik maak eigenwijze kleine televisieprogramma's voor AT5 en TV Noord-Holland. En die gaan over alle mooie plekjes. Cultuurhistorische programma's, zoals het heet. En die regisseren, die produceren ik en die maak ik. Ik ben nu bezig met een serie over de VOC. Ik mag het lekker aan mezelf doen. Dank je. Oké.[Hans Schiffers]: Joep van het Hek was dat met Pijn en Suzanne uit 1983. Sky Radio begon in 1988. In 1992 kwam Radio 538. Wie popmuziek wilde horen was in de jaren 80 aangewezen op Hilversum 3. En elke dag verschoot de zender van kleur. Maandag de Avro, dinsdag de Vara, woensdag de KRO, donderdag de Trost, vrijdag Veronica. En geen station ter wereld met zoveel verschillende discjockeys. Deze week blikken wij terug, vandaag met Rob Stenders. Die in de jaren 80 voor de Vara werkte. Dat wil zeggen... Nog hoor. Nog steeds, ja. Maar in de jaren 80 ben je heel lang weg geweest. En toen kwam je weer terug. Dus dat is inderdaad waar. Eerst als aanstormend talent in de nacht. En in 1986 als presentator van de Verrukkelijke Vijftien.[Rob Stenders]: Nou ja, zakdoekjes bij de hand. Snif, snif, snif, snif. Het is wel heel vervelend eigenlijk. Ik heb zo'n raar gevoel van binnen. Wat moet ik nou in vredesnaam volgende week dinsdagmiddag doen tussen vier uur? Geen flauw idee, maar ik hoop dat iemand een leuke vrije tijdsbesteding voor me heeft. Daar zit ik ernstig mee, kan ik je vertellen.We beginnen vandaag met George Harrison.Goedemiddag. Het is wel de middag van de reserve, het is wel de middag van de tweede keuze. Bart heeft een programma gepresenteerd met Wessel van Diepen... Omdat Erik de Zwart op vakantie was. En Harding is mee met de Zwart. Hoe zit dat in elkaar? Is dat een salarisverhoging voor Erik straks? Je weet maar nooit. In elk geval, de middag is de bedaagde tweede keuze... Want Stemmers presenteert tot zes uur de Nederlandse topverte. De 40 populairste platen van Nederland, samengesteld door het gesticht De Nederlandse Top 40. In samenwerking met de gabbofoonplaten detailhandel en industrie. Dat is even keurig voorgelezen. Ik heb nog meer tekst hoor. Met vanmiddag om kwart voor vier en kwart voor vijf de nieuwe radiorepers. Om kwart voor zes de aanslag van de repers van vorige week door. Isabel Lauret uit Vogelwaarden. Om half 5 het Popjournaal met vandaag een interview met Gerard Joling. Wie weet nog wel even de Roepie Roepie Vogel. En we hebben de lokale top 10 van Bennekom. We hebben vandaag zeven nieuwe binnenkomers. Lexi vertelt je nog altijd welke platen dat zijn, maar dat doe ik niet. Dat is ongeveer hetzelfde als iemand een cadeautje geven zonder verpakking. Dat doe ik dus niet aan mee. Maar ik begin gewoon lekker met nummer 40 dadelijk.[Hans Schiffers]: Dat was die 4, 3, 2, 1. Volgens mij betrad je daar een soort heiligdom, of niet, bij die top 40?[Rob Stenders]: Ja, de top 40 presenteren, dat paste niet, dat kon niet, dat mocht niet. Ik was de allerlaatste die het mocht doen ook, maar ik wilde het zo graag doen. Maar niemand geloofde dat ik een keer de top 40 wilde doen. Maar ik wilde wel onderdeel zijn van die geschiedenis. Dat vond ik mooi. Ik moest ook een keer de top 40 gepresenteerd hebben. Dus uiteindelijk heeft Geo van der Pol, dat was de producer van de Top 40... Besloten toen Lex weg was, dat ik het maar een keer moest[Hans Schiffers]: Doen. Terwijl er een enorm onderscheid is tussen die vrunkelijke vijftien... En ik stel hier vast dat het eigenlijk ook helemaal niks[Rob Stenders]: Uitmaakt.[Hans Schiffers]: Hoe was de cultuur van de Vara Radio in de jaren tachtig te[Rob Stenders]: Omschrijven? We waren de progressieve popzender, maar dan op één dag. Je gaf het net al aan, maandag was dan de Avro, dinsdag dat waren wij. En we hadden een goede reputatie als het ging om nieuwe popmuziek. Want verder deed niemand dat. De KRO deed het een beetje, maar dat vonden we een aftreksel van de VARA. En de VPRO die deed dat natuurlijk ook, maar dat vonden we te extreem. Dat bereikte nooit een publiek. Dus wij vonden onszelf buiten gewoon goed voor de popmuziek bij de VARA op dinsdag. En keken eigenlijk gewoon neer naar Hans Schiffers van de Avro. Een beetje lachwekkend, een beetje zielig eigenlijk.[Hans Schiffers]: Oké, dat mag. En dat lagen de verhoudingen misschien dan voor jou al een beetje. Maar nu vertel je het alsof je daar deel van uitmaakte. Terwijl ik denk dat je zegt, we keken neer. Maar vorige week heb ik Jan Douwe nog horen vertellen dat het toch een scheiding der geesten was. Want je had de meurders, het professionele radioteam en dan een jonge garde die iets heel anders wilde. Hoe lag dat bij jou?[Rob Stenders]: Ik had een voorkeur voor Veronica en De Vara. Dat bleek een rare combinatie te zijn. Ik vond het avontuur van Veronica wel leuk. Dat lossen, een beetje klemmer. Dat vond ik wel grappig. Maar ik vond de muziek van De Vara fantastisch. Dus ik hing inderdaad een beetje tussen die twee culturen in. Ik probeerde die clubjes ook altijd wat naar elkaar toe te trekken. Ik weet niet altijd een dank aanvaard. Want wat ben je dan? Ben je dan Van De Vara? Of ben je nou zo'n losbol van Veronica zonder inhoud? Ik zat er geloof ik ook echt tussenin. Ook als mens.[Hans Schiffers]: En hoe gingen ze daar dan mee om? Was het leuk dan om bij die club te werken? Als je voortdurend jezelf daar in zo'n spagaat moest bewegen?[Rob Stenders]: Ja, want ik vond dat nou wel leuk. Ik vond het wel leuk om een keer bij Peter Holland zijn ochtendprogramma te vervangen en BZN daar te draaien. Dat was een daad van provocatie, want dat deed je niet bij de VARA. En toen ik bij Veronica kwam, wilde ik zo progressief mogelijk draaien. Want ja, dan moet je de andere kant vertegenwoordigen. Zo heb ik het eigenlijk altijd gezien.[Hans Schiffers]: Ja. Dus het maakt niet uit aan welke kant. Als je maar aan de andere kant van het spectrum stond, dan was het wel spannend. Ja, dat is[Rob Stenders]: Altijd wel spannend.[Hans Schiffers]: Wat voor muziek is je... Ja, die Vrunkelijke Vijftien. Wat was dat voor een hitparade? We hebben nog regelmatig platen die we draaien en herinneren daaraan. In jouw tijd veranderde dat heel erg? Want als je BZN gedraaid had, begon de VARA dinsdag zich dan ook in dat opzicht?[Rob Stenders]: Nee, toen ik het presenteerde is het wel iets commerciëler geworden. Want ik vond Janet Jackson wel goed. Daar had je het net over. Janet Jackson was toen een omstreden artiest. Sowieso omdat ze al familie was natuurlijk van Michael. Maar ik vond dat ze een heel goed album gemaakt had. Het eerste album, Control. Maar dat was toch not done. Dat was een beetje dance. En ook nog uit de familie Jackson. Dat kon toch echt niet waar zijn. Dat waren wel strenge tijden. Dat was heel streng. Shirley Bassey kon je dan niet draaien. Want die was natuurlijk een keer in Sun City geweest in Zuid-Afrika. Dus het was ook een schande om iets van Shirley Bassey te draaien.Ja, dat hing er een beetje omheen, ja.[Hans Schiffers]: Het klinkt alsof je eigenlijk niet helemaal zo'n leuke tijd hebt gehad.[Rob Stenders]: Jawel, natuurlijk. Ik heb wel een leuke tijd gehad. Ik begreep het niet allemaal. En ik vond het gevecht wel geestig. En niet altijd even grappig natuurlijk. Maar het idee dat alles moest kunnen... Vond ik ook voor zo'n Verrukkelijke Vijftien wel belangrijk. Dus als iedereen net iets te ernstig begon te kijken... Bij al die liedjes in de Verrukkelijke Vijftien... Ik had ook Jan Douwe voor me zitten van twee tot vier... Ik dacht, er mag wel iets van gezelligheid bij. En ja, vond ik het dan wel mooi als zo'n Janet Jackson een keer in de Verrukkelijke Vijftien stond.[Hans Schiffers]: Dit is uitermate serieus en mooi trouwens ook. Ja.[Hans Schiffers]: MUZIEK John Hyatt, Have a Little Faith in Me. Hoe werd dat nou een[Rob Stenders]: Hit? Dat mag jij zeggen, dat is ijdel om te roepen. Ik heb mijn best gedaan toen het in de Verrukkelijke Vijftien stond. Toen werd het geen hit. Het heeft lang nummer één gestaan in de Verrukkelijke Vijftien, terecht. Toen ging ik bij Veronica werken en toen dacht ik, die moet ik meenemen. Die Have a Little Faith in Me van John Hyatt. Heb ik een jaar lang gedraaid, elke week. Want je spreekt dus niet over elke dag, maar elke week. En uiteindelijk is het nummer elf of zo geworden in de top[Hans Schiffers]: Veertig. Van een alomvattende schoonheid. Op zich opmerkelijk dat je daar dan een van de weinigen mee bent die daar zo ijzerenheinig mee doorgaat. Maar goed, het is bij platen zo. Je hebt het imago van een lastig kind. Power FM, het commerciële Veronica, kink-FM. Het is niet zo al ervoor gekomen dat je met ruzie ergens vertrok. En nu zit je al sinds 1997 bij de Varaal. Heb je je plek gevonden of wilde haren kwijt?[Rob Stenders]: Nee, ik vind het leuk bij de VARA.[Hans Schiffers]: Bij de VARA of bij Radio 3FM?[Rob Stenders]: Beide. Overal waar je vrijheid krijgt. In principe heb ik dat ook altijd geroepen. Ik ga naar de plek waar ik het meeste vrijheid krijg. Het maakt me niet uit bij welke omroep dat is, welke club. Als ik maar vrijheid heb, bij de VARA en Radio 3 heb ik echt ongelooflijke vrijheid. Ik heb nog nooit gehad in mijn leven zoveel vrijheid. Dus dat werkt. Dat[Hans Schiffers]: Werkt, ja. En wat is het geheim van een goed ochtendprogramma?[Rob Stenders]: Ja, dan kun je je toch net even vragen wat het geheim van een goed ochtendprogramma[Hans Schiffers]: Is. Maakt hij een beter programma dan jij?[Rob Stenders]: Weet ik veel, ik kan het niet meer horen.[Hans Schiffers]: Je hoort het natuurlijk. Je zegt het natuurlijk niet voor niks. Ik heb wel een beetje het idee dat hij de norm dicteert van een ochtendprogramma. Dat die ochtendprogramma's redelijk op hetzelfde stramien gebaseerd zijn. Klopt dat? Met een sidekick. Dat heeft[Rob Stenders]: Natuurlijk niet zoveel met Evers te maken. Het is al etterlijke tientallen jaren[Hans Schiffers]: Zo. Dat is waar.[Rob Stenders]: Het ochtendprogramma mag op de een of andere manier iets meer gesproken worden.[Hans Schiffers]: Maar je kunt wel zeggen dat Evers het geïnstitutionaliseerd heeft op de een of andere manier. Hij is voor een miljoen ook weggegaan naar...[Rob Stenders]: Het was een heel succesvol ochtendprogramma. Hij deed dat hartstikke goed. En of dat dan navolging verdient, dat weet ik niet. Anders zou ik daar niet zitten. Dat we een ander ochtendprogramma maken. Duidelijk ander ochtendprogramma. Dat was in het begin niet zo, maar dat is nu zeker zo. Maar er zitten ingrediënten in. Je moet iets met nieuws doen. Iedereen, tenminste 95% van de bevolking wil bijgeduld worden. Die willen wel een beetje weten wat er gebeurt op de wereld. Dus in het begin gingen we dan maar helemaal langs. Ja, dat doet Edwin Evers al. Dat is natuurlijk onzin. En ja, de sfeer is belangrijk in de ochtend als je in je auto zit. Jij hebt toch ook een ochtendprogramma gedaan?[Hans Schiffers]: Ja, eens in de week.[Rob Stenders]: Met je moeder. Dat was toch ook duopresentatie? Dat is heel[Hans Schiffers]: Erg lang geleden. Ja, ook duopresentatie.[Rob Stenders]: En wat vonden we toen dat we druk hadden? Want daar vind ik dat zo grappig. We deden natuurlijk maar één dag in de week. Maar man, wat hadden we druk. Dat is waar, ja. Je deed je maandagje, ik mijn dinsdagje. Oh, wat een baan, joh.[Hans Schiffers]: Ja, en dan die montages die je goed nog bijbetaalde.[Rob Stenders]: We konden er verder echt niks bij doen. We deden wel vier uur radio.[Hans Schiffers]: Ik heb zelf het idee, als je dan dagelijks radio gaat maken, wat moet je in godsnaam nog vertellen op de laatste? Dat is ook opwezig. Maar goed, dat is een ander onderwerp. Smaakt dit naar meer die ochtend? Is het goed te opstaan in de ochtend en heb je nog een beetje een sociaal leven? Of verlang je toch een beetje terug naar het[Rob Stenders]: Middag? Nee, ik vind het leuk om in de ochtend te zitten. Daar moest ik echt aan wennen. Het is echt een gevecht geweest tegen mijn lichaam, tegen het bioritme, tegen de tijd. Ik was natuurlijk een luxe kind, dus ik hoefde nooit voorop te staan. Na de schooltijd afgezworen voor eeuwig ook. En ik leef in de nacht. Dus gaan we dan maar een ochtendprogramma presenteren. Dat schiet natuurlijk niet op. Dus daar heb ik zeker een half jaar en misschien wel meer ontzettend aan moeten wennen. Maar ik vind het nu echt heel erg leuk. Kijk me er serieus bij kijken.[Hans Schiffers]: Ja, ik geloof dat het namelijk zo is. En Radio 2 of een andere zender of zo op den duur? Komt wel. Het komt? Ja, dat komt wel. Word je volwassen of hoe noem je dat ook alweer?[Rob Stenders]: Dat nooit, maar dat maakt me toch geschikt voor[Hans Schiffers]: Radio 2.De tijd vloog. Phil Collins met Indy Edson. Dankjewel trouwens voor het komen.Jaren tachtig. Morgen met Peter van Brugge over het Weeshuis. We zijn er straks weer en uiteraard willen we nog even weten wat na half vijf de langst gedraaide plaat zou moeten zijn. Volgens u Phil Collins met In The Air Tonight, de Pesadines met Tribute, Ride On, David Sylvien met Forbidden Colors, Al Jarreau met Roof Garden of David Bowie met Absolute Beginners. U kunt uw plaat van uw keuze kiezen via onze website Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren is onze site. Tot zometeen.[Hans Schiffers]: Hilversum 3 was in de jaren 80 een eilandenrijk. Elke dag een ander radiostation. Desondanks luisterden toch zo'n 2 à 3 miljoen mensen op maandag naar de AVRO. Op dinsdag naar de VARA. Op woensdag naar de KRO. Op donderdag naar de Tros. En op vrijdag naar de EO.De KRO had op woensdag een hele kluif aan het concurreren in de Veronica op Hilversum 2. Maar hield manmoedig stand met het Weeshuis van de Hits. Een radioprogramma met een eigen fanclub van 25.000 leden. Tien jaar lang gepresenteerd door Peter van Brugge. En zo klonk het Weeshuis van de Hits.[Peter van Bruggen]: Er zijn songs die als hit worden geboren.[Hans Schiffers]: Er zijn songs die als hit worden[Peter van Bruggen]: Geboren. Ik verklaar deze uitzending van het Weeshuis van de Hits voor geopend. Blijft u echt thuis om naar het weeshuis te luisteren nu u er zelf aan gaat meewerken? Als het kan, ik[Bas Westerweel]: Bedoel meer zonder een zaap of als het[Hans Schiffers]: Kan, proberen we ook thuis te zijn. Als het enigszins kan en... Ja, nou hebt u drie keer euren gezegd. Hoorde[Peter van Bruggen]: U het zelf trouwens dat u zei? Hoorde u dat? Ja. Wat vindt u van het spelletje? Echt moeilijk. Echt moeilijk hè? Even een mededeling mochten ze alsnog willen komen, de Russen. Dat kan even niet, de regering is er tot drie uur van tussen. Ook kan de oppositie vandaag even niet interrumperen. Want de premier zit het Weeshuis te presenteren. Er zijn songs die als hit worden geboord.[Hans Schiffers]: Wat herkenbaar is dat eigenlijk nog,[Peter van Bruggen]: Hè? Ja, leuk. Leuke[Hans Schiffers]: Combinatie. Wie was dat? Maywege, met wie je in gesprek was?[Peter van Bruggen]: Maywege zat erin en Lubbers.[Hans Schiffers]: De landschapsschilder van de radio, Peter van Brugge. Wat was de gedachte achter het weeshuis van de hits?[Peter van Bruggen]: Nou, het begon eigenlijk gewoon als een programma waarin plaatjes die tussen wal en schip waren geraakt, zouden worden gedraaid. Maar allengs kwam er een soort beeld van een wezenshuis op, waarin ook mensen figureerden. Je had een oude bejaarde, zagrijnige technicus tevries, die alleen van klassieke muziek van Wagner hield.[Hans Schiffers]: Wie stond daar model voor?[Peter van Bruggen]: Ik had daarvoor Opa Bakema gedaan. Dat was een oude man waarmee ik dingen opnam. Die stond er wel een beetje model voor.[Hans Schiffers]: Dus het was geen bestaande technicus. Die man was ook een typetje, Opa Bakema. Een gevoel dus eigenlijk van een weeshuis. Er waren zelfs mensen die de plattegrond... Je had zelfs een plattegrond of zo.[Peter van Bruggen]: Dat had ik voor mezelf gemaakt. Omdat je anders de ene week zegt... De Kamer van de Vries aan de linkerkant ligt en de andere keer rechts. Dus ik wilde dat een tamelijk solide beeld laten krijgen. Maar er waren ook luisteraars die konden het ongeveer uittekenen en die konden ook een heleboel uitspraken van Morrison en van de Vries gewoon weken daarna nog navertellen.[Hans Schiffers]: Waarom koos je voor die hoorspelvorm?[Peter van Bruggen]: Dat is een beetje mijn vorm. Ik hou meer van radio die je opneemt dan live radio eigenlijk. En dat biedt natuurlijk een aantal mogelijkheden. Je kunt figuurtjes creëren en die tot leven wekken in zo'n programma.[Hans Schiffers]: Wie was nu eigenlijk die Morrison?[Peter van Bruggen]: Ja, wie was Morrison? Ik kan je alleen vertellen, daarna heeft hij radioprogramma's opgezet. Radiostations in Nederland, maar ook daarbuiten. Je had Home of This in Amerika. Schlachthaus der Schlager in Duitsland. Maison des Chansons in Frankrijk. Hij is naar Amerika vertrokken. Daar is hij in de computerbusiness gegaan. En hij is nu redelijk hoog. Als Bill Gates naar huis wil, moet hij hem toestemming vragen. Dat is een verhaal wat je zou kunnen vertellen, maar... Er[Hans Schiffers]: Zijn er nog wel een paar. Je vertelt het dus eigenlijk liever niet, wie het[Peter van Bruggen]: Echt is. Het is een stripfiguur en ik denk dat moet je dan zo laten.[Hans Schiffers]: Kon je hem goed afschermen?[Peter van Bruggen]: Jawel, jawel hoor. Als ik met hem opnam, dan was hij erg verbaasd over dat het op de radio was op een gegeven moment. Want hij hoorde dan wel, als ik het opgenomen had, dat het in die studio uit de luidsprekers klonk. Maar later hoorde hij van een vriendje dat het bij hem thuis ook uit de luidsprekers klonk. Toen ontdekte hij eigenlijk pas dat het radio was.[Hans Schiffers]: Is de kinderbescherming nog eens aan je deur geweest?[Peter van Bruggen]: Ja, we zijn naar de kinderbescherming toegegaan. Want die had een probleem met Morrison als kinderarbeid. En daar hebben we echt heel lang zitten praten. Een uur of twee. En uiteindelijk zijn ze bijna liet geworden van het programma. Dat had ik bijna voor elkaar niet gelukt. Maar we hebben toen wel toestemming gekregen op voorwaarden die ik zelf al had voorzien. Dat er niet wekelijks opgenomen moest worden. Dat er een bulk aan dingen lag. Zodat er geen noodzaak was om elke week op te[Hans Schiffers]: Nemen. Dus er moest nog harder gewerkt worden in de tussentijd?[Peter van Bruggen]: Nee, ik had het al neergelegd.[Hans Schiffers]: Je hebt een tijd lang zelfs een weeshuisclub met 25.000 betalende leden achter je gehad. Waarom werden die mensen lid?[Peter van Bruggen]: We profileerden het wezenhuis als een omroep. En we hadden ook reclamespotjes, wervingspotjes, waarin we de telefoonnummers van alle andere omroepen, Avro, Veronica, KRO zelfs, noemden. En daarna kwam het nummer van het wezenhuis van de hits. En daar kon je je dus voor aanmelden. We wilden een beetje, zoals Veronica met promotie aan de gang was, wilden we een beetje ook een persiflage.[Hans Schiffers]: Het was een knipoog dus. Een knipoog, ja. En zijn die mensen altijd lid gebleven? Of zeiden ze al meteen, hoe ging dat? 25.000 vind ik enorm veel.[Peter van Bruggen]: Ja, betalende leden, die kregen dan voor een tientje, kregen ze een Weeshaas shirt, een programmagidsje en dergelijke, kregen ze thuis gestuurd. En ja, die werden lid per jaar. Dus op een gegeven moment, toen we ophielden met het lidmaatschap, toen hield dat ook op natuurlijk. Maar het was wel leuk, want je deed een uitzending. Morrison deed een mooi gedichtje of je maakte een leuke grap. En dan zag je al die telefoons in de ruimte. Daarnaast zag je Rinkel en al die telefonistes de telefoon opnemen. Dus je had eigenlijk ook een soort peiling tijdens het programma.[Hans Schiffers]: Fantastisch. Je hebt veel muziek gedraaid, onder andere dit filmpje.[Rob Stenders]: Persoonlijk heb ik er niet zo'n last van. Maar veel mensen zeggen nogal eens... MUZIEK MUZIEK He don't smoke, he don't even wash his feet. He don't drink, he don't smoke, he don't even wash his feet. He's my man, he's my man out there. He's my lover and dearer to me. Oh, I love him, my man out there. He delivers his song to me. MUZIEK[Hans Schiffers]: He don't lie and I don't know why He told me he loved me and that made me cry He don't lie and I don't know why He told me he loved me and that made me cry He's my man, he's my man out there He's my lover and he wrote to me All my life in my name I turn to God Delivered His soul unto me Delivered His soul unto me Delivered His soul unto me Delivered His soul unto me Delivered His soul unto me Fantastisch nummer nog. Mooi hè?[Peter van Bruggen]: Ja, absoluut. Een heleboel twaalfstralige gitaren volgens mij.[Hans Schiffers]: Man Mountain, Bow Wow Wow. Is dit dankzij jou dat we die nog steeds kennen?[Peter van Bruggen]: Ik ben hier wel, zoals dat in Hilversum heet, erg aangehangen moet ik zeggen.[Hans Schiffers]: Wat ik me herinner trouwens is dat jij draaide veel muziek van Kirstie McCall, Mary Wilson, Tracy Ullman. Waren het vaak niet van die hele grote namen, maar wel knipoogjes muziek ofzo. Was dat bewust of?[Peter van Bruggen]: Ja, ik ging dus dwars door de singlecultuur heen. En ik beluister alles wat ik toegestopt kreeg door de pluggers. Ook B-kanten. Er is heel wat B-kanten gedraaid ook in het[Hans Schiffers]: Weeshuis. Alleen de KRO woont zich er wel voor, hè? Jawel. Dat is toch wat je alternatieve dacht natuurlijk. Het Weeshuis van Itz heeft tien jaar bestaan. Daarna werd je met Sjanne Kooijmans presentator van de Martineuze Breakfast Club op Radio 3FM. Van 1992 tot 1997. Ja. Heeft vijf jaar Breakfast Club het Weeshuis kunnen doen vergeten.[Peter van Bruggen]: Nou, dat was een heel ander soort programma natuurlijk. Bij het Weeshuis moest ik alles zelf bedenken en in elkaar monteren. En dat plezier van radio maken zat gewoon live in de Breakfast Club. Dus dat was wat dat betreft... Eigenlijk de andere kant van de schaal, dat was puur live radio.[Hans Schiffers]: Maar je bent toch iemand die vooral thuis graag zijn eigen dingen maakt?[Peter van Bruggen]: Daar ben ik wel min of meer toe teruggekeerd. Dat vind ik wel leuk. En ik zat bij het Weeshuis... Bijvoorbeeld Morrison, die zei af en toe... Die sprak in halve woordjes en dat moest ik allemaal aan elkaar monteren. Dan had je soms voor één itempje had je tachtig montages. Dan stond ik met een revox, met twee revoxen stond ik bij te drukken zoals dat dan heet. En dan had ik aan het einde van de avond echt een geweldige rugpijn van het vooroverbuigen. En tegenwoordig heb je dus computers waarmee je veel makkelijker kunt monteren. En dat is voor mij echt een wonder hoe je op een computer een compleet radioprogramma kunt laten ontstaan.[Hans Schiffers]: Het is niet jammer dat je niet nog zo'n klein kereltje hebt, met wie je nu op een veel handiger manier nog misschien veel meer mooie dingen[Peter van Bruggen]: Kunt doen. Ja, dat heb ik wel eens gedacht. Dat zou ik eigenlijk niet moeten met die computers moeten kunnen doen. Dan was er nog veel meer mogelijk[Hans Schiffers]: Geweest. We blikken deze week terug op de jaren tachtig en op jouw bijdrage op Hilversum 3, later Radio 3. Was Peter van Brugge een goede discjockey?[Peter van Bruggen]: Ik ben helemaal nooit een disc jockey geweest. Dat is toch meer iemand die in de kadans van de muziek praat en zorgt dat hij heel goed bij de zang uitkomt. En waarbij ik soms de indruk heb dat de vormgeving van het praten wel eens overheerst, voor wat betreft de inhoud, tegenover de inhoud. En ik heb mezelf wel een presentator gevoeld.[Hans Schiffers]: Een presentator met een bepaalde fantasie. Een[Peter van Bruggen]: Verhalenverteller, denk ik. Ja,[Hans Schiffers]: Een verhalenverteller. De beste herinneringen bewaar je misschien aan een wezens van dit? Wat natuurlijk een geniaal idee is ook.[Peter van Bruggen]: Ja, daar bewaar ik wel niet echt alleen maar de beste, maar wel een hele goede herinnering aan. Maar ik maak op het ogenblik ook nog met heel veel plezier radio. Daar bewaar ik ook goede herinneringen aan.[Hans Schiffers]: Je bent donderdagnacht te horen van 1 tot 3. Later in de nacht. En wat doe[Peter van Bruggen]: Je dan? Ja, dat vind ik heel leuk. Dan ga ik alle albumtracks, niet allemaal natuurlijk, maar een selectie uit de albumtracks van de jaren 80 draaien. Dat was de tijd van het wezenhuis van dit. Van 81 tot 91.[Hans Schiffers]: Mooi. Donderdagnacht van 1 tot 3.Ja. Morgen is Ad Roland hier. Dankjewel voor uw komst trouwens.Niks te danken. Wij gaan ook nog door met onze internetverkiezing natuurlijk. Ik zal even kijken of...[Hans Schiffers]: Ook bekend vanwege zijn levendige concerten. Ook hier in Nederland werd hij zeer populair. Bruce Springsteen met The River.Hilversum 3 in de jaren 80 was elke dag een ander radiostation. Wel zo overzichtelijk voor vergeetachtige mensen. Op dinsdag profileerde de VARA zich met een alternatieve hitlijst. Terwijl de Tross op donderdag met Corrie Konings en Vanessa uitpakte. Geen radiostation ook met zoveel discjockeys als Hilversum 3. Later Radio 3 in de jaren 80. Deze week blikken we terug. Vandaag met een man die in 1974 vanaf het zendschip Miamigo...Via de NOS bij de Trost terechtkwam. En in de 14 jaar dat hij daar werkte...De Trost als populairste omroep van Nederland meemaakte. Dikke luistercijfers dus voor deze meneer.Dit is de Trost.Goedemiddag. Inmiddels ad geworden.Goedemiddag.[Ad Roland]: Zo gaat dat,[Hans Schiffers]: Hans. Wat maakte De Trost donderdag lange tijd tot de best beluisterde dag van de week?[Ad Roland]: De Trost was eigenlijk de eerste omroep die werkelijk naar de luisteraar luisterde toen de tijd. Dus luisteraar georiënteerde programma's.[Hans Schiffers]: Hoe deden jullie dat? Hoe luisterden jullie naar die[Ad Roland]: Luisteraar? Kijk, bij die uitspraak blijft het niet alleen. Want we hadden gekozen voor de grootste doelgroep.[Hans Schiffers]: Ja, de trots was tenslotte de familieomroep van Nederland.[Ad Roland]: De breedste doelgroep die je kon bedienen. En we deden dat waarvan wij hoopten of wisten... Dat dat het juiste programma was voor de mensen in die doelgroep.[Hans Schiffers]: In het begin hoopten jullie dat waarschijnlijk, later wisten jullie dat. We wisten het heel goed, ja. Er waren personalities ook, Tom Mulder... Hugo van Gelderen, Ferry Maat, jij hebt daar gezeten. Er was een soort eenduidige sfeer. Het leek alsof jullie ook dikke vrienden waren. Waren jullie dat in werkelijkheid[Ad Roland]: Ook? Nou, we kwamen niet dagelijks bij elkaar over de vloer, dat niet. Maar zakelijk gezien waren we heel goede vrienden,[Hans Schiffers]: Ja. Zakelijk gezien waren jullie vrienden?[Ad Roland]: Als je het zakelijk gezien bekijkt, bedoel ik daarmee[Hans Schiffers]: Beroepshalve. We waren[Ad Roland]: Eigenlijk wel een familie.[Hans Schiffers]: Jullie zaten op één lijn[Ad Roland]: Wat die dag betreft. Ja, we wisten ook waar we over[Hans Schiffers]: Spraken. Zullen we even luisteren naar een oud fragment? Hallo, je luistert[Bas Westerweel]: Naar De Tros. De beste dag op drie, het meest geïmiteerd, nooit[Ad Roland]: Geëvenaard. Zo, zo begonnen we de serie van drie singles. Gaan we ouwe. Allemaal hits uit de periode van 21 jaar Tros Pop Radio. Bederom drie platen waarvan we niet zeggen wat het is en die u dan moet raden. Dus blijf aan de lijn. Stay tuned, stay stand by. Wat had ik nog meer eigenlijk? Niet veel meer. Kom straks ook.[Hans Schiffers]: Die jingle, ik weet niet wie die bedacht heeft, maar die zingt nog steeds rond in Hilversum. Als er een pauze in een plaat valt, dan roepen we hier vaak met z'n allen[Rob Stenders]: Tross.[Ad Roland]: Tross! Dat kwam ook een beetje door het feit dat Tross de eerste omroep was die hele professionele identificaties had. Dus jingles. Daarvoor waren er altijd geknutselde dingen. Die ergens gehoord waren of zo en dan een stukje ervan gepikt en dat aan elkaar geplakt en daar een Nederlandse tekst tussen. Zoals more music en dat soort dingen meer.[Hans Schiffers]: Was er een directie die dat ondersteunde, die ideeën? Ja,[Ad Roland]: Heel duidelijk.[Hans Schiffers]: Jullie hadden echt de opdracht gekregen, bereik zo'n groot mogelijk publiek. We hadden[Ad Roland]: Een plan gemaakt. En dat plan betekende, kijk we hadden één opdracht. Je moet er voor de luisteraar zijn.[Hans Schiffers]: Ja, maar dat is heel breed natuurlijk, want de VARA was ook voor de luisteraar, maar voor een andere luisteraar.[Ad Roland]: Een andere luisteraar, ja. En wij hadden een brede groep gekozen. En daarnaast hoort ook een stukje moderne radio erbij. Want als je kijkt naar die Jingles van de Trosse, als je ze nu zou draaien, zouden ze helemaal niet slecht klinken of zo. Nee. En dat zou je met een heleboel andere dingen wel hebben. Ik kan me nog goed herinneren, we hadden eigenlijk in het begin een jinglepakket laten maken door het Omroep Orkest en het Omroep Koor. En we waren er heel trots op en we vonden het helemaal fantastisch en helemaal te gek, tot we ze in de praktijk gingen gebruiken. Wat bleek? Nou, toen hebben we ze gelijk binnen een maand weggegooid.[Hans Schiffers]: Hoezo, waren ze niet goed?[Ad Roland]: Nee, ze functioneerden[Hans Schiffers]: Niet. En toen[Ad Roland]: Zijn we gaan analyseren wat men in Amerika deed, voor wat betreft general producties enzo. En toen kwamen we erachter dat je daar eigenlijk wel meer voor in je mars moet hebben. En toen hebben we een pakket gekocht in Amerika, wat we in Nederland hebben aan te produceren. Dus het hele concept, niet de teksten, maar het muzikale concept van de jingles, hadden we gekocht. En dat hebben we dan in Nederland laten produceren, met Nederlandse teksten.[Hans Schiffers]: En daar liepen jullie toen redelijk mee voor op, omdat nu iedereen naar Amerika kijkt en weet dat daar natuurlijk de jingles en de vormgeving en de manier van radio maken zoals popradio's moeten klinken. Ja.[Ad Roland]: We hebben een aantal dingen natuurlijk in een heleboel landen in de wereld bekeken. Maar ook in Amerika. En daar het goede van benut. En aangepast aan de normen die wij kennen in Nederland. En[Hans Schiffers]: Zo werd de trost er ontzettend. Laten we even luisteren naar een plaat uit die tijd.[Ad Roland]: TV Gelderland[Hans Schiffers]: 2021 ZANG EN MUZIEK Dat was Spargo met de eerste You and Me. Een plaat die had Roland veelheids gedraaid in de Polderpopparade. Klopt. Waarmee je bekend bent geworden en met de Europarade. Wat had je met hitlijsten eigenlijk?[Ad Roland]: Ja, kijk, hitlijsten, dat zijn lijsten waar indicaties zijn van... Die geven weer wat populair is bij het publiek. En vandaag de dag wordt door een heleboel radiostations wordt het op een andere manier onderzocht.[Hans Schiffers]: Hoe wordt het dan op dit moment onderzocht dan? Zijn ze nu niet meer belangrijk,[Ad Roland]: Hitlijsten? Hitlijsten zijn nu veel minder belangrijk.[Hans Schiffers]: Omdat er minder platen worden verkocht? En ze dus misschien minder representatief zijn[Ad Roland]: Ook? Nou, het werkt nu anders. Sinds dat er cd is ingevoerd is een cd single eigenlijk zo duur dat de meeste mensen overgaan naar het kopen van LP. Dus dan heb je een single hitlijst die eigenlijk minder verkoop heeft. Ja ik kan wel een paar cijfers noemen als ik vroeger een plaatje draaide op de radio en het was een beetje een acceptabele plaat die een kans had om werkelijk op te vallen bij het publiek dan verkocht die plaat de volgende dag 1600 exemplaren daarvoor had nooit iemand ervan gehoord dus ik heb het niet over grote sterren ofzo maar gewoon een volledig onbekende naam En die werd dan de volgende dag, we gingen er 1600 uit en de dag erop 1500 en zo klonk dat dan verder op.[Hans Schiffers]: Ja, nee dat is duidelijk. In die tijd hebben jullie ook met de hitparades natuurlijk enorme luistercijfers weten te genereren omdat het ook de smaak van het publiek weer spiegelde. Dat was een populaire plaat. Ja,[Ad Roland]: Dat was een soort indicatie ook voor onze programmering. Als je op een breed publiek mikt, dan moet je ergens informatie vandaan halen. Je moet weten wat je luisteraar wil hebben. Dat kun je doen met onderzoek, maar die kansen om dat te doen waren toch wel wat minder dan dat het vandaag de dag is. Vind[Hans Schiffers]: Je dat jammer eigenlijk? Want je kunt veel zeggen van Radio 3, maar niet dat het een saaie boel was. Met al die verschillende dagen waar ik het net over had, de VARA dinsdag en de KRO woensdag en die Trost donderdag, zijn we nu met al die formats op de radio, de radio is toch veel gestructureerder geworden, zijn we niet een beetje doorgeschoten?[Ad Roland]: Nou, je had toen de tijd eigenlijk verschillende zenders op één zender. Wat je net zo straks aan het begin zei. De VARA richtte zich op een bepaald segment van het publiek. Dat was niet het brede publiek, maar een bepaald segment waar ze hoge waarderingcijfers kregen.[Hans Schiffers]: Dat was een bewuste keuze.[Ad Roland]: Dat was een zeer bewuste keuze en dat was het ook bij de Tros.[Hans Schiffers]: Maar dat maakt het dus wel een verrassende zender. Ik zei net al, je wist elke dag wat voor dag het was. En nu hoor je elke dag hetzelfde op de radio met mate. Ik denk dat we proberen om zoveel mogelijk verrassingen in te bouwen. Maar je ziet wel dat ook, je hebt zelf Radio M in Utrecht... Heb je opnieuw in een jas gestoken waarbij andere wetten golden? Informaties? Dat[Ad Roland]: Vind je nou een ander segment.[Hans Schiffers]: Maar zijn we niet te veel doorgeschoten in die richting? Is de verrassing niet een beetje weg uiteraard?[Ad Roland]: Nee, want die verrassing ligt altijd bij de programmamaker nu van dag te dag. Kijk, als je nog verder terugkijkt in de periode dat ik bij de NOS werkte. En zeg maar vanaf 1964 loop ik rond in Hilversum. In die periode was een discjockey, die naam was nog niet echt bekend, maar iemand die muziek presenteerde, leefde bij de gratie van de gramofoonplaat. En in de loop der tijd is dat veranderd. Een presentator moet tegenwoordig communiceren.[Hans Schiffers]: En dat hoefde vroeger niet?[Ad Roland]: Nee, want er waren weinig muziekprogramma's, dus iedereen was helemaal gek van het muziekprogramma. Dus je[Hans Schiffers]: Hoefde niet te kunnen presenteren vroeger?[Ad Roland]: Nou ja, je moest wel wat kunnen zeggen natuurlijk, maar communiceren is wat anders dan presenteren. Ja, wat is het verschil? Ja, daar ga je heel[Hans Schiffers]: Diep. Nou ja, ik vind het wel belangrijk om te[Ad Roland]: Weten. Op de juiste manier dingen overbrengen naar de luisteraar. Of dat je nou een grap maakt, een grap vertelt, grappig bent. Dat is ook een kunst. Als je informatie overbrengt, dan moet die informatie begrijpelijk overkomen.[Hans Schiffers]: Maar dat is communiceren. Dat is communiceren. Hoort dat ook bij[Ad Roland]: Presenteren? Ja, presenteren. Kijk, een presentator kan ook een lijstje voorlezen.[Hans Schiffers]: Oké, goed. Maar als je niet communicereert, wordt het toch lijkt me lastig. We blikken deze week terug op Hilversum 3 en jouw bijdrage eraan. Was Ad Roland een goede[Ad Roland]: Discjockey? Ik weet het niet. Ik was wel van mening dat ik een vakmens was, een vakman. Of ik een goede discjockey was? Ja, soms ja. Bij de Europarade was het wel zo,[Hans Schiffers]: Ja. Waarom was het bij de Europarade wel zo?[Ad Roland]: Bij de andere was ik presentator.[Hans Schiffers]: Bij de Europarade zat je er lekker in. Dat was een goede[Ad Roland]: Flow. Nee, bij de Europarade is het meer disjockeywerk. Dus ik maak een onderscheid tussen presenteren en disjockeywerk.[Hans Schiffers]: Ik wens je veel succes, want je profiteert je als mediaduskundige. Op dat vlak ben je nog veel gevraagd. Dankjewel. Ad rodant. 13 uur geleden13 u. bewerkt door Samba-boy
Geplaatst 6 uur geleden6 u. Auteur Dank je. Programmanaam is inderdaad Schiffers.FM Ze zijn alvast geknipt: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren AVRO-R2-Onbekend1-HansSchiffers-SchiffersFM-GastBasWesterweel-11min Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren AVRO-R2-Onbekend2-HansSchiffers-SchiffersFM-GastRobStenders-15min Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren AVRO-R2-Onbekend3-HansSchiffers-SchiffersFM-GastPeterVanBruggen-11min Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren AVRO-R2-Onbekend4-HansSchiffers-SchiffersFM-GastAdRoland-14min
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.