Geplaatst 1 uur geleden1 u. Hallo Hilversum 3 liefhebbersIk kwam onlangs in mijn verzameling van bewaarde Hitkranten uit de jaren 70 de bewuste recensie tegen van Felix Meurders over “I remember Elvis Presley” van Danny Mirror. Zie de bijlage. Naar aanleiding daarvan het volgende:Ik groeide op ver buiten het bereik van de zeezenders en luisterde als opgroeiende puber dagelijks naar Hilversum 3. Wanneer ik nu, vele jaren later, een vergelijking probeer te maken tussen de manier waarop toen popradio werd gemaakt op de zeezenders en op Hilversum 3, dan valt mij een punt van verschil op. Ik heb via Hilversum 3 een specifieke opvatting van popradio leren kennen, die volgens mij alles te maken heeft met het omroepbestel in Nederland. Dat bestel is, in vergelijking met de buurlanden, uniek in zijn soort. Je hoort geen neutrale, objectieve radio, maar een weerspiegeling van opinies, overtuigingen en ideologieën uit de samenleving. Die weerspiegeling was ook te horen op Hilversum 3. Er waren dj’s die vrijelijk hun mening gaven over hits, commercie en de muziekindustrie. Vaak verpakt in ironie of satire. Bij momenten confronterend. Duitse schlagers, het Hollandse levenslied uit o.m. de Telstar-stal van Johnny Hoes en “boerenbeatgroepen” zoals the Cats en the George Baker Selection kregen het hard te verduren.Felix Meurders had een reputatie wat betreft het geven van vlijmscherpe opmerkingen over sommige nummers uit de hitlijst. Ferry Maat sloeg de single met een coverversie van ‘Isn’t she lovely’ door Tony Steward in stukken voor de microfoon. Of denk aan Vincent van Engelen die in 1974 “Waterloo” van Abba draait en zegt “dit is een plaat die ik verafschuw!”.Vandaag doen velen het af als betweterigheid van linkse rakkers, maar toen had het volgens mij ook een volks opvoedend karakter. De Nederlandse publieke omroep bekende kleur. (En ook nog eens in vele tinten.)De commerciële radiostations van die tijd (zeezenders, Radio Luxembourg e.d.) schuwden kritiek en sommige stelden zich zelfs op als belanghebbenden van de platenindustrie. Te wijten aan financiering uit publieke middelen versus financiering vanuit het bedrijfsleven? Wiens brood men eet, …Daar ligt volgens mij het verschil tussen Hilversum 3 en de andere radiozenders in de jaren 70: popmuziek beschouwen als een artistieke, creatieve uiting van artiesten en bands, en dus de mogelijkheid om dit te “recenseren”, versus een houding van “hier hoor je alleen de beste hits”.Hilversum 3 kende veel gebreken, die al in het lang en het breed zijn uitgesmeerd, maar haar kritische instelling ten aanzien van popmuziek en commercie plaatste haar in een speciale positie in radioland. Ik heb er als jonge mens veel uit geleerd. Ik leerde dat je een single of LP op zijn merites moest beoordelen, de artistieke drijfveer van muzikanten achterhalen, je een mening vormen en zeggen “wat een slecht nummer is dit!”.
Geplaatst 1 uur geleden1 u. 36 minuten geleden zei Paul R:Ik kwam onlangs in mijn verzameling van bewaarde Hitkranten uit de jaren 70 de bewuste recensie tegen van Felix Meurders over “I remember Elvis Presley” van Danny Mirror. Zie de bijlage.Die recensies hebben (vrijwel) geen invloed, wat Felix aanprijst doet helemaal niets in de Top 40, haalt zelfs de tipparade geen eens en waar hij de rillingen van over zijn rug krijgt komt op de eerste plaats in de Hitparade. :-)45 minuten geleden zei Paul R:Ik heb er als jonge mens veel uit geleerd. Ik leerde dat je een single of LP op zijn merites moest beoordelen, de artistieke drijfveer van muzikanten achterhalen, je een mening vormen en zeggen “wat een slecht nummer is dit!”. Maar had je daar toen de Hilversum 3 dj's voor nodig, wat zij slecht vinden en toch draaien kan jij (toch) gewoon goed vinden?
Geplaatst 55 minuten geleden55 min. 56 minuten geleden zei Paul R:Hallo Hilversum 3 liefhebbersIk kwam onlangs in mijn verzameling van bewaarde Hitkranten uit de jaren 70 de bewuste recensie tegen van Felix Meurders over “I remember Elvis Presley” van Danny Mirror. Zie de bijlage.Naar aanleiding daarvan het volgende:Ik groeide op ver buiten het bereik van de zeezenders en luisterde als opgroeiende puber dagelijks naar Hilversum 3. Wanneer ik nu, vele jaren later, een vergelijking probeer te maken tussen de manier waarop toen popradio werd gemaakt op de zeezenders en op Hilversum 3, dan valt mij een punt van verschil op. Ik heb via Hilversum 3 een specifieke opvatting van popradio leren kennen, die volgens mij alles te maken heeft met het omroepbestel in Nederland. Dat bestel is, in vergelijking met de buurlanden, uniek in zijn soort. Je hoort geen neutrale, objectieve radio, maar een weerspiegeling van opinies, overtuigingen en ideologieën uit de samenleving. Die weerspiegeling was ook te horen op Hilversum 3. Er waren dj’s die vrijelijk hun mening gaven over hits, commercie en de muziekindustrie. Vaak verpakt in ironie of satire. Bij momenten confronterend. Duitse schlagers, het Hollandse levenslied uit o.m. de Telstar-stal van Johnny Hoes en “boerenbeatgroepen” zoals the Cats en the George Baker Selection kregen het hard te verduren.Felix Meurders had een reputatie wat betreft het geven van vlijmscherpe opmerkingen over sommige nummers uit de hitlijst. Ferry Maat sloeg de single met een coverversie van ‘Isn’t she lovely’ door Tony Steward in stukken voor de microfoon. Of denk aan Vincent van Engelen die in 1974 “Waterloo” van Abba draait en zegt “dit is een plaat die ik verafschuw!”.Vandaag doen velen het af als betweterigheid van linkse rakkers, maar toen had het volgens mij ook een volks opvoedend karakter. De Nederlandse publieke omroep bekende kleur. (En ook nog eens in vele tinten.)De commerciële radiostations van die tijd (zeezenders, Radio Luxembourg e.d.) schuwden kritiek en sommige stelden zich zelfs op als belanghebbenden van de platenindustrie. Te wijten aan financiering uit publieke middelen versus financiering vanuit het bedrijfsleven? Wiens brood men eet, …Daar ligt volgens mij het verschil tussen Hilversum 3 en de andere radiozenders in de jaren 70: popmuziek beschouwen als een artistieke, creatieve uiting van artiesten en bands, en dus de mogelijkheid om dit te “recenseren”, versus een houding van “hier hoor je alleen de beste hits”.Hilversum 3 kende veel gebreken, die al in het lang en het breed zijn uitgesmeerd, maar haar kritische instelling ten aanzien van popmuziek en commercie plaatste haar in een speciale positie in radioland. Ik heb er als jonge mens veel uit geleerd. Ik leerde dat je een single of LP op zijn merites moest beoordelen, de artistieke drijfveer van muzikanten achterhalen, je een mening vormen en zeggen “wat een slecht nummer is dit!”..
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.